Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- برخی فروشگاه‌های رنجیره‌ای اقدام به گرانفروشی می‌کنند که به گفته مسئولان سازمان صمت استان، ۳۳۱ تخلف این فروشگاه‌ها در استان مرکزی رسیدگی شد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، سال‌های طولانی است که مردم برای خرید مایحتاج خود به جای مراجعه به سوپرمارکتی‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای را انتخاب کرده و این فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهند و در واقع این فروشگاه‌ها انتخاب نخست خانواده‌ها برای خرید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به استقبال مردم و فراوانی متقاضیان روز به روز بر تعداد این فروشگاه‌ها در سطح شهرها افزوده می‌شود به طوری که در هر محله و خیابانی حداقل یک شعبه از این فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

از جمله دلایلی که سبب گرایش مردم به خرید از این مراکز شده می‌توان به تنوع بالای اجناس مختلف و همچنین قیمت پایین و از همه مهم‌تر بحث تخفیفی که این فروشگاه‌ها ارائه می‌کنند اشاره کرد.

بنابراین با گسترش این فروشگاه‌ها از اواسط دهه هفتاد در ایران مردم ترجیح دادند که به جای رفتن به سوپرمارکتی‌ها از این فروشگاه‌ها خرید کنند به خصوص زمانی که حجم خرید آنها بالاست زیرا تقریبا تمام مایحتاج لازم را می‌توان در این فروشگاه‌ها پیدا کرد و علاوه بر این این امکان برای مشتریان وجود دارد که انواع مختلف از یک کالا را با قیمت‌های مختلف مقایسه کند و درنهایت کالای مطلوب و مناسب خود را انتخاب کند چیزی که در سوپرمارکت‌ها امکان‌پذیر نیست.

اما همین بحث تخفیف و استقبال گسترده مردم برای خرید از این فروشگاه‌ها تخلفاتی را به همراه داشته و به تازگی گزارش‌هایی از گرانفروشی در این فروشگاه‌ها و تخفیفات تقلبی به گوش می‌رسد.

به همین منظور خبرنگار تسنیم با حضور میدانی و بازدید از چندین فروشگاه زنجیره‌ای در سطح شهر این موضوع را مورد بررسی قرار داد که گله‌مندی‌هایی از سوی مردم در این رابطه وجود داشت.

گلایه شدید مردم از گرانفروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یک بانوی شهروند اراکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تخلفات این فروشگاه‌ها گفت: تخفیف‌های این فروشگاه‌ها برای گول زدن مردم است و در واقعیت خبری از تخفیف نیست بلکه کالای مورد نظر را با قیمتی بالاتر از آنچه که در بازار هست ارائه می‌کنند و تنها لفظ تخفیف را به کار می‌برند.

وی افزود: بنده از خانواده‌هایی بودم که برای سهولت در خرید و تنوع بالای کالاها با قیمت و برندهای مختلف به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردم اما به تازگی با مقایسه قیمت درج شده بر روی اجناس و قیمتی که در زمان پرداخت به صندوق مشاهده می‌کنم به این نکته پی برده‌ام که از استقبال مردم از این فروشگاه‌ها به نوعی سوءاستفاده می‌شود.

این بانوی اراکی تصریح کرد: این موضوع مستلزم ورود مسئولان مربوطه و نظارت‌های مستمر و برخورد قاطعانه است تا سرمایه مردم به سبب تبلیغات غیرواقعی این فروشگاه‌ها آن هم در شرایط کنونی و وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی هدر نرود.

یکی دیگر از شهروندان اراکی هم به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت یک بسته فیله مرغ بسته‌بندی شده را هنگام پرداخت به صندوق مغایر با قیمت درج شده بر روی کالا دیدم و همین امر سبب حساسیت بنده شد و چندین کالای دیگر را امتحان کردم که با تکرار همین موضوع مواجه شدم.

وی بیان کرد: در واقع با احتساب تخفیف مبلغ پرداختی بیشتر از قیمت درج شده بر روی کالا می‌شود که این تقلب به شمار می‌رود و باید با این روند برخورد شود تا جلوی این گونه سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

یکی دیگر از شهروندان اراکی به خبرنگار تسنیم گفت: هنگام خرید ماهی بسته‌بندی شده از یکی از فروشگاه‌های سطح شهر اراک متوجه پاک شدن تعمدی قیمت درج شده بر روی کالا شدم که این موضوع سبب حساسیت بنده شد.

وی ادامه داد: قیمت این کالا را در فاکتور صندوق برای بنده حدود 50 هزار تومان حساب کردند در صورتی که همین کالا در سطح شهر با قیمت حدود 15 هزار تومان موجود بود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با پاک کردن قیمت، کالا را چندبرابر گران و با تخفیف تلاش دارند نشان از ارزانی دهند؛ البته با تخفیف قیمت چندبرابر بازار است

همان کالای 52 هزار تومانی فروشگاه زنجیره‌ای در بازار با کمتر از یک سوم قیمت عرضه می‌شود

سازوکارهای عملیاتی برخورد با گران‌فروشان باید اصلاح و بازبینی شود

برای بررسی صحت این موضوع چندین کالا را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که صحبت‌های مردم بی‌ربط نبوده و گویا ناهم‌خوانی قیمت‌های صندوق با قیمت درج شده بر روی کالا صحت دارد.

"علی ربیعی" کارشناس اقتصادی و کسب و کار نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: مردم به طور حتم باید هنگام خرید کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت پرداختی در صندوق را با قیمت درج شده بر روی کالا مقایسه کنند.

وی افزود: در واقع اصلی‌ترین راه جلوگیری و مقابله با این گرانفروشی‌ها آگاهی بخشی به مردم درباره توجه به قیمت محصولات و خرید هوشمندانه است.

این کارشناس تصریح کرد: برخوردهای قانونی غیرهوشمند دستگاه‌های نظارتی نمی‌تواند مانع از روند تخلف این فروشگاه‌ها در بلندمدت شود و تنها برای مدتی آنها را ملزم به رعایت قوانین می‌کند.

ربیعی بیان کرد: در حقیقت سازوکارهای عملیاتی برخورد با گران‌فروشان باید اصلاح و بازبینی شود و این موضوع نیازمند بهره‌گیری از نظر اندیشمندان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

جشنواره‌های تخفیف راه فرار

محمدجواد قربانیان، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به نحوه نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و گرانفروشی در این فروشگاه‌ها اظهار داشت: درحال حاضر نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای را سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد، نظارت بر این مراکز همانند واحدهای دیگر بوده و سیستم فعالیت آنها خیلی تفاوتی ندارد، به منظور نظارت بر فعالیت این فروشگاه به صورت طرح نظارتی یا به شکل رندوم و یا شکایت‌محور و گزارش‌محور ورود می‌کنیم و آن مورد خاص را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی افزود: بستگی به شرایط خاص بازار دارد، برخی مواقع چالش‌هایی در زمینه برخی از اقلام به وجود می‌آید برای مثال وضعیت روغن به هم می‌خورد که همکاران ما مختص آن کالا ورود می‌کنند و نحوه توزیع آن را بررسی می‌کنند یا بحث احتکار اگر باشد و تخلفات دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: به طور معمول فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخلفاتی را که برخی از واحدهای عمده دارند انجام نمی‌دهند و یک مقدار نظارت بر این فروشگاه‌ها به نوعی آسان‌تر است و مردم خودشان هم تا حدودی می‌توانند نظارت کنند و می‌بینند که چه اتفاقی دارد می‌افتد.

قربانیان بیان کرد: تخلفاتی که این فروشگاه‌ها به طور معمول دارند و بعضا هم در قوانین تخلف‌انگاری نشده یا قوانین درستی برای برخورد با آن نیست مباحث تخفیفاتی است که این فروشگاه‌ها می‌دهند، البته علی‌رغم اینکه این فروشگاه‌ها بعضاً تبلیغ خلاف واقع هم دارند اما بسیاری از آنها از حیث تخفیفی که اعلام می‌کنند وضعیت بهتری نسبت به سایر واحدهای صنفی دارند.

وی ادامه داد: یعنی به طور معمول برخی از این فروشگاه‌ها مقداری تخفیف نسبت به قیمت درج‌شده‌ای که بعضاً شرکت‌های تولیدی تخلف دارند و قیمت درج شده را مناسب نمی‌زنند اعمال می‌کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: به هر حال همکاران ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت با حضور در این فروشگاه‌ها چند مبحث را بررسی می‌کنند، درج قیمت‌ها را به صورت دیداری چک می‌کنند و صندوق و نرم‌افزارهای این فروشگاه‌ها را در صورت وجود شاکی به صورت موردی بررسی می‌کنند.

قربانیان افزود: آنچه که مردم معمولاً نسبت به آن گله‌مند هستند این بوده که آن تعداد باقیمانده از کالا که در قفسه‌ها وجود دارد و با قیمت قدیم است با قیمت جدید توزیع می‌‌شود و علت آن این است که در سیستم‌های خود این مورد را به لحاظ نرم‌افزاری نمی‌توانند بگنجانند و ممکن است کالایی را از قفسه به قیمت قدیم بردارید و وقتی به صندوق مراجعه می‌کنید به قیمت جدید محاسبه شود، نه اینکه بخواهند تخلف کنند بلکه سیستم فروشگاهی در کل کشور به لحاظ نرم‌افزاری این مشکل را دارد.

وی تصریح کرد: اما در مجموع عملکرد فروشگاه‌ها را نسبت به خیلی از واحدهای صنفی در این حوزه بهتر می‌بینیم با توجه به تخفیفاتی که دارند.

قشم؛ منطقه‌ای آزاد برای گرانفروشی تداوم گرانفروشی و قیمت چند نرخی کالاهای اساسی در سنندج + جدول تعزیرات حکومتی قشم برای مقابله با گرانفروشی و احتکار سیمان وارد عمل شد

331 مورد تخلف مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: به طور معمول در فروشگاه‌های استان تخلف آنچنانی نداریم و بیشتر در واحدهای دیگر شاهد تخلف هستیم اما در عین حال بازرسی‌ها از این فروشگاه‌ها هم انجام می‌شود.

قربانیان ادامه داد: 391 بازرسی از فروشگاه‌ها و شرکت پخش‌ها در سال 99 انجام شده که حاصل آن تشکیل 16 مورد پرونده تخلف به ارزش 111 میلیارد ریال و 25 واحد تولیدی با 8 پرونده تخلف به ارزش 14 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است.

وی عنوان کرد: 331 مورد از تخلفات مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و 60 مورد هم مربوط به شرکت‌های بخش بوده که مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفت و تلاش ما از این رویه برخورد با هرگونه تخلف در جریان فروش و توزیع کالا است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کننده صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: در سال 1400 هم بازرسی‌ها درحال انجام است و تخلفاتی هم بوده اما جمع‌بندی آمار هنوز انجام نشده است.

انتهای پیام/711/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معدن و تجارت استان مرکزی قیمت درج شده بر روی کالا فروشگاه های زنجیره ای مورد بررسی قرار فروشگاه ها فروشگاه ها فروشگاه ها فروشگاه ها خبرنگار تسنیم طور معمول معاون نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، صادق پورسالم بیان کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است. در این هفته برای افزایش آگاهی مردم و ترویج فرهنگ حفاظت از زمین، برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها توزیع کیسه‌های پارچه‌ای بین مردم و فروشگاه‌ها است.

وی از آغاز توزیع هزار کیسه پارچه‌ای بین نانوایی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در استان خبر داد و افزود: کیسه‌های پلاستیکی با منشاء نفت از پلیمر‌هایی تشکیل شده‌اند که به‌سختی تجزیه می‌شوند و ماندگاری آنها در طبیعت ۴۰۰ سال است، اما کیسه‌های پارچه‌ای دارای بافت‌های گیاهی هستند که بعد از ۴ تا ۵ ماه در طبیعت تجزیه می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر تولید کمتر زباله، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش هزینه و مقاومت بیشتر را از مزایای کیسه‌های پارچه‌ای عنوان کرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت با هدف مصرف کمتر کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، گفت: به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابلاغ شده تا از دادن کیسه پلاستیکی رایگان به مشتریان خودداری کنند.

پورسالم یادآور شد: این کار در بسیاری از کشور‌ها اجرا می‌شود و در کاهش مصرف پلاستیک نقش موثری داشته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • کشف ۱۰ فقره سرقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد