Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال باتوجه به وضعیت بارندگی و کمبود منابع آبی، علی رغم توصیه ها و برنامه های اصلاح الگوی کشت، سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال قبل کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه از هر هکتار از چغندرقند بین ۵۵ تا ۶۰ تن برداشت می‌شود، ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده  امسال حدود ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در سطح شهرستان تولید و برداشت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد اظهار داشت: امسال پیش بینی شده است ۱۷ هکتار از اراضی این شهرستان نیز به کشت نشایی چغندر اختصاص پیدا کند که این نوع کشت از اوایل خردادماه آغاز خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه کشت چغندرقند به صورت نشایی برای سومین سال پیاپی توسط کشاورزان در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان انجام خواهد شد اظهار داشت: در این طرح، ریشه‌های چغندرقند که به صورت گلدانی است با استفاده از یک دستگاه مخصوص در اراضی زراعی کشت می شود.

وی درخصوص مزایای کشت نشایی چغندر افزود: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری به پنج تا ۶ نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته است که به صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند این شهرستان، برداشت این محصول از نیمه دوم شهریورماه جاری و بستگی به وضعیت آب و هوایی منطقه آغاز می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه چغندرقند مهاباد به کارخانه های قند میاندوآب، ارومیه و خوی ارسال خواهد شد، اضافه کرد: کارخانه قند مهاباد هنوز موفق به کسب پروانه بهره برداری و ثبت قرار داد با چغندرکاران نشده ولی در صورت فعال شدن می تواند کل چغندر منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش ایرنا چغندرقند جزو گیاهان یک ساله است که هر سال در فروردین ماه به صورت مکانیزه کشت می شود و برداشت آن از ۱۵ شهریور آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه می یابد؛ سال گذشته حدود ۸۵ هزار تن محصول از اراضی این شهرستان برداشت شد. 

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد چغندر آذربایجان غربی اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد چغندر وزارت جهاد کشاورزی مهاباد چغندر آذربایجان غربی اراضی کشاورزی اخبار کنکور خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد