Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@23:57:02 GMT

توسعه باغات غیرمجاز در اهر

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۰۹۹

توسعه باغات غیرمجاز در اهر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خدابخش فرماندار اهر در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر گفت: در شرایطی که کم‌آبی بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند و از طرفی باغات به صورت غیرمجاز توسعه می‌یابند از این‌رو برای مسئولان واسطه می‌فرستند تا با تخصیص آب به باغات غیرمجاز موافقت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی امسال در شهرستان اهر ۲۰۷.۷ میلی‌متر است؛ افزود: متاسفانه بارندگی‌ها امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و باید برای مدیریت بحران کم‌آبی برنامه‌ریزی داشته باشیم و با توجه به این موضوع باید جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی هوشمند و حفظ اشتغال و تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر برنامه داشته باشد.

او گفت: شهرستان اهر در تعیین آب‌بهای بخش کشاورزی هیچ‌گونه اختیاراتی ندارد و این میزان با معیار برداشت محصول در هر هکتار تعیین می‌شود.

خدابخش با اشاره به این‌که کشاورزی توام با تخصص و توجه به زنجیره تولید می‌تواند از ریسک این بخش بکاهد، اظهار کرد: شهرستان اهر با داشتن جایگاه سوم قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی، هنوز صنایع تبدیلی ندارد و غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی جزو حلقه‌های مفقوده است.

او گفت: متاسفانه در شهرستان اهر تنها به توسعه باغات توجه شده و با وجود ۷۵۰۰ هکتار باغات و تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی سردرختی از بازاریابی، فروش و صادرات غفلت شده است.

محرم‌زاده  نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌زارعی ۱۴۰۰؛  سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی که در ۶ مرحله اتفاق افتاد ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به باغات و اراضی کشاورزی شهرستان اهر وارد کرد که فقط در بارش اخیر تگرگ باغداران اهری متحمل خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی شدند.

محرم‌زاده با گلایه از کم‌کاری بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت کشاورزان خسارت‌دیده افزود: بیمه محصولات کشاورزی به دلیل کم‌کاری در عمل به تعهدات خود، موجب کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی شده است.

او خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و موانع تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر شد و  گفت: بلایای طبیعی بر بخش کشاورزی سایه افکنده و تولیدات بخش کشاورزی در معرض خطر جدی قرار دارد و لازم است تا وزارت جهاد کشاورزی برای گره‌گشایی از مشکلات کشاورزان به منظور جلوگیری از اّفت تولیدات اقدام جدی کند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بلایای طبیعی بخش کشاورزی کشاورزی شهرستان اهر محصولات کشاورزی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان نویدرضا فراهانی روز چهارشنبه گفت‌: تولید در گلخانه ۱۰ برابر تولید در فضای باز است از سویی دیگر این نوع کشت ارزش افزوده خوبی به همراه دارد.

وی ادامه داد: به دلیل رویکرد صادرات‌محور محصولات گلخانه‌ای با رونق این نوع کشت، امکان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه فراهم شده و سود خوبی عاید گلخانه‌داران می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان به توسعه گلخانه‌ها در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: سیاست توسعه گلخانه‌های کشور مبتنی بر مطالعاتی بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در اواسط دهه ۹۰ انجام شد و براساس آن پس از تصویب هیات دولت، توسعه کشت گلخانه‌ای در کل کشور کلید خورد.

فراهانی با اشاره به اینکه در سایه کمک‌های دولت، محصولات کشاورزی از فضای باز به فضای زیرپوشش گلخانه منتقل شدند، بیان کرد: گلستان به دلیل برخورداری از اقلیم‌های متفاوت از جمله مناطقی است که برای توسعه کشت گلخانه‌ای شناسایی شده و در راستای آن دولت برای توسعه گلخانه‌ها در مناطق مستعد، اعطای تسهیلات و صدور مجوز به متقاضیان کمک کرد.

وی به حمایت های جهاد کشاورزی از متقاضیان احداث گلخانه اشاره کرد و توضیح داد: انجام هر فعالیتی نیاز به دانش و تجربه دارد لذا علاقه‌مندان به این حوزه باید از حداقل اطلاعات و دانش در حوزه کشت گلخانه‌ای برخوردار باشند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان حداقل مساحت مورد نیاز برای احداث گلخانه در روستاها را چهار هزار متر مربع زمین اعلام کرد و گفت: حداقل سه هزار متر مربع از زمین باید زیر پوشش گلخانه ای برود.

فراهانی از علاقه‌مندان به احداث گلخانه‌ خواست؛ سطوح بالاتری را برای احداث گلخانه انتخاب کنند تا ضمن افزایش درآمد، در آینده امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از دریافت پروانه تاسیس گلخانه می‌توانند مجوز تغییر کاربری زمین و تامین انشعابات گاز، برق را دریافت کنند در کنار آن دولت برای حمایت از این افراد، ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تسهیلات احداث گلخانه با بازپرداخت پنج ساله با یک سال تنفس به متقاضیان اعطا می‌شود، افزود: تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه، از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

وی از برپایی کارگاه‌های آموزشی مستمر در طول سال برای ارتقای دانش گلخانه‌داران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای ۴۰۰ طرح گلخانه‌ای به مساحت ۱۰۴ هکتار تسهیلات اعطا شده و ۷۷ طرح گلخانه‌ای نیز به مساحت ۵۶ هکتار در دست ساخت است.

به گفته فراهانی؛ در یک سال گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی، روند اعطای تسهیلات کُندتر شده اما باز هم حمایت های لازم از متقاضیان وجود دارد تا اعطای تسهیلات در اولین فرصت عملیاتی شود.

استان گلستان حدود ۹۲ هکتار گلخانه فعال دارد که ۱۴ هزار تن سبزی و صیفی‌جات از این بستر تولید می‌شود، همچنین بخشی از فضای گلخانه‌ای استان به پرورش درختچه‌ها و گل‌های زینتی اختصاص یافته است.

در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در صومعه بخش مرکزی شهرستان نیشابور
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • شناسایی ۱۸ تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر
  • پلمب انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • پلمپ انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای
  • کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون
  • بالغ‌ بر ۶۰ هزار اصله نهال در جوین غرس شد