Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@08:36:56 GMT

هرجا که نی بروید، نی‌نواز هم دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۲۴۸۷

هرجا که نی بروید، نی‌نواز هم دارد

 همشهری آنلاین - محمد بلبلی:

در موسیقی نواحی مازندران نیز سازهای بادی متنوعی وجود دارد، مثل «لَـله‌وا»، «سرنا» و «قرنه» که از قدمت بسیار بالایی برخوردارند. سازهایی که می‌رفتند تا به ورطه فراموشی بپیوندند و به حافظه تاریخ سپرده شوند، اما عشق و همت هنرمندان مازندران آنها را زنده نگه داشته است.

«سیدمحمد قدیر» نوازنده و سازنده للـه‌وا هنرمند عاشق مازندرانی که برای حفظ موسیقی و فرهنگ این دیار تلاش بسیاری انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره ساختن و نواختن للـه‌وا و همچنین موسیقی مازندران با او گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

للـه‌وایی که در مازندران نواخته می‌شود چه تفاوتی با ساز للـه تالشی دارد؟

تا قبل از نی‌نواز بزرگ اصفهانی، نایب‌اسدالله، شیوه نی‌وازی در کل ایران با تکنیک لبی نواخته می‌شد، به همین حالتی که للـه‌وا نواخته می‌شود، اما نایب‌اسدالله اصفهانی نی را با تکنیک دندانی که بر گرفته از نی‌نوازی ترکمن‌ها بود می‌نواخت، با این تفاوت که صدایی بسیار شفاف‌ و واضح ایجاد می‌کرد. همچنین ساز بادی شمشال، که در کردستان می‌نوازند نیز با تکنیک لبی و للـه تالشی نیز به همین حالت نواخته می‌شود. در اکثر مناطق ایران ساز بادی از خانواده نی وجود دارد، با این تفاوت که هر کدام از این سازهای خانواده «نی» صدا و لحن خاص مناطق مربوط به خود را دارند. للـه‌وای مازندران و للـه گیلان هم فقط به لحاظ ساختار فیزیکی تا حدودی شباهت‌ دارند و در اجرا و لحن متفاوتند.

به قول استاد محمدرضا درویشی «هرجا که نی بروید، نی‌نواز هم وجود دارد».

للـه‌وا در موسیقی مقامی مازندران چه جایگاهی دارد؟

للـه‌وا یکی از سازهای اصیل در موسیقی مقامی مازندرن است. پانزده قطعه با عنوان مقام با للـه‌وا نواخته می‌شود که توسط استاد حسین طیبی معرفی، جمع‌آوری و مدون شده است که قبل از ایشان کسی این کار را نکرده بود. بیشتر نوازدگان للـه‌وا در نواختن مقام‌ها از ایشان پیروی می‌کنند.

این پانزده مقام با دیگر سازهای موسیقی مازندران مثل دوتار یا سرنا هم نواخته می‌شود؟

بعضی از این مقام‌ها مثل «جلوداری»، «عاروس‌یار» و «کتولی» با ساز سرنا نیز اجرا می‌شوند، اما مقام‌هایی که با ساز دوتار نواخته می‌شود متفاوت است، گرچه کلیات لحن موسیقایی در بین سازهای مازندان مشترک است.

برای آموزش آکادمیک للـه‌وا کاری انجام شده است؟

من در آموزش للـه‌وا پیرو شیوه قدما هستم، همان روش متداول آموزش شنیداری، اما تعدادی از ترانه‌ها مثل «ربابه‌جان» توسط آقای رضا دیوسالار نت‌نگاری و در یک کتاب آموزشی منتشر شده، به نظر من برای آموزش اصولی للـه‌وا باید روی تدوین و نت‌نگاری مقام‌ها کار شود، ۱۵ مقامی که اصول و نغمات اصلی این ساز است و هر نوازنده‌ للـه‌وا باید این مقام‌ها را به خوبی بی‌آموزد.

بعضی از سازهای موسیقی نواحی مثل تنبور و تا حدودی دوتار وارد موسیقی ارکسترال شهری شدند، آیا للـه‌وا هم وارد چنین حیطه‌ای شده است؟

متاسفانه هنوز موسیقی مازندران و مخصوصا ساز للـه‌وا به شکل آکادمیک درنیامده و تا وقتی که نوازندگان ما موسیقی را به شکل علمی کار نکنند این امکان وجود ندارد. برای مثال گروه رستاک که متشکل از نوازندگانی با تحصیلات آکادمیک است، کارهای خوبی در زمینه تلفیق سازهای موسیقی نواحی و موسیقی ملی انجام داده‌است، نوازندگان حوزه موسیقی نواحی که با این گروه همکاری کرده‌اند، کسانی هستند که با تئوری موسیقی آشنایی دارند.  

نوازندگان للـه‌وا اکثرا این ساز را به شیوه سنتی شنیداری آموخته‌اند و حتی هنوز استانداردی برای ایجاد دقیق فواصل و سوراخ‌های للـه‌وا وجود ندارد. به همین دلایل ساز للـه‌وا هنوز نتوانسته در موسیقی‌ای غیر از موسیقی مازندران جایگاهی برای خود پیدا کند.

شما به عنوان نوازنده و مدرس للـه‌وا تصمیمی برای انجام کار ارکسترال ندارید؟

تا الان درباره کار ارکسترال با للـه‌وا فکر و تصمیمی نداشته‌ام، اگر قرار باشد کاری در این زمینه انجام شود باید در حد و اندازه‌های آلبوم «نوبانگ کهن» استاد حسین علیزاده باشد. استاد رجب رمضانی سال‌ها پیش ساخت یک اثر ارکسترال با محوریت سازهای للـه‌وا، قرنه و سرنا را با من مطرح کردند و به درخواست ایشان چند سرنا با کوک‌های مختلف را برای این کار ساختم، اما متاسفانه دیگر خبری از ادامه کار نشد.

پس شما سرنا هم می‌سازید؟

هم سرنا می‌سازم هم می‌نوازم، در واقع با نواختن سازهای بادی مازندران آشنایی دارم.

حتی سرناهایی ساختم که در موسیقی مازندران متداول نبود، سرنایی که در مازندران استفاده می‌شود سرنای «لاکوک» است که وسعت صدای بالایی داشته و در مراسم‌هایی مثل عروسی کاربد دارد، من بر اساس نیاز موسیقی امروز سرناهایی با کوک‌های متفاوت ساختم تا بتوانیم از این ساز در کارهای گروهی موسیقی مازندرانی استفاده کنیم.

همچنین دو ماه بعد از شروع آموختن للـه‌وا به ساختن این ساز نیز اقدام کردم. در ساخت للـه‌وا از استاد طیبی الگو گرفتم و للـه‌واهایی به صورت چندتکه ساختم که با استقبال خوبی روبرو شد.

للـه‌وا در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و در تمام این سازها باید اصول هفت‌بند بودن رعایت شود. در للـه‌واهای کوک سُل که اندازه کوتاهی دارد، پیدا کردن یک نی با این خصوصیات در نی‌زار کار بسیار دشواری است، بنابراین سازهایی با اندازه‌های کوتاه را به صورت چندتکه می‌سازم، به این شکل که بندها را جدا جدا ساخته و سپس با دقت خیلی زیاد به هم متصل می‌کنم.

برای ثبت ملی للـه‌وا و یا حتی روش جدید ساخت این ساز اقدام کرده‌اید؟

للـه‌وا را در سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رساندم، در همان سال درخواست ثبت ملی شیوه نوین ساخت این ساز را نیز مطرح کردم که از طرف مسئولان مربوطه به سال ۹۹ موکول شد.

الگوی شما در نواختن للـه‌وا کدام یک از استدادان بودند؟

من بیشتر تحت تاثیر استاد طیبی بودم، گرچه اولین نوای للـه‌وا را از استاد ابوالحسن خوشرو شنیدم و به این ساز علاقه‌مند شدم.

وضعیت تدریس و استقابل نسبت به آموختن ساز للـه‌وا چگونه است؟

از للـه‌وا کمتر استقبال می‌شود، آن هم به دلیل دشوار بودن نواختن این ساز است و این‌که امروزه زندگی‌ها شهری شده و جوانان، تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر با سازهای غربی آشنا هستند تا سازهای اصیل و محلی ایرانی، اما همان تعداد اندکی که به این ساز روی می‌آورند اکثرا خروجی خوبی دارند.

این مساله درباره دیگر سازهای مازندران هم وجود دارد؟

از سازهای دیگر موسیقی مازندران، مثلا دوتار استقبال بیشتری نسبت به للـه‌وا می‌شود به طوری که می‌توان گفت ساز رو به فراموشی دوتار دوباره احیا شده است.

آیا دوتارنوازی در موسیقی سریال پایتخت در معرفی بیش‌ازپیش این ساز تاثیر داشته است؟

پخش سریال پایتخت در این چندسال تاثر داشته است، اما قبل از این سریال هم به خاطر فعالیت‌های استادان اسحاقی و شکارچیان، این ساز دوباره احیا و جایگاه ویژه خود را در موسیقی مازندران پیدا کرد.

چرا موسیقی مازندران در خارج از مرزهای این استان کمتر شناخته شده است؟

موسیقی گیلان، خراسان و کردستان، بیشتر از موسیقی مازندران در ایران و حتی خارج از کشور شناخته شده است و این به خاطر مدیریت درست و همدلی و پرکار بودن هنرمندان این مناطق است، متاسفانه این همدلی کمتر در هنرمندان ما دیده می‌شود.

اگر جشنواره داخلی یا خارجی‌ای باشد گروه‌ها بر اساس شایستگی برای شرکت در این رویدادها انتخاب نمی‌شوند و این مساله در انحصار چند گروه خاص است.

گیلان موسیقی شادتر و بزمی‌تری نسبت به مازندران دارد، یک سری از ترانه‌های گیلانی مثل «رعنا»، «آها بوگو» و... در شهرهای دیگر ایران نیز شناخته‌شده است، در این‌باره می‌توان به تصنیف «نوایی نوایی» در موسیقی خراسان و «دایه دایه» در موسیقی لرستان اشاره کرد، اما موسیقی مازندران کمتر شناخته شده است.  

چگونه باید موسیقی مازندران را بیشتر مطرح کرد و به دیگر اقوام شناساند؟

اهالی موسیقی مازندران علاوه بر همزبانی، همدلی را نیز باید بیاموزند. با استفاده از فضای مجازی باید تلاش کنیم تا این هنر ناب را حفظ کرده و اشاعه دهیم.

آیا برگزاری کنسرت و جشنواره موسیقی و همچنین همکاری تلویزیون استان می‌تواند باعث جذب جوانان به موسیقی مازندران باشد؟

تلویزیون استان در این زمینه خوب کار کرده است و در هفته یک یا دو اجرای زنده در برنامه‌های خود دارد. اما از سال ۸۳ جشنواره موسیقی استانی دیگر برگزار نشده است، جشنواره‌ای که در آن استعدادهای بسیار خوبی کشف می‌شدند، نوازندگان جوانی که با این جشنواره فرصت بروز استعداد خود را پیدا می‌کردند و همچنین جوانانی که با دیدن این اجراها جذب موسیقی محلی می‌شدند که متاسفانه با برگزار نشدن این جشنواره این فرصت برای موسیقی مازندران از دست رفت.

شما تاکنون گروهی برای اجرای کنسرت یا ضبط آثار تشکیل داده‌اید؟

من با گروه‌ها و استادان بزرگ مازندران، از جمله گروه «امیر پازواری»، گروه ابوالحسن خوشرو و رجب رمضانی در اجرای کنسرت و ضبط آلبوم‌های «جانِ مار»، «سرونگ»، «لارما»، «پس تِه کویی؟» و... همکاری داشته‌ام، اما خودم اقدام به تاسیس گروه نکردم، چراکه اجرای کنسرت با مخارج و سختی‌های بسیاری همراه است و مهم‌تر این‌که بازخورد مالی چندانی ندارد. نوازندگان یک گروه معمولا از شهرهای مختلف استان هستند که علاو بر درگیر بودن با مشغله کاری و معاش روزمره باید برای تمرین مسافت‌های طولانی‌ای را طی کنند، این مسائل، مخارجی را ایجاد می‌کند که درآمد کنسرت حتی کفاف قسمتی از این مخارج را هم نمی‌دهد. گروه‌های بزرگی را هم که نام بردم به همین دلایل فعالیت‌شان را بسیار محدود کرده‌اند.

اداره ارشاد برای پویایی موسیقی مازندران و کم کردن این مخارج، گروه‌ها را یاری می‌کند؟

خیر. خود ارشاد مسبب بیشتر این مشکلات است. طی کردن روند اداری گرفتن مجوز برای اجرای یک کنسرت بسیار خسته‌کننده و پرداخت مبالغ تعیین‌شده از طرف ارشاد مخصوصا اجاره‌بهای سنگین سالن، باعث شده تا گروه‌های موسیقی نواحی کمتر به فکر اجرای کنسرت باشند.


این مشکلات فقط برای اجرای موسیقی محلی است، یا گروه‌های پاپ هم با این مسائل روبرو هستند؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها از کنسرت گروه‌های پاپ حمایت مالی می‌کنند، چراکه این کنسرت‌ها بازده مالی خوبی دارند و معمولا بلیت این اجراها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود، ارشاد مازندران این شرکت‌ها و سازمان‌ها را موظف کرد که به ازای برگزاری دو کنسرت پاپ یک کنسرت موسیقی محلی برگزار کنند. به دلیل استقبال کم‌تر و بلیت ارزان‌تر شرکت‌ها کنسرت‌های محلی را به صورت تشریفاتی و ظاهری برگزار می‌کنند و معمولا مبلغی عاید گروه موسیقی محلی نمی‌شود. مثلا زمستان سال ۹۸ من به همراه یک گروه کنسرتی برگزار کردیم که در نهایت شرکت برگزارکننده مبلغ ۳ میلیون تومان به یک گروه یازده‌نفره که هشت ماه برای این اجرا تمرن کرده بودند پرداخت کرد.

آیا اداره ارشاد بر این قانون (یک کنسرت محلی به ازای دو کنسرت پاپ) نظارت و یا پشتیبانی هم دارد؟

به هیچ وجه. به نظر من این فقط یک نوع طرفداری ظاهری از هنر ملی و موسیقی محلی از طرف ارشاد بوده که در واقع تاثیر مثبتی هم نداشته است. مثلا یک شرکت فرهنگی-هنری معتبر در زمینه تولید و تکثیر آلبوم موسیقی در مازندران که مدعی حمایت از موسیقی محلی است، بیشتر سرمایه خود را صرف برگزاری کنسرت‌های پاپ می‌کند. من مشکلی با موسیقی پاپ ندارم، اما آیا موسیقی و هنر ملی این سرزمین نیاز به حمایت ندارد؟  

با این اوصاف شما آینده موسیقی نواحی مازندران را چگونه می‌بینید؟

از مساله مالی موسیقی و موسیقدان که بگذریم، در سه سال گذشته استادان احمد محسن‌پور، حسین طیبی و ابوالحسن خوشرو، سه استاد بزرگ موسیقی مازندران را از دست داده‌ایم که در حال حاضر جایگیزینی برای آنها وجود ندارد، اگر مسئولان و متولیان فرهنگ، فکری به حال موسیقی محلی نکنند با رفتن بزرگان، این هنر اصیل و نجیب نیز کم‌کم از بین خواهد رفت. موسیقی محلی، این گنجینه غنی هنری بخش مهمی از فرهنگ ایرانی‌ست که باید حفظ و نگهداری شود.

و حرف دل شما؟

متاسفانه حرف دل من بیشتر گلایه و شکایت از وضعیت نابسامان موسیقی نواحی در همه ایران عزیز است. موسیقی ما به مدیران دلسوز، عاشق و اهل هنر و فرهنگ نیاز دارد. به امید روزهای درخشان برای موسیقی ایران.

کد خبر 601148 برچسب‌ها استان مازندران موسیقی ایرانی مجله موسيقي نواحي-استان ها

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران. کارت شرکت در نوبت اول آزمون سراسری به‌همراه راهنمای شرکت در آزمون از دیروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در سامانه جامع آزمون سراسری در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور برای مشاهده و پرینت فعال شد و تا فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ادامه دارد.

داوطلبان باید با ورود به کارپوشه خود از طریق درج کدملی/ شناسه یکتا و رمز عبور یک نسخه پرینت از راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند.


داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی) به همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند دارای ۲ کارت هستند.


برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

رقابت بیش از ۳۸ هزار داوطلب مازندرانی در آزمون سراسری
نماینده سازمان سنجش در مازندران گفت: ۳۸ هزار و ۵۱۰ داوطلب مازندرانی در نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه‌ها رقابت می‌کنند
عباس نژاد افزود: نوبت اول آزمون سراسری دانشگاه‌ها در ۱۷ شهرستان و ۱۹ حوزه امتخانی برگزار می‌شود.
نماینده سازمان سنجش در مازندران درباره مکان‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری هم گفت: داوطلبان مازندرانی برای رفع نقص کارت خود به جدول شماره دو مراجعه کنند.

ﺟﺪولﺷﻤﺎره ۲
آدرس ﻣﺤﻞ رﻓﻊ ﻧﻘﺺ کارت ﺷﺮکﺖ در آزﻣﻮن ﺣﻮزه ﺧﻮاﻫﺮان و ﺑﺮادران آزﻣﻮن ﺳﺮاﺳﺮی ۱۴۰۳ ﻧﻮﺑﺖ اول در اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران:

ﺳﺎری: ﺑﻠﻮار ﺧﺰر- ﺧﯿﺎﺑﺎن ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی (ﻃﺒﺮﺳﺘﺎن) - دانشکده فنی اﻣﺎم ﻣﺤﻤﺪﺑﺎﻗﺮ (ع)
آﻣﻞ: ﻣﯿﺪان ﻗﺎﺋﻢ- ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻃﺎﻟﻘﺎنی- اﺑﺎذر ۳۵- دانشگاه تخصصی ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﻣﻞ
ﺑﺎﺑﻞ: ﺧﯿﺎﺑﺎن ﺷﺮیعتی- دانشگاه صنعتی نوشیروانی ﺑﺎﺑﻞ
ﺑﻨﺪپی شرقی و کلاردشت - آﻣﻮزش و پرورشﺣﻮزه ﺧﻮاﻫﺮان و ﺑﺮادران: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزش و پرورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ذﯾﺮﺑﻂ
ﺑﺎﺑﻠﺴﺮ: ﺧﯿﺎﺑﺎن پاسداران- ﺳﺎزﻣﺎن مرکزی دانشگاه ﻣﺎزﻧﺪران
ﺑﻬﺸﻬﺮ: کیلومتر ۳ ﺟﺎده درﯾﺎ دانشگاه ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری ﻣﺎزﻧﺪران
تنکابن: ﺟﻨﺐ ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎمی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن - ﻣﺠﺘﻤﻊ دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ تنکابن
ﺟﻮﯾﺒﺎر: ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎحلی چپکرود- دانشگاه آزاد اﺳﻼمی جویبار
چالوس: ﺧﯿﺎﺑﺎن ۱۷ ﺷﻬﺮﯾﻮر - دانشکده ﻣﯿﺮاث ﻓﺮﻫﻨگی، ﺻﻨﺎﯾﻊ دستی و گردشگری چالوس
راﻣﺴﺮ: ﺑﻠﻮار ﺷﻬﯿﺪ ﻋﺒﺎس ﻣﻔﺮد- دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ راﻣﺴﺮ
ﺳﻮادکوه: پل ﺳﻔﯿﺪ - دو راهی آﻻﺷﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﺮکزی دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ ﺳﻮادکوه
ﻗﺎﺋﻢﺷﻬﺮ: کیلومتر ۷ ﺟﺎده ﻧﻈﺎمی- دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ ﻗﺎﺋﻢ ﺷﻬﺮ
ﻣﺤﻤﻮد آﺑﺎد: ﺧﯿﺎﺑﺎن آزادی-ﺑﻠﻮار ﺷﻬﺪای نفتکش - دانشکده فنی و ﺣﺮﻓﻪ‌ای ﻣﺤﻤﻮدآﺑﺎد
نکا: کیلومتر ۶ ﺟﺎده نکا – ﺑﻬﺸﻬﺮ، دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ نکا
ﻧﻮر: اﺑﺘﺪای ﺟﺎده چمستان - دانشگاه آزاد اﺳﻼمی واﺣﺪ ﻧﻮر
نوشهر: ﺧﯿﺎﺑﺎن ۱۷ ﺷﻬﺮﯾﻮر- دانشکده ﻣﯿﺮاث ﻓﺮﻫﻨگی، ﺻﻨﺎﯾﻊ دستی و گردشگری چالوس

نماینده سازمان سنجش در مازندران گفت: ۳۸۵۱۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول به رقابت خواهند پرداخت که از این تعداد ۲۴۴۱۷ داوطلب زن و ۱۴۰۹۳ داوطلب مرد در ۱۹ حوزه امتحانی شهر‌های آمل، بابل، بابلسر، بندپی شرقی، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس و نوشهر، رامسر، ساری، سوادکوه، قائم‌شهر، کلاردشت، محمودآباد، نکا و نور به رقابت خواهند پرداخت.


وی خاطر نشان کرد: آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه، هنر و زبان‌های خارجی عصر پنجشنبه ۶ اردیبهشت؛ گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در حوزه‌های امتحانی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • بروید به سلامت، فراموش نمی‌کنیم!
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • محل‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در مازندران
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • رقابت بیش از ۳۸ هزار داوطلب مازندرانی در آزمون سراسری
  • «مجنونِ آن لیلی» از پنجم اردیبهشت روی صحنه می‌رود