Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@23:23:45 GMT

توجه به شاهنامه یکی از ضروریات جامعه مدرنیزه امروز است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۵۹۷

توجه به شاهنامه یکی از ضروریات جامعه مدرنیزه امروز است

گیلانی گفت: در جهان مدرنیزه امروزی که ثروت را بهتر از علم می دانند توجه و اهمیت به شاهنامه واجب و لازم است چرا که فردوسی در بیت بیت این اثر ما را به کسب علم و دانش و خرد دعوت می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «نجم الدین گیلانی» امروز یکشنبه (26 اردیبهشت) در برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که با مشارکت کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد؛ گفت: شاهنامه و فردوسی یک کتاب و کتابخانه هستند که می توان از هر بیت آن درس زندگی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد و عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی با اشاره به نوشتن شاهنامه در طول سی سال افزود: فردوسی از جان و ثروتش بدون هیچ چشمداشتی و فقط با نیروی عشق برای سرودن شاهنامه وقت گذاشت.


وی شاهنامه را نه تنها یک اثر ادبی بلکه تاریخ نگاری از دوران زندگی او دانست و گفت: فردوسی در شاهنامه به ما می گوید اگر تاریخ را فراموش کرده اید بخوانید و بدانید که چه دورانی در زمینه نجوم، معماری، فلسفه و دین در ایران گذشته است.

 

گیلانی افزود: در جهان مدرنیزه امروزی که ثروت را بهتر از علم می دانند توجه و اهمیت به شاهنامه واجب و لازم است چرا که فردوسی در بیت بیت این اثر ما را به کسب علم و دانش و خرد دعوت می کند.


این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: شاهنامه سراسر امید است و نوید، عفیف گویی و زیبایی سخن را می توان در همه جای شاهنامه حس کرد به عبارتی فردوسی در هزاران سال قبل با سرودن شاهنامه جامعه را به علم، دانش، خودآگاهی و جنگ علم علیه ثروت دعوت کرده است.



 

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی خراسان رضوی شاهنامه فردوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

دشتی معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: شاعران باید قرائت جدیدی در مورد اشعار و زمان حال داشته باشند و بتوانند مسائل روز را نیز به اشعار خود منتقل کنند.

او بیان کرد: مانند شاهنامه که در آن از رستم نام برده شده است و در زمان حال رستم‌های زیادی در کشور وجود دارند که برای میهن اسلامی ایران جان فشانی کردند.

دشتی اظهار داشت: در ماه اردیبهشت نیز سالگرد شهادت استاد مطهری و روز معلم است که گردهمایی شاعران معلم در یزد برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بین شاعران انجمن مجمر عشق در روستای جعفرآباد مجومرد شاعران به شعرخوانی، اجرای زیبای شاهنامه خوانی به وسیله خردسال‌ترین عضو انجمن شعرخوانی بهار رستگار انجام شد.

او تصریح کرد: در این دیدار نویسنده فاخر مجومرد نیز درباره اثر خود صحبت کرد و به اهمیت توجه شاعران شهرستان به اشعار شاعران به ویژه حافظ همچنین توجه به عمق معانی کلمات و ارتباط آن با خالق هستی و دوری از ظاهربینی در اشعار پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • امروز با فردوسی:  چـو ایـران نباشد  تن  من مـبـاد
  • عکس جدید فردوسی پور و علی دایی در یک جشن ؛ عجب تیپی هم زدند !
  • (تصویر) استایل خاص علی دایی و همسرش کنار فردوسی‌پور
  • (تصویر) استایل خاص علی دایی و همسرش در کنار عادل فردوسی‌پور
  • عکسی خاص از علی دایی و همسرش در کنار عادل فردوسی‌پور
  • ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران
  • استایل خاص علی دایی و همسرش در کنار عادل فردوسی پور (عکس)
  • اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران
  • شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی