Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت گسترده قرار است در جهان استفاده شود و بسیاری از مشکلاتی را که هم اکنون پهنای باند زمینی درگیر آن‌ها است، حل و فصل کند؛ اما اتصال به اینترنتی که از جایی فراتر از اتمسفر زمین در دسترس افراد قرار می‌گیرد، در خصوص امنیت اطلاعات ابهاماتی را برای کاربران به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گفت‌وگو به بررسی تاثیر استفاده از اینترنت ماهواره‌ای بر امنیت سایبری که یکی از مهم‌ترین ابعاد امنیت در همه کشور‌ها محسوب می‌شود پرداخته شده است. به علاوه با مطرح شدن بحث شبکه ملی اطلاعات و ضرورت راه اندازی آن در کشور، تقابل این دو اتصال شبکه با یکدیگر نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح شده توسط علی کیائی فر کارشناس و مشاور فناوری اطلاعات و امنیت است.

کیائی فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت امنیت سایبری پس از اتصال کاربران ایرانی به اینترنت استارلینک گفت: اگر استارلینک به صورت رسمی وارد ایران شود (که خیلی بعید است) قطعا قوانین حاکم بر کشور در فضای مجازی را خواهد پذیرفت و طبق یک دستورالعمل همکاری از قوانین حاکم بر فضای مجازی کشور تبعیت خواهد کرد. اما اگر حضور استارلینک در ایران به صورت غیر رسمی باشد در حوزه جرم‌های سایبری چالش‌هایی را خواهیم داشت، اما این چالش‌ها چندان جدید هم نخواهند بود، چراکه همین الان هم به دلیل وجود فیلتر‌های زیاد، مردم ناچارا و به طور مداوم از فیلترشکن‌های مختلف و ناشناس استفاده می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که هم امنیت شهروندان به خطر بیفتد و هم پیگیری جرایم سایبری توسط دستگاه‌های امنیتی سخت‌تر شود.

توسل مردم به استارلینک فلسفه ایجاد شبکه ملی اطلاعات را زیر سوال می‌برد

وی درباره شبکه ملی اطلاعات و ارتباط آن با اینترنت استارلینک افزود: قطعا یکی از چالش‌های بزرگ ما شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. شبکه ملی اطلاعات به منزله یک سپر حفاظتی در سطح کشور است که یکی از کارکردهایش محفاظت در برابر تهدیدات سایبری بین المللی است.

کارشناس و مشاور فناوری اطلاعات و امنیت بیان کرد: با آمدن استارلینک تعداد زیادی از شهروندان که به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند همزمان به استارلینک هم متصل خواهند شد. همچنین مردم صرفا برای اتصال به سامانه‌های دولتی از شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهد کرد و برای سایر نیازمندی‌های خود به استارلینک متوسل خواهند شد. با رواج استفاده از استارلینک در ایران، بخش زیادی از فلسفه وجودی شبکه ملی اطلاعات زیر سئوال خواهد رفت.

کیائی فر ادامه داد: این چالش‌ها بسیار جدی هستند و می‌توانند حاکمیت کشور بر فضای مجازی را نقض کنند. از اظهار نظر‌های پراکنده مسئولان هم چنین به نظر می‌رسد در نحوه مواجهه با استارلینک یک سردرگمی آشکار بین مسئولان وجود دارد.

وی هشدار داد: سال ۱۴۰۰ یک سال پر چالش برای فناوری اطلاعات در کشور است. سالی که از یک سو قرار است شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود و از سوی دیگر احتمالا ایران زیر پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

جدال سرعت و سرقت؛ کدام یک از دو ویژگی بارز استارلینک پیروز میدان است؟/ تحریم ها گریبان ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران را می گیرند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت ماهواره ای استارلینک اسپیس ایکس شبکه ملی اطلاعات اینترنت پرسرعت اینترنت ماهواره ای شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای مسلمیه اهواز ‌تحت‌ پوشش دیتای پرسرعت همراه قرار گرفت

ایسنا/خوزستان مدیر مخابرات منطقه خوزستان گفت: با نصب و راه‌اندازی تکنولوژی نسل چهار در دکل همراه اول، روستای مسلمیه از توابع بخش غیزانیه اهواز زیر پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفت.

رحیم فلاح زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در ادامه اجرای پروژه توسعه و ارتقای ارتباطات سیار در روستاها به منظور بهره‌مندی روستائیان از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، با توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن بستر ارتقای شبکه ارتباطی همراه، تکنولوژی ۴G بر روی دکل روستایی مسلمیه شهرستان اهواز نصب و راه‌اندازی شد.

وی افزود: پس از به روزرسانی و وارد مدار شدن این سایت در شبکه ارتباطی همراه اول، ساکنین روستای مسلمیه، جاده مواصلاتی و مناطق اطراف و نزدیک، از نعمت اینترنت پرسرعت همراه اول برخوردار شدند و مشترکین نیز خدمات دولت الکترونیک و تبادل اطلاعات دیتایی صوت و تصویر را با سرعت بالاتر تجربه می‌کنند.

فلاح زاده ادامه داد: از اهداف اجرای این پروژه را می‌توان به کاهش شکاف و تسریع در روند دیجیتالی شدن و اتصال روستاها به اینترنت پر سرعت و در سطح بالاتر و بهره‌مندی روستاییان از شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

وی عنوان کرد: اعتبار این پروژه از محل اعتبارات پروژه uso وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که برای افزایش پوشش شبکه همراه و پایداری ارتباطات مخابراتی توسط کارشناسان حوزه معاونت ارتباطات سیار مخابرات منطقه خوزستان عملیاتی و اجرا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم
  • راه اندازی ۱۱ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • اتصال ۸ روستای هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات
  • راه اندازی ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • راه اندازی  ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • موبایل های گوگل به اینترنت ماهواره ای متصل می شوند
  • راه‌اندازی نسل جدید اینترنت 5G در چین
  • نصب و راه اندازی تکنولوژی نسل ۴ همراه اول در روستای مسلمیه اهواز
  • نسل جدید اینترنت ۵G در چین راه اندازی می شود
  • روستای مسلمیه اهواز ‌تحت‌ پوشش دیتای پرسرعت همراه قرار گرفت