Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@04:21:08 GMT

خضریان: صف وام ازدواج باید برچیده شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۵۸۹

خضریان: صف وام ازدواج باید برچیده شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه طبق آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود، بانک‌ها با مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج رو برو نیستند، خواستار برچیده شدن صف وام ازدواج شد و گفت که در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته شده به صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه منابع بانک‌ها جهت تخصیص وام ازدواج به جوانان، همان سپرده‌های قرض الحسنه‌ای هستند که در بانک‌ها موجود است، گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال ۱۳۹۹، بانک‌ها پس از کسر سپرده‌های صندوق مسکن، معادل ۱۸۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه پس انداز با نرخ صفر درصد از مردم جذب نموده‌اند که پس از کسر ذخیره قانونی، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز که آن هم با نرخ صفر درصد جذب شده، پس از کسر ذخیره قانونی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که طبق قانون بانک‌ها باید بخشی از این منابع را نیز به تسهیلات ازدواج پرداخت کنند. از مجموع این دو سپرده که ۶۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تاکنون حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به مردم پرداخت شده است.

نماینده تهران اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ظرفیت پرداخت وام قرض الحسنه از چند مسیر امکان پذیر خواهد بود؛ یکی از مسیرها بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه است، همانطور که برآوردها و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سالانه حدود ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات قرض الحسنه از طریق اقساط بازپرداخت شده و به عنوان منبع جدید جهت اعطای وام، در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین از این محل در سال جاری، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع از محل بازپرداخت اقساط جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که در واقع ۲۰ درصد از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات قرض الحسنه پرداختی است.

خضریان با اشاره به میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز گفت: در آذرماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته این سپرده‌ها نسبت به یک روال و روند ثابت، رشد ۷۲ درصدی داشته است. آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سپرده‌های قرض الحسنه در هر سال حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. بر این اساس و با در نظر گرفتن رشد حداقل ۳۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز، در سال آتی ۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه جدید جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که این ۳۰ درصد از ۱۷۰ هزار میلیار تومان سپرده‌های قرض الحسنه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در توضیح روش سوم گفت: با توجه به الزام قانون در تبصره بودجه، اگر تنها ۱۰ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری که بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان حجم آن است، جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گیرد، از این محل نیز در سال جاری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله ازدواج در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین ۸۵ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، در مجموع ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، منابعی خواهد بود که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین گفت: برای پرداخت یک میلیون وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که با محاسبه وام های ۱۰۰ میلیونی زیر ۲۵ سال حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ همچنین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی سال گذشته قرار دارند که در مجموع به ۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند. سایر مصارف قرض الحسنه که در بودجه ۱۴۰۰ آمده اعم از اشتغالزایی، زندانیان، ودیعه مسکن و ... حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. لذا برای پرداخت کل تسهیلات قرض الحسنه مدنظر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در سال جاری نیاز است در حالیکه طبق محاسبات انجام شده، بانکها حداقل ظرفیت پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دارند.

خضریان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر از جوانان کشور در صف وام ازدواج معطل تامین منابع بانکی هستند، اما آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود نشان می‌دهد، بانک‌ها با مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج رو به رو نخواهند بود لذا بهانه‌تراشی‌هایی مانند عدم وجود منابع از سوی مقامات بانکی کشور پذیرفته نیست و در چنین شرایطی، صف وام ازدواج بی معنی است و باید برچیده شود. لذا در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته شده به صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وام ازدواج مجلس یازدهم كميسيون اصل 90 هزار میلیارد تومان منابع سپرده های قرض الحسنه قرض الحسنه پس انداز اختیار بانک ها صف وام ازدواج قرض الحسنه کمیسیون اصل سال جاری بانک مرکزی سپرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق الزحمه های نجومی با راه اندازی سامانه خود نویس برچیده شد

غلامی، کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت سامانه خودنویس در حال حاضر به صورت 24 ساعته انجام می شود گفت: دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس علاوه بر اینکه توسط مشاوران املاک امکان‌پذیر است، توسط خود مردم به‌عنوان متعاملین نیز به‌صورت رایگان قابل دریافت خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت  تمامی معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه (کد) رهگیری الزامی است.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه خود نویس به صورت کامل حق الزحمه های که پیش از این به صورت نجومی و خارج از نرخ های عرف از متقاضیان دریافت می شد برچیده شده است گفت: خوشبختانه با راه اندازی این سامانه بازار اجاره مسکن آرام شده واستفاده از ظرفیت های مردمی هم در این سامانه به صورت کامل افزایش یافته است.

 غلامی باین کرد: سامانه خودنویس جهت رفاه حال هم وطنان  و در راستای نظارت و کنترل قیمت مسکن ایجاد شده است تا مستاجران بتوانند به‌صورت رایگان قراردادهای ملکی خود را ایجاد و ثبت کنند.

وی یادآور شد: این سامانه به‌صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مردم است و تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس بوده، همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاورین املاک قرار گرفته است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه برای ثبت یک قرارداد اجاره با استفاده از گزینه مدیریت قرارداد یا گزینه ایجاد قرارداد در بخش ابتدایی صفحه اصلی سامانه به پنل مدیریت قرارداد منتقل شده و می‌توان یک قرارداد اجاره رایگان ثبت کرد افزود:  برای این کار لازم است اطلاعات ملک مورد اجاره در اختیار باشد، بعد از ایجاد قرارداد نیز لازم است که حداقل یک شاهد از طرف مؤجر و حداقل یک شاهد از طرف مستأجر، به سامانه معرفی شود و بعد از امضای طرفین قرارداد و امضای شاهدین، قرارداد ثبت نهایی شده و کد رهگیری به‌صورت خودکار صادر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بانک توسعه تعاون بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات ازدواج پرداخت کرد
  • برچیده شدن کلونی معتادان متجاهر در عمق ۱۰ متری زمین
  • انتقاد خضریان به گزارش عملکرد وزیر آموزش و پرورش
  • آغاز زندگی مشترک 95 هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت
  • سود سپرده های بانکی در سال ۱۴۰۳
  • حق الزحمه های نجومی با راه اندازی سامانه خود نویس برچیده شد
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند
  • رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی و عزا برچیده شود
  • ۱۴۹ هزار نفر چشم انتظار دریافت وام ازدواج/ نمایش پیام پایان اعتبار وام ازدواج در برخی استان‌ها