Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-03-28@20:16:47 GMT

بازی‌های موبایلی عامل پویایی صنعت بازی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۱۹۵۸

بازی‌های موبایلی عامل پویایی صنعت بازی در ایران

ایتنا - ​​​​​​​بازی‌های موبایلی اکنون بیش از همیشه با نرخ نفوذ و گردش مالی بیشتر در میان بازیکنان موجب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند.

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در تازه‌ترین گزارش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۹ ضمن ارائه نگاهی کامل به الگوی بازی، ترجیحات و میزان هزینه‌کرد بازیکنان موبایلی، به مرور شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از این پلتفرم در میان بازیکنان ایرانی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا از ایسنا، این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلتفرم موبایل: نیروی پیشران» در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شده است، حکایت از نفوذ بسیار بالای بازی‌های موبایلی در میان بازیکنان ایرانی دارد. چنانچه با استناد به یافته‌های این گزارش از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازیکن پلتفرم موبایل هستند که حداقل یک ساعت در هفته و با یکی از دستگاه‌های گوشی هوشمند و تبلت بازی می‌کنند. در این میان سهم استفاده‌کنندگان از گوشی هوشمند با ۹۵ درصد به مراتب بالاتر از جمعیت ۱۸ درصدی استفاده‌کنندگان از تبلت است.

نکته قابل توجه دیگر در این گزارش اینکه به دلیل دسترسی ساده‌تر به این پلتفرم، شاهد حضور طیف‌های اجتماعی گسترده‌تری اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال در میان بازیکنان موبایلی هستیم. هر چند که در میان بازیکنان پلتفرم موبایل هم سهم بازیکنان مرد با ۶۵ درصد نسبت به سهم ۳۵ درصدی بازیکنان زن، برتری دارد.

از دیگر آمار جالب توجه در گزارش پژوهشی دایرک اینکه، ۶۵ درصد از بازیکنان موبایلی به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند و سه ژانر معمایی، استراتژی و تیراندازی، پرطرفدارین ژانرها در میان بازیکنان پلتفرم موبایل در ایران است.

 
نگاهی به یافته‌های این گزارش بر این واقعیت صحه می‌گذارد که بازی‌های موبایلی اکنون بیش از همیشه با نرخ نفوذی بیشتر در میان ایرانیان و گردش مالی بیشتر در میان بازیکنان موجب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند. اگرچه در نظرسنجی‌هایی از بازی‌سازان همچون پیمایش GDC در مورد پلتفرم مورد علاقه برای توسعه بازی، از پلتفرم رایانه برای بازی‌سازی نام برده شده است؛ اما رشد و استقبال کاربران از پلتفرم موبایل موجب شده تا تولید بازی‌های موبایلی نرخی فزاینده داشته باشد.

چنانچه به گفته حامد نصیری -معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای- در عین حال که دو پلتفرم کنسول و رایانه فرصت‌های ویژه‌تری برای خلاقیت و نوآوری در طراحی بازی عرضه می‌کنند، اما باید در نظر داشت که پلتفرم موبایل دروازه ورود کاربران جدید به دنیای بازی و در موارد متعددی حتی دروازه ورود کارآفرینان جدید به دنیای بازی‌سازی بوده و از این حیث می‌توان آن را «نیروی پیشران» رشد اکوسیستم بازی در نظر گرفت.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: بازی موبایلی گیمینگ گیم صنعت بازی میان بازیکنان بازی های موبایلی پلتفرم موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۱۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست و پای بازیکنان ایران خونی شد

رامین رضائیان از کیفیت بد زمین چمن مصنوعی تیم ملی ترکمنستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رامین رضائیان پس از بازگشت کاروان تیم ملی فوتبال از ترکمنستان در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: شرایط بازی در ترکمنستان سخت است. آنجا زمین چمن وجود ندارد و فقط زمین مصنوعی است. بازی خوبی بود و همین که توانستیم ببریم، خوب بود.

او درباره وضعیت زمین ترکمنستان گفت: صد درصد احتمال مصدومیت را بالا می‌برد. مطمئناً اگر تکلی اتفاق می‌افتاد کل بدن زخم می‌شد. دست و پای خیلی از بازیکنان هم خونی شده و همین هم به خاطر کیفیت پایین چمن مصنوعی است. خوشحالم این دو بازی را بردیم و امیدوارم تیم ملی همین روند را به خوبی طی کند. خیلی مخلصیم. دیگر لطفاً سوال نپرسید!

مدافع تیم ملی در مورد اینکه محمد قربانی اولین بازی خود را در تیم ملی انجام داده هم گفت: تبریک می‌گویم به او و امیدوارم همه جوان‌ها این‌طور تلاش کنند و زحمت بکشند. آینده برای آنهاست.

کد خبر 739733

دیگر خبرها

  • پرویز دهداری؛ دیکتاتور بود یا معلم اخلاق؟
  • توصیه رامین رضاییان به بازیکنان جوان
  • فلاحت‌زاده: در بازی با ترکمنستان، چمن مصنوعی سبب افت عملکرد ایران شد
  • شرق؛ حکایت ظریف و وسط بازی و گرفتاری میان دو آرزو/ تجربه ورق زدن سال‌نامه در گوشی
  • حسینی: قهرمانی آسیا حق ایران بود
  • دست و پای بازیکنان ایران خونی شد
  • آژیر قرمز برای ۳ تیم خوزستانی/ نابسامانی مدیریتی عامل اصلی ناکامی
  • چمن مصنوعی، ملی‌پوشان را زخمی کرد!(عکس)
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۷ فروردین ۱۴۰۳/ بودجه مورد نیاز برای خرید بهترین میان‌رده بازار
  • کمالوند: این آخرین آرزوی من در فوتبال است