Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان قلعه تاریخی روستای فتح آباد علیا یکی از قدیمی ترین آثار به جا مانده از زمان قاجار در شهرستان زرند است که در سال های اخیر سرعت تخریب آن شدت گرفته و شاید در آینده ی نزدیک به طور کامل به خاطره ها بپیوندد!

این قلعه می تواند محیط مناسبی برای جذب گردشگر در این روستا باشد اما متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ سودی برای این روستا ندارد بلکه به نظر می رسد آینده ی تاریکی در انتظار این بنا می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قلعه دارای حمام، کاروانسرا و مسجد و آب انبار است که حتی در 80 سال گذشته از حمام این بنا استفاده می شده است.

"مجتبی شفیعی" معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره این بنای تاریخی به ایسنا گفت: قدمت این قلعه به دوره قاجار می رسد و ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات عمرانی ما زیاد نیست و در سال های اخیر این بودجه کمتر شده، لذا نمی توانیم همه بناهای تاریخی استان را مرمت و احیا کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در کمیته برنامه ریزی شهرستان زرند که رییس این کمیته فرماندار است باید اعتباراتی برای بناهای تاریخی شهرستان پیش بینی کنند تا ما بتوانیم کارهای اضطراری حفظ این بنا را انجام دهیم. البته اعتباراتی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها به میراث فرهنگی شهرستان اختصاص داده می شود اصلا پاسخگو نیست.

وی با اشاره به قلعه فتح آباد اظهار کرد: اکنون برای انجام اقدامات اضطرار برای رفع خطر از قلعه فتح آباد زرند حداقل به 500 میلیون تومان بودجه نیاز داریم.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه مالکیت قلعه فتح آباد دولتی نیست، بنابراین نمی توانیم آن را در لیست طرح های واگذاری قرار دهیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پاسخ به این سوال که امسال اعتباری برای احیای قلعه فتح آباد دارید؟ گفت: فعلا اعتباری برای این بنا نداریم اما آن را در کمیته برنامه ریزی مطرح می کنیم تا بتوانیم اعتباری برای مرمت آن بگیریم.

وی درباره اینکه آیا کمک های مردمی برای احیاء و بازسازی بناهای تاریخی تاکنون در استان داشته ایم؟ اظهار کرد: خیر. اما در برخی از نقاط استان شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده اند و باتوجه به اینکه در شهرستان زرند تعدادی شرکت صنعتی و معدنی فعال وجود دارد لذا درخواست داریم در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این بخش مرمت بناهای تاریخی ورود پیدا کنند.

شفیعی افزود: همچنین لازم است مسئولان ارشد استان برای ورود بنگاه های اقتصادی بزرگ به حوزه مرمت ابنیه های تاریخی رایزنی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قلعه تاریخی تخریب آثار تاریخی بناهای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد. این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟