Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:53:29 GMT

دانستنی های حقوقی سرقت و مجازات این جرم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۲۶۷۲

دانستنی های حقوقی سرقت و مجازات این جرم

سرقت از جمله جرائم حائز اهمیت در تمام کشورهای دنیا می‌باشد. قانونگذار ایران نیز جرم سرقت را در دو دسته از جرائم مشمول مجازات حد و تعزیر قرار داده است ، به عبارت دیگر چنانچه جرم ارتکابی دارای شرایط شرعی مذکور در مواد ۲۶۷ تا ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی باشد سرقت حدی محسوب شده و مرتکب مطابق قوانین شرعی مجازات می گردد و در غیر این صورت سرقت را تعزیری دانسته و بسته به شرایط ارتکاب تعیین مجازات می نماید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دفتر حقوقی امید شاه مرادی، در این مقاله با امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص مشاور حقوقی در امور کیفری همراه باشید تا با موضوعاتی پیرامون این جرم آشنا شوید .

وجوه تمایز سرقت حدی از سرقت تعزیری

۱_همانطور که گفته شد سرقتی حدی محسوب می شود که دارای تمام ارکان و شرایط شرعی مقرر باشد.

۲_ مجازات مرتکب سرقت حدی را شارع مقدس تعیین نموده و قاضی رسیدگی کننده اختیارات محدودی در جهت کاهش یا عفو مجازات وی دارد در حالی که  قاضی رسیدگی کننده در سرقت تعزیری ، اختیارات وسیع تری داشته و بنا به شرایط و اوضاع و احوال می تواند مجازات را تخفیف یا تشدید نماید .

نحوه شکایت در بزه سرقت

ابتدا با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفته تا مامور مربوطه به محل وقوع جرم آمده و لیست اموال مسروقه را صورت جلسه کنند و سپس به همراه آن لیست به کلانتری محل رفته و شکواییه‌ای مبنی بر سرقت تنظیم نمایید تا پرونده به مرجع قضایی صالح ارجاع گردد البته بهتر است از این مرحله به بعد اقدامات قضایی توسط وکیل پایه یک دادگستری انجام شود .

سامانه اموال مکشوفه

بزه دیدگان می توانند با مراجعه به بخش "نمایشگاه اموال کشف شده " سامانه agahi.police.ir لیست و تصویر اموالی که توسط پلیس کشف شده را مشاهده نمایند  و در صورتی که از اموال کشف شده مالی متعلق به شخص باشد ، وی می تواند فرم مخصوص را پر کرده و اقدامات لازم را جهت تحویل آن مال انجام دهد . در نهایت پیشنهاد می شود شماره سریال اموال را پس از خریداری حدالمقدور صورت برداری نمایید .

طرح شکایت تخریب و فروش مال غیر از سارق

چنانچه مرتکب پس از سرقت اموال مسروقه را به فروش برساند ، می‌توان در شکواییه مربوط به سرقت مجازات وی را تحت عنوان فروش مال غیر نیز از مرجع قضایی صالح تقاضا نمود .

اما در مورد تخریب علی الخصوص در صورتی که مال مسروقه اتومبیل باشد که اصطلاحاً اوراق نامیده می شود آیا می‌توان سارق را برای تخریب اتومبیل مجازات نمود ؟

در پاسخ باید گفت که امکان مجازات سارق تحت عنوان جزایی تخریب وجود ندارد ، چراکه تصرفات مادی سارق امری است تبعی که به تبع بزه سرقت واقع شده است لکن با عنایت به اینکه تصرفات سارق و ایادی ما بعد او از مصادیق بارز غصب و استیلا ید بر مال غیر به نحو عدوان است و طبعاً ید سارق بر مال مسروقه از مصادیق ید ضمانی است لذا بزه تخریب نسبت به مال مسروقه موضوعیت نداشته و جبران خسارت بزه دیده تابع مقررات حقوقی می باشد .

برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی به وب سایت : vakilshahmoradi.com مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن 09123939759  تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجازات سرقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سارق منازل در کنگان دستگیر شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حمیدرضا حبیبی بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت منزل در سطح شهر سیراف و کنگان، بررسی موضوع به منظور شناسایی و دستگیری سارق در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت.

وی گفت: مأموران تجسس کلانتری ۱۲ سیراف و پلیس آگاهی با انجام اقدامات هوشمندانه و پلیسی فردی که دارای ۲۲ سابقه کیفری اهل استان همجوار را شناسایی و طی هماهنگی با مرجع قضائی در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان کنگان با اشاره به اینکه این سارق تاکنون به ۸ فقره سرقت از منازل در سطح شهر سیراف و کنگان اعتراف کرده است، افزود: پرونده قضائی در این خصوص تشکیل و در حال رسیدگی است.

وی با بیان اینکه پلیس تمام توان خود را برای پیشگیری از سرقت‌ها به کار می‌گیرد، گفت: از تمام شهروندان درخواست می‌کنیم ضمن حفظ هوشیاری با عمل به هشدارها و توصیه‌های انتظامی، هرگونه مورد مشکوک را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند تا نسبت به دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

کد خبر 6086939

دیگر خبرها

  • سارق منازل در کنگان دستگیر شد
  • شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد
  • دستگیری عامل تخریب اموال شهروندان در جنوب غرب تهران
  • دستگیری عامل تخریب اموال شهروندان در جنوب غرب تهران 
  • ۵ میلیارد ریال اموال مسروقه در شیروان کشف شد
  • سارق ۱۵۰ میلیاردی منازل اصفهانی‌ها دستگیر شد
  • سارق ۱۵۰ میلیاردی منزل در اصفهان دستگیر شد
  • چگونه وکیل حقوقی در تهران را انتخاب کنیم؟
  • اموال مسروقه میلیاردی در آشخانه کشف شد
  • دستگیری سارق کالا در باشت