Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سرهنگ محمدعلی مدیر از تخریب یک مورد ساخت وساز غیرمجاز در حریم محوطه تاریخی بندیان درگز خبر داد و گفت: با توجه به تذکرات و اخطارهای صادر شده به مالکان در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اثر تاریخی بندیان، متاسفانه به دلیل عدم توجه تعدادی از مالکان پیگیری‌های قضایی انجام شد و برابر دستور دادستان و همکاری واحد امور اراضی اداره جهادکشاورزی شهرستان، با حضورعوامل نیروی انتظامی و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این ساخت وسازهای غیرمجاز تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: مساحت ساخت و ساز غیرمجاز احداث شده در محوطه اثر تاریخی بندیان درگز ۵۰ مترمربع بود که تخریب شد.

وی اظهار کرد: محوطه تاریخی بندیان درگز اثر بسیار ارزشمند از دوره ساسانیان است که گزینه ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

مدیر تصریح کرد: عرصه و حریم حفاظتی این اثر تاریخی محدوده‌ای به وسعت حدود ۱۲۰ هکتار در ضلع شمال شهر درگز را در برمی‌گیرد و با توجه به ماده یک ضوابط عرصه و مواد یک و ۲ حریم مصوب و ابلاغی بندیان درگز  هرگونه ساخت‌وساز و تغییر کاربری در این محدوده تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

فرمانده یگان‌حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی خطاب به شهروندان و مالکان که املاک آن‌ها در محدوده عرصه وحریم  قرار دارد، گفت: قبل ازهرگونه تغییرکاربری، ساخت‌و‌ساز و خرید‌و‌فروش به اداره‌ میراث‌فرهنگی شهرستان مراجعه و استعلام و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند تا ازهرگونه خسارت احتمالی پیشگیری شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۶ مورد ساخت و ساز غیر مجاز به مساحت حدود ۲۰۰ مترمربع درمحدوده این محوطه تاریخی تخریب شده است.

محوطه تاریخی بندیان درگز در۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان رضوی میراث فرهنگی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی محوطه تاریخی بندیان درگز محوطه تاریخی بندیان درگز گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی ساخت و ساز تخریب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست تخصصی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره‌وندی افزود: هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزار‌های سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود گفت: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: ارائه دستاورد‌های پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • ‍ ۱۱ هکتار از اراضی حریم منطقه ۲۰ تهران آزادسازی شد
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری