Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@18:24:48 GMT

درسی از قرآن/گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۲۴۲

درسی از قرآن/گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است

قرآن کریم می فرماید: هرکسى در گرو چیزى است که کسب کرده است. مگر اصحاب یمین، که در باغ‏هاى بهشتى از مجرمان مى‏پرسند: چه چیز شما را روانه دوزخ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ قرآن کریم می فرماید: کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ فِى جَنَّاتٍ یَتَسَآءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ مَا سَلَکَکُمْ فِى سَقَرَ قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَآئِضِینَ وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ حَتَّى‏ أَتَانَا الْیَقِینُ‏

یعنی آنکه هرکسى در گرو چیزى است که کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مگر اصحاب یمین، که در باغ‏هاى بهشتى از مجرمان مى‏پرسند: چه چیز شما را روانه دوزخ کرد. گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. و افراد مسکین را اطعام نمى‏کردیم و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مى‏رفتیم. و پیوسته روز جزا را تکذیب مى‏کردیم تا آن که مرگ به سراغ ما آمد.

 مراد از اصحاب یمین همان گروهى هستند که در آیه ۲۷ سوره واقعه از آنان یاد شده است: «و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین فى سدر مخضود...» کسانى که نامه عمل آنان را در قیامت به دست راستشان مى‏دهند.
در قیامت، گفتگوهاى تلخ و شیرین، سلام یا نفرین، سؤال و توبیخ، انداختن گناه و جرم به گردن دیگران و لعنت به یکدیگر بسیار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نیز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است.
مراد از اطعام مسکین، یا زکات واجب است که ترک آن مستوجب دوزخ است و یا آن است که حتّى اگر زکات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنه‏اى وجود داشت، سیر کردن او واجب است و بى‏تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى‏گردد.
شاید مراد از اطعام مسکین، تمام نیازهاى او باشد نظیر پوشاک، مسکن، نه فقط خوراک و غذا.
هم تکذیب قیامت، مقدمه گناه است: «ارأیت الذى یکذّب بالدین فذلک الذّى یدعّ الیتیم» و هم گناه، انسان را به سوى کفر و تکذیب مى‏کشاند: «ثمّ کان عاقبة الّذین اساؤا السواى اَن کذّبوا». بنابراین آیه «و کنّا نکذّب بیوم الدین» هم مى‏تواند علت کارهاى مجرمین در آیات قبل باشد و هم مى‏تواند معلول گناهان آنان باشد.


مراد از «یقین» در این آیه، مرگ است، یا به خاطر آن که یقینى‏ترین امر در نزد همه است و احدى در آن شک ندارد و یا به خاطر آن که در لحظه مرگ تمام حقایق براى انسان کشف مى‏شود و همه به درجه یقین و باور مى‏رسند. «حتى اتانا الیقین»
نمازى که گاه و بیگاه خوانده شود، انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى‏ دهد. «لم نک من المصلّین» یعنى نماز ما استمرار نداشت. در سوره ماعون نیز آمده است: «فویل للمصلّین الّذینهم عن صلاتهم ساهون» و این چنین نمازى انسان را مشمول شفاعت شافعان قرار نمى‏دهد. «لم نک من المصلّین... فما تنفعهم شفاعة الشافعین» و این همان حدیث معروف امام صادق‏ (ع) است که در آستانه شهادت فرمودند که بستگانم را حاضر کنید و خطاب به آنان فرمودند: «لا ینال شفاعتنا من استخف بالصّلاة»


مردم یا فائزند یا خائض؛ یعنى یا به فوز و فلاح و رستگارى مى‏رسند که فائز هستند و یا در یاوه و باطل خوض مى ‏کنند و فرو مى‏روند که خائض هستند.قرطبى از مفسرین معروف اهل سنّت از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمود: ما و شیعیان ما اصحاب یمین هستیم و هرکس کینه و بغض ما اهل بیت را داشته باشد، در گرو است. «نحن و شیعتنا اصحاب الیمین و کلّ من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون»

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: درسی از قرآن ماه رمضان خبرگزاری شبستان اصحاب یمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: با توجه به زمان اندک باقیمانده از کار مجلس بعید است که نوبت به این گونه مسائل برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محمد حسینی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اینکه برنامه هفتم چه زمانی ابلاغ می‌شود؟ اظهار کرد: ایرادات باقیمانده از لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه برطرف شده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار کرد: درباره بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، این بخش از لایحه بودجه هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و با توجه به اینکه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در بخش اول مشخص شده علی القاعده تغییرات قابل توجهی در این حوزه نباید داشته باشیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین در مورد احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش، تاکید کرد: این استیضاح از پیش از این مطرح بوده و گفت‌وگوهایی با نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح مطرح شده تا به ایرادات و اشکالات پاسخ داده شود و نماینده استیضاح کننده گفت‌وگوها و مکاتباتی را با وزیر داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: البته با توجه به زمان اندک باقیمانده از کار مجلس بعید است که نوبت به این گونه مسائل برسد.

کد خبر 745452

دیگر خبرها

  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفتند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • وعده صادق تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی است
  • پویش «زندگی با آیه‌ها» طرح جدیدی برای فهم قرآن
  • واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد....
  • نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی