Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشكده وقف با بیان اینکه پاسخ رهبری پیرامون «صحت وقف پول» برای «وقف» راهگشا است، گفت: نکته مهم در خصوص فتوای ایشان این است که در همان ابتدا نفرمودند که می‌توان پول را وقف کرد، بلکه مبنای کار را بیان و مالیت پول را موضوع فتوا قرار دادند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف،دکتر حسین قشقایی رئیس مرکز پژوهشی وقف درباره پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون استفتاء «صحت وقف پول» با تاکید بر اینکه این فتوا برای «وقف» راهگشا است، اظهار کرد: پیش‌تر مردم تصور می‌کردند که مال غیر منقول باید وقف شود؛ با این تفسیر در حال حاضر بسیاری از مردم كه توان مالي بالایی ندارند، قادر نخواهند بود که با هر ميزان سرمايه اقدام به وقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: نکته مهم در خصوص فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی آن است که ایشان در همان ابتدا نفرمودند که می‌توان پول را وقف کرد، بلکه مبنای ديدگاه خود را بیان کرده‌اند و مالیت پول را موضوع فتوا قرار داده‌اند؛ ایشان می‌فرمایند مي‌توان پذیرفت که مالیت پول، قابلیت دوام خواهد داشت؛ بنابراین طبیعتاً آن کسانی که بخواهند روشی را در پیش بگیرند که پول وقف شود باید نظر به مالیت پول داشته باشند و سازمان اوقاف نیز با نظرداشت اين مبنا الگوي متناسب با آن را طراحي كند.



رئیس پژوهشكده وقف با بیان اینکه مالیت پول به این معناست که ارقام مورد توجه نبوده و ارزش داد و ستدی و ارزش معاملاتی آن مورد توجه است، گفت: در جایی که یک واقف ۱۰۰ میلیون تومان را وقف می‌کند، نباید گفت ۱۰۰ میلیون تومان وقف شده است بلکه باید گفت، میزانی از مالیت كه در آن زمان مشخص با ۱۰۰ میلیون نشانه‌گذاري شده و وقف شده است؛ با این تفسیر در اثر افزایش تورم و کاهش ارزش پول، مالیت پول کاهش پیدا نخواهد کرد؛ یعنی اگر یک نفر ۱۰۰ میلیون تومان وقف کند، پنج سال دیگر نمی‌توان گفت، شما ۱۰۰ میلیون تومان وقف کرد‌ه‌اید بلکه باید گفته شود که شما در سال ۱۴۰۰ یک میزانی از مالیت وقف کرده‌اید که در آن زمان با ۱۰۰ میلیون تومان نمایش داده شد و باید دید همان میزان مالیت بعد از پنج سال با چه رقمی نمایش داده می‌شود.



قشقایی ادامه داد: باید طوری مالیت پول را حفظ کرد که آن میزان قدرت خریدی که با این مبلغ در اردیبهشت ۱۴۰۰ وجود داشته در اردیبهشت ۱۴۰۵ نیز وجود داشته باشد؛ فتوای معظم له در خصوص صحت وقف پول بر این اساس بوده است؛ بنابر اين اگر اين ماليت در قالب پول به‌صورت راكد نگه داشته شود، موجب تضييع آن و كاستن ارزش موقوفه می‌شود.



وی تصریح کرد: درخصوص اینکه وقف یک نهاد امضایی است، باید گفت یعنی قبل از اسلام نيزكليت آن بوده و اسلام آن را با اصلاحات و ضابطه‌مندي پذیرفته تا در شریعت اسلام نیز وجود داشته باشد؛ چون اینگونه است، شارع مقدس در مقام تشریع این ادله را بیان نکرده است که اگر اين گونه بود از اطلاق ادله وقف می‌توانیم، استفاده کنیم؛ اطلاقشان شامل وقف پول هم می‌شود؛ در نتيجه رهبر معظم انقلاب اسلامی براي درستي وقف پول استناد به اطلاق ادله را روا نمي‌دانند.



رئیس مرکز پژوهشی وقف تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در وقف «تحبیس‌الاصل و تسبیل‌المنفعه»، نظرشان بر این است که تحبیس‌الاصل جنبه طریقیت دارد نه موضوعیت و ركن اساسی که در وقف داریم تسبیل منفعت است.



قشقایی خاطرنشان کرد: آن کسانی که وقف را اجرا می‌کردند، دنبال چیزی بودند که در طول زمان جریان داشته باشد، بنابراین یک ملک یا مال غیرمنقول را وقف می‌کردند تا منافعش جریان داشته باشد و این یعنی وجود عین پایدار و اصل پایدار برای رسیدن به هدف اصلی از وقف، جنبه طریقیت دارد؛ هدف اصلی از وقف تسبیل المنفعه یعنی منافع جریان‌دار موضوع و غرض اصلي بوده است، لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی همین را مبنا قرار دادند که عین باید باقی بماند و منافع جریان داشته باشد.



وی در پایان یادآور شد: به هر حال نكات كليدي و ارزشمندي در فتوا وجود دارد كه بايد پايه نخستين براي وضع مقررات قابل اجرا در جامعه داخلي و خارجي باشد.

      پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: فتوای رهبری وقف رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تومان صحت وقف پول مالیت پول باید گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اقتدار و امنیت پایدار با پیوند میان نیروهای مسلح و ملت ممکن است

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای و ارشد آجا در جنوب غرب کشور با اشاره به اینکه هر تهدیدی با پاسخ قاطع روبه‌رو می‌شود گفت: امروز میان نیروهای مسلح، دولت‌مردان و ملت شریف ایران به رهبری رهبر معظم انقلاب همبستگی خوبی ایجاد شده که قدرت بازدارندگی بی‌بدیلی را برای کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، سرتیپ حمزه بیدادی امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در مراسم رژه روز ارتش در محل میدان صبحگاه لشکر ۹۲ زرهی اهواز اظهار کرد: در پیام تاریخی که امام (ره) صادر کردند ایشان تاکید زیادی داشتند که ارتش باید پشتوانه مردمی داشته باشد، اگر هر ارتش یا هر سرباز پشتوانه مردمی داشته باشد می‌تواند کارایی ده و بلکه صد سرباز را داشته باشد؛ این موضوع را در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن به وضوح دیدیم.

وی افزود: امروز بین نیروهای مسلح، دولت‌مردان و ملت شریف ایران به رهبری رهبر معظم انقلاب همبستگی بسیار خوبی ایجاد شده که یک قدرت بازدارندگی بی بدیلی را برای کشور ایجاد کرده است، نمونه این اصل در طول دوران دفاع مقدس به وضوح مشخص شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای و ارشد آجا در جنوب غرب کشور با اشاره به اینکه پیوند میان نیروهای مسلح و دولتمردان و ملت شریف ایران به رهبری فرمانده معظم کل قوا، ایجاد شده و یک امنیت پایدار و با ثبات را در جمهوری اسلامی رقم زده است، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی وفاداری خود را در میدان آتش و خون از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به نظام مقدس جمهوری اسلامی اثبات کرد.

امیر سرتیپ بیدادی تصریح کرد: امروز ما به کشور و قدرتی تبدیل شده‌ایم که ابرقدرت‌های سابق اذعان می‌کنند که اگر دست ما در دست ایران باشد پیروز خواهیم شد، امیدوارم این اقتدار و افتخار تداوم داشته باشد و شاهد این باشیم که قدم‌های آخر را محکم برداریم، هرچه زودتر به قله اقتدار و افتخار برسیم و جایگاه واقعی خود را در دنیای امروز ترسیم کنیم.

سرتیپ بیدادی تاکید کرد: امروز آمریکا و همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران اسلامی کشوری مقتدر است؛ هیچ تعارفی ندارد و هرکجا تهدید شود یا مورد تعرض قرار گیرد، به صورت کوبنده و قاطع پاسخ خواهد داد که این در سایه فرماندهی رهبر معظم انقلاب و اقتدار نیروهای مسلح حاصل شده است.

کد خبر 745432

دیگر خبرها

  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر معظم انقلاب
  • اقتدار و امنیت پایدار با پیوند میان نیروهای مسلح و ملت ایجاد شده است
  • ایجاد اقتدار و امنیت پایدار با پیوند میان نیروهای مسلح و ملت ممکن است
  • پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • توصیف رهبر انقلاب درباره همسرشان
  • ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • رونمایی کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش