Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند پایداری سلول‌های خورشیدی را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، دانشمندان مکانیسم دقیقی را که به از بین رفتن سلول‌های خورشیدی جدید منجر می‌شود، شناسایی کرده‌اند و یک راه‌حل احتمالی پیشنهاد داده‌اند.

سلول‌های خورشیدی، انرژی را از خورشید می‌گیرند و یک جایگزین برای منابع تجدیدناپذیر انرژی مانند سوخت‌های فسیلی ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر حال، سلول‌های خورشیدی با چالش‌های ناشی از فرآیندهای پرهزینه تولید و کارآیی ضعیف رو به رو هستند.

"پروسکایت‌ها"(Perovskites)، موادی هستند که برای نسل بعدی سلول‌های خورشیدی ابداع شده‌اند. اگرچه ساخت پروسکایت‌ها بسیار کم‌هزینه‌تر از پنل‌های خورشیدی سیلیکونی است و بازدهی مشابهی دارد اما پروسکایت‌ها حاوی مواد سربی سمی هستند. نسخه‌های پروسکایت‌ با استفاده از مواد دیگری به جای سرب، تحت بررسی قرار دارند.

انواعی که به جای سرب، در آنها از قلع استفاده می‌شود، امیدوارکننده هستند اما به سرعت تخریب می‌شوند. پژوهشگران "دانشگاه باث"(University of Bath) انگلیس در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که چگونه این پروسکایت‌ها به "یدید قلع"(tin iodide) تجزیه می‌شوند. هنگامی که یدید قلع در معرض رطوبت و اکسیژن قرار بگیرد، ید را تشکیل می‌دهد. این ید به تشکیل یدید قلع بیشتری کمک می‌کند و به تخریب منجر می‌شود.

همچنین پژوهشگران نشان داده‌اند که انتخاب یک لایه مهم در پروسکایت‌ چگونه می‌تواند در برابر تخریب و تحت شرایط محیطی، ثبات آن را افزایش دهد. آنها امیدوارند که این روش بتواند به طراحی پروسکایت‌های پایدار از جنس قلع با عملکرد بالا کمک کند که ظرفیت سلول‌های خورشیدی جدید را نشان می‌دهند.

پروفسور "سیف هاکو"(Saif Haque)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: درک این مکانیسم به ما کمک خواهد کرد تا بر مانع بزرگ این فناوری جدید هیجان‌انگیز غلبه کنیم. نتایج این پژوهش، به طراحی مواد پروسکایت‌ از جنس قلع با پایداری بهتر کمک خواهند کرد. همچنین این نتایج، راه را برای ابداع ابزار ارزان‌تر و انعطاف‌پذیرتر به منظور جمع‌آوری انرژی خورشیدی هموار می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلول خورشيدي پروسکایت انرژی تجدیدناپذیر سوخت فسیلی سلول های خورشیدی پروسکایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت بیشترِ ردیابی ژن با کیت ایران ساخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، گفت: این کیت، پیش از این در انحصار کشور آمریکا بود، اما با بومی سازی آن با یک سوم نقیمت مونه مشابه خارجی و با همان کیفیت به این انحصار پایان دادیم.

مرتضی کریمی با اشاره به اینکه کارکرد این محصول، انتقال محتوای ژنتیکی به درون سلول در محیطی آزمایشگاهی است، افزود: این کیت در حوزه کشت سلول و فناوری نانو به کار گرفته می‌شود. از این رو، در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌هایی که در زمینه انتقال ژن فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: سالانه ظرفیت تولید پنج هزار کیت انتقال ژن را داریم، اما درحال حاضر به تولید هزار کیت بسنده کرده ایم تا در خصوص میزان تقاضای بازار به ارزیابی برسیم.

کریمی، مزیت این محصول را نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، ساختار کربنی و حلقوی آن دانست که همین امر سرعت انتقال ژن‌ها را بیشتر می‌کند.

این فعال فناور ادامه داد: در ساختار کیت انتقال ژن، سطح سمیت سازوکار انتقال ژن‌ها کاهش پیدا کرده و طی آن احتمال مرگ سلول‌ها هم کمتر شده است تا بدان جا که می‌توان گفت از رهگذر تولید این کیت در انتقال ژن موفق به کاهش ۸۵ درصدی سمیت رسیده ایم و در نتیجه آن می‌توانیم سلول‌های زنده بیشتری به دست بیاوریم.

کریمی از دیگر مزیت‌های این محصول را قدرت بالای آن در ردیابی انتقال دانست و افزود: این قدرت ردیابی، کمک می‌کند تا قبل از کشت سلولی یا هر اقدام دیگری بتوان ارزیابی‌کرد که اساسا انجام انتقال ژن نتیجه بخش هست یا نیست.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از سه سال کار تحقیقاتی موفق به تولید کیت عامل انتقال ژن شدند.

دیگر خبرها

  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی فوق نازک 
  • سرعت بیشترِ ردیابی ژن با کیت ایران ساخت
  • بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!
  • برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و پایداری در خودکفایی گندم کشور
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • خداحافظی گرم فروردین با گلستان؛ پایداری هوا تا یکشنبه دوم اریبهشت
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • پایداری هوا در گلستان تا یکشنبه هفته آینده
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟