Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی شکاری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، افزود: یک میلیون و ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی استان خراسان رضوی را جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت تشکیل می‌دهد. ۵۷۰ هزار هکتار از این مساحت شامل طاق‌زارهایی‌ست که با اجرای طرح احیای بیابان‌ها به وجود آمده و یک میلیون هکتار هم از جنگل‌های طبیعی مثل جنگل‌های اورت و پسته تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود و ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد، ادامه داد: یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از گستره استان مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است که این مساحت حدود ۳۰ درصد از کل وسعت خراسان رضوی را شامل می‌شود.

شکاری اظهار کرد: نخستین عملیات ایجاد جنگل دست‌کاشت در خراسان رضوی سال ۱۳۴۴ در شهرستان سبزوار آغاز شد و از آن زمان تاکنون بکارگیری این شیوه در سطح استان تداوم یافته است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه جنگل‌کاریی‌های استان، عمدتا جنگل‌کاری‌های دارای بهره‌برداری است که با مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود، گفت: سنجد، زرشک، عناب، سماق و بادام محصولاتی است که در جنگل‌های دست‌کاشت می‌روید و بهره‌برداری از آن طبق ضوابط قانونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: نگهداری از جنگل‌های دست‌کاشت در حاشیه شهرها به شهرداری‌ها و پیمانکاران واگذار شده که تحت نظارت موثر و مستمر اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد و هرگونه قصور در این بخش با فوریت مورد رسیدگی قرار گرفته و در چارچوب مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت با تخلفات برخورد جدی انجام می‌شود.

شکاری افزود: جنگل‌های طبیعی استان که شامل جنگل‌های ارگانیک پسته می‌شود نیز برای بهره‌برداری به مزایده گذاشته می‌شود و افراد برنده این محصول را برداشت کرده و به عنوان پسته ارگانیک به سایر کشورها صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ مصوبه‌ای در هیئت وزیران تایید شد که به مدت ۱۰ سال از جنگل‌های شمالی هیچ برداشت چوبی انجام نشود، گفت: این طرح به طرح تنفس جنگل‌های هیرکانی نام‌گذاری شد. از طرف دیگر از آن‌جایی که باید تقریبا سالانه نزدیک به ۱۴ میلیون متر مکعب چوب مصرف مورد نیاز داخلی را هم تامین کنیم سازمان جنگل‌ها طرح زراعت چوب را مطرح کردند و برای تمام استان‌ها هم سهمیه‌ای در نظرگرفته شد.

شکاری ادامه داد: در همین راستا اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی فراخوانی صادر کرد و از همه ارگان‌ها و نهادهای مردمی خواست که به این طرح بپیوندند. با توجه به وجود عرصه‌های بیابانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی و لزوم ایجاد جنگل‌های طبیعی و گونه‌های گیاهی قابل بهره‌برداری در این بخش، سالانه یک میلیون اصله نهال توسط نهالستان‌های مجاز در خراسان رضوی تولید می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در طرح زراعت چوب، دو معقوله جنگل‌کاری و تولید چوب در نظر گرفته شده است که درآمد بسیار خوبی برای متقاضیان دارد، همچنین طرح زراعت چوب، در هر هکتار برای ۵ نفر اشتغال‌زایی می‌کند، اراضی ملی و تسهیلات رایگان نیز در اختیار کسانی که در این طرح مشارکت می‌کنند قرار می‌گیرد.

شکاری با بیان اینکه جنگل‌های استان خراسان رضوی ۸ درصد از جنگل‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: مصوبه تامین اعتبار حفظ و نگهداری جنگل‌های استان در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۱۳ میلیارد تومان تا امروز به استان تخصیص داده شده است و در اراضی ملی ۶۳ میلیارد تومان بوده که ۵۲ میلیارد تومان تخصیص داشته‌ایم.

کد خبر 600316 برچسب‌ها منابع طبیعی محیط زیست جنگل استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منابع طبیعی محیط زیست جنگل استان خراسان رضوی جنگل های طبیعی میلیارد تومان خراسان رضوی بهره برداری منابع طبیعی یک میلیون دست کاشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور اعلام کرد: مامورین سرجنگلبانی سلیاکتی و نیرو‌های حفاظتی شرکت توسعه جنگل‌های شمال و واتاشان بر اساس وظیفه ذاتی خود و به استناد ماده ۱۱ قانون اراضی مستحدث ساحلی نسبت به اجرای رفع تجاوز تقریبی ۱۳۰۰ مترمربع در ساحل شهرستان نور از ید متصرف خارج و اعاده وضع به سابق نمودند.

هموطنان می توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • کاهش آسیب‌ های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با ترویج معارف قرآنی
  • ۲۰ اردیبهشت، آخرین مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان رضوی شناسایی شد