Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@10:11:53 GMT

رویکرد جدید ساخت تراس و پشت بام‌های سبز تهران تبیین شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۲۶۷۸

رویکرد جدید ساخت تراس و پشت بام‌های سبز تهران تبیین شد

تین نیوز

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از قوانین جدید ساخت تراس و پشت بام‌های سبز خبر داد و گفت: در قوانینی که پیش‌بینی می‌شود دنبال آن هستیم که فضای باز و نیمه باز را از جریان اقتصادی مسکن خارج کنیم و تعریف‌هایی برای آنها داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرداری تهران، مهدی صالحی، روز یکشنبه در این باره اضافه کرد: در این چارچوب به دنبال فضای بازی هستیم که در تراکم و سطح اشغال محاسبه نشود و به نوعی قابل پوشاندن و محصور شدن در آینده نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر به هر آپارتمان ۶ متر مربع فضای باز یا نیمه باز می دادیم، در روزهای همه گیری کرونا شهروندان روزهای بهتری را سپری می کردند.

صالحی با اشاره به این که عمده شهر تهران ساخته شده است و به راحتی تملکی صورت نخواهد شد، گفت: شاید راه کارهای جدید مانند بام های سبز را باید دنبال کنیم چراکه قصه سوداگری مسکن باعث شده که یک مترمربع مسکن هم ارزشمند باشد.

وی اضافه کرد: این فرایند به نوعی جریان را هدایت کرده است که فضای باز و نیمه باز مورد استقبال سازندگان نباشد.

صالحی با اشاره به این که فضای بام سبز نیز مد نظر شهرداری است، گفت: الگوی بلندمرتبه و میان مرتبه سازی برای این بود که فضای باز شهری در تسخیر ساخت و ساز قرار نگیرد و توسعه عمودی مد نظر قرار گرفت.

وی اداه داد: طرح جامع این دوره تهران نسبت به دوره های گذشته رشدی نداشت و علیرغم این که بر جمعیت تهران افزوده شده، شهر بزرگتر نشد.

صالحی گفت: فضاهای باز قابل استفاده آپارتمان ها حیاط ملک ها بود که در تسخیر خودروها قرار گرفت؛ برای همین مجبوریم سراغ گزینه های جایگزینی برویم که دنیا هم از آن استفاده کرده است.

وی افزود: این موارد گزینه هایی مانند بام های سبز و تراس های متوسطی است که کنار پلاک ها تعریف می شود و از این رویکرد استفاده خواهیم کرد.

شهروند محیط زیستی چقدر در تحقق محیط زیست پایدار نقش دارد ؟

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با اشاره به نقش بی بدیل شهروندان در حفظ و حراست از محیط زیست گفت: شهروندان با رفتارهای خود، می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری، نقش مهمی را ایفا کنند.

«عادل خزایی» اضافه کرد: میزان آسیب یا حفظ محیط‌زیست یک شهر را نمی‌توان فقط از رفتار شهروندان آن تحلیل کرد چرا شهروندان مکمل تصمیمات مسئولان هستند و برآیند نگرش، رفتار و تصمیم این ۲ بخش به وضعیت نهایی محیط‌زیست منجر می‌شود.

وی ادامه داد: اما شهروند محیط‌زیستی به معنای داشتن دانش، نگرش‌ها و مهارت‌هایی در زمینه محیط‌زیست شهری است، به‌طوری‌که این موارد منجر به رفتار طرفدار محیط‌زیست شود.

به گفته معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شهر یک پدیده پویا است بنابراین تغییر در بخش‌های مختلف آن در طول زمان ضروری است و شهروندان با رفتارهای محیط‌زیستی، بیشترین مسئولیت را در قبال محیط‌ شهری و حفظ ارزش‌های طبیعی، تاریخی و میراثی آن دارند.

خزایی اظهار داشت: محیط شهری خوب با هویت، مکانی است که تا حدی با شخص، فرهنگ و رفتارهای وی تناسب داشته باشد و ابزاری برای برقراری پیوند بین فرد و جامعه‌اش، گذشته و تاریخش، حیات شهری، زمان و محیط پیرامونش شود.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان با رفتارهای خود، می‌توانند در کاهش مشکلات مربوط به محیط شهری خود نقش مهمی را ایفا کنند، گفت: آنها باید دانش و آگاهی خود را نسبت به مسائل محیط‌زیستی شهر خود بالا ببرند، نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت و نگرانی داشته باشند و در کاهش مشکلات شهری مشارکت کنند.

خزایی اضافه کرد: تحقق این رفتارها به معنای تحقق رفتار شهروندی محیط‌زیستی است؛ بنابراین بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای محیط‌زیستی شهروندان ضروری است.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به ضرورت نوع آگاهی بخشی به شهروندان تاکید کرد: در دنیای پرهیاهوی امروز، ما نیاز داریم که برای قشرهای مختلف، بسته‌های کوچک آگاهی داشته باشیم تا به مانند یک کپسول کوچک عمل کنند؛ همان‌قدر کوچک و فوری.

وی ادامه داد: ما دیگر نمی‌توانیم یک نسخه آموزشی را برای همه افراد اجرا کنیم چراکه در دنیای پر سرعت امروز که حجم انتقال اطلاعات افزایش پیدا کرده است، دیگر زمان زیادی برای انتقال آموزش و آگاهی نیست.

به گفته خزایی باید با بهره‌گیری از دانش نوین، علم تبلیغات اجتماعی، آگاهی از نوع رفتار شهروندان در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، کپسول‌های سواد محیط‌زیستی، هویت شهری داشت و در زمان مناسب کپسول را به شهروند ارائه داد تا شاهد پاسخگویی مؤثر آن باشیم.

وی با طرح این سوال که چقدر حوزه گروه‌هایی که حامی محیط‌زیست هستند افزایش پیدا کرده و افراد جدیدتری به آنان پیوسته‌اند؟ چقدر از جامعه امروز حاضر است در کلاس آموزشی حضوری و غیرحضوری آموزش محیط‌زیست بنشیند؟ اظهار داشت: آگاهی باید مانند یک اپیدمی عمل کند و در سطح جامعه منتشر شود، نه اینکه تنها برای یک گروه و قشر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شهرداری تهران محیط زیست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شهرداری تهران بام های سبز محیط زیستی فضای باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان

شهردار منطقه ۶ شهر تهران با اشاره به میزبانی از ۱۲۰ هزار شهروند در جشنواره شهر رمضان گفت: موفقیت در میزبانی از دو رویداد و جشنواره فرامنطقه‌ای و بزرگ شهری در بلوار کشاورز و بوستان لاله، نتیجه کار مشارکتی بین همه بخش‌های شهرداری بود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید مرتضی روحانی؛ شهردار منطقه 6 شهر تهران با اشاره به میزبانی از 120000 شهروند در جشنواره شهر رمضان اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی خاص منطقه و قرار گرفتن مراکز متعدد فرهنگی، بیمارستانی و دانشگاهی و میادین مهم پایتخت در آن، افتخار میزبانی از بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای ملی، مذهبی و فرهنگی فرامنطقه ای نصیب من و همکارانم در منطقه 6 کرده است.

وی در تشریح جزئیات 2 رویداد بزرگ شهری که در منطقه 6 برگزار شد، بیان کرد: در قالب برنامه افطارخونه با شعار «یک کاسه آش مهمان باش» ما یک تجربه متفاوت موفق را پشت سر گذاشتیم که مدیریت شهری در یک کار مشارکتی عظیم توانست یک رویداد شاد دسته جمعی را با تلفیقی از لحظات معنوی برای شهروندان تهرانی خلق کند. 

روحانی گفت: قطعاً پشتیبانی از رویدادهای فرامنطقه‌ای که روزانه شهروندان تهرانی را راهی این بخش از شهر می‌کند مستلزم یک کار هماهنگ و تلاش شبانه‌روزی در منطقه 6 بود که بر همین اساس روزانه بلافاصله پس از برگزاری مراسم عملیات رفت و روب و آماده‌سازی مجدد فضا برای حضور شهروندان انجام می‌گرفت. 

خانواده‌ها را برای گذراندن اوقات فراغت به فضاهای شهری بازگرداندیم

شهردار منطقه 6 با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم این جشن‌ها حضور خانوادگی شهروندان در فضاهای شهری بود، اظهار کرد: شهروندان تهران در بلوار کشاورز افطار می‌کردند و از برنامه‌های شاد و معنوی این بلوار تاریخی بهره‌مند می‌شدند و سپس برای جادودان‌سازی این لحظه شادمانه با المان‌های خاص و تونل‌های نوری متفاوت بلوار عکس یادگاری خانوادگی ثبت می‌کردند. 

وی گفت: همکارانم در قالب 22 ایستگاه مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان در بلوار تاریخی تهران بودند البته شهروندان و نیروهای جهادی نیز پا به پای مدیریت شهری برای خلق این رویداد متفاوت تلاش می‌کردند.

روحانی به اقدمات همکارانش از قبل آغاز این رویداد فرامنطقه‌ای که شامل هماهنگی برای تغییر چهره بلوار و گره زدن فضای بصری آن با ماه رمضان و نوروز بود اشاره کرد و ادامه داد: شیرینی این کار عظیم آنقدر زیاد بود که واقعاً تک‌تک نیروها از لبخند رضایت شهروندان انرژی و انگیزه می‌گرفتند و با توان و تعهد بیشتر ادامه می‌دادند. 

میزبانی موفق از بزرگترین جشنواره رمضانی پایتخت

وی گفت: از رویداد بزرگ بلوار کشاورز که عبور کنیم می‌رسیم به جشن رمضانی بوستان لاله که در گوشه دیگری از منطقه 6 و در یکی قدیمی‌ترین بوستان‌های پایتخت افتخار میزبانی‌اش را داشتیم و تمام نیروهای معاونت اجتماعی، خدمات شهری، نواحی شهری این منطقه به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت رسانی به شهروندان شرکت کننده در این جشنواره بودند.

روحانی گفت: فارغ از تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم که روزانه از 120 هزار نفر از شهروندان میهمان این بوستان بودند، مدیریت شهری تلاش کرد شهروندان با ذائقه‌های متفاوت را مخاطب قرار دهد و در یک ساحت اجتماعی شادمانه، تعاملات اجتماعی آنها را ارتقاء دهد. 

شهردار منطقه 6 شهر تهران با تشریح اقدامات انجام شده در جشن رمضان بوستان لاله خاطرنشان کرد: جشنواره‌ بازی‌های الکترونیک، جشنواره غذای اقوام، برنامه‌های متنوع ورزشی، حضور شخصیت‌های محبوب تلویزیونی، موسیقی سنتی اقوام و ... از جمله همین برنامه‌هاست که تا پایان ماه مبارک رمضان در پارک لاله برقرار بود. 

روزانه 5 هزار افطاری ساده فقط دربوستان لاله توزیع کردیم

شهردار منطقه 6 تهران اظهار کرد: هر روز یک ساعت قبل از اذان مراسم افطاری ساده در بوستان لاله برقرار بود و همکارانم میزبان مردم روزه‌دار تهرانی بودند و هر شب با قرائت قرآن به استقبال اذان مغرب می‌رفتند.

روحانی اضافه کرد: در این برنامه‌ها رخدادها طوری طراحی شده بود تا شهروندان بتوانند همراه با خانواده خود، برای ساعاتی سرگرم شوند و تحقق این فضای شادمانه و معنوی در شهر افتخار بزرگی برای مدیریت شهری و همکارانم در منطقه 6 محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • اجرای نخستین پویش جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در گلبهار
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • افزایش دوبرابری مساحت بوستان‌های مشهد
  • تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند شهری و خانگی در استان مرکزی