Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@10:38:34 GMT

نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۷۰۴

نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، رسول خدابخش صبح امروز یک شنبه در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر با اشاره به این‌که کشاورزی توأم با تخصص و توجه به زنجیره تولید می‌تواند از ریسک این بخش بکاهد، اظهار کرد: شهرستان اهر با داشتن جایگاه سوم قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی، هنوز صنایع تبدیلی ندارد و غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی جزو حلقه‌های مفقوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: سطح باغات شهرستان اهر ۷۵۰۰ هکتار بوده و عمده تولیدات باغی این شهرستان «سیب» است و سعی داریم تا واحد راکد صنایع تبدیلی را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با ذکر اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه مشخصی وجود ندارد، گفت: متأسفانه در شهرستان اهر تنها به توسعه باغات توجه شده و با وجود ۷۵۰۰ هکتار باغات و تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی سردرختی از بازاریابی، فروش و صادرات غفلت شده است.

کم‌آبی بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند

خدابخش با انتقاد از توسعه باغات غیرمجاز در شهرستان اهر بیان کرد: در شرایطی که کم‌آبی بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند و از طرفی باغات به صورت غیرمجاز توسعه می‌یابند، از این‌رو برای مسئولان واسطه می‌فرستند تا با تخصیص آب به باغات غیرمجاز موافقت کنند.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی در شهرستان اهر ۲۰۷.۷ میلی‌متر است؛ تصریح کرد: متأسفانه بارندگی‌ها امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و باید برای مدیریت بحران کم‌آبی برنامه‌ریزی داشته باشیم و با توجه به این موضوع بایستی جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی هوشمند و حفظ اشتغال و تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه شهرستان اهر در تعیین آب‌بهای بخش کشاورزی هیچ‌گونه اختیاراتی ندارد، گفت: آب‌بهای بخش کشاورزی با معیار برداشت محصول در هر هکتار تعیین می‌شود و بارها این موضوع را پیگیر شده‌ایم اما چون به وزارت نیرو ارتباط دارد نتوانستیم نتیجه مثبتی بگیریم.

اُفت راندمان تولید محصولات کشاورزی با کاهش بارندگی‌ها در بخش فندقلو

بخشدار فندقلو نیز در این جلسه با ابراز نگرانی از سایه تهدید خشکسالی بر سر کشاورزی بخش فندقلو گفت: کاهش بارندگی‌ها منجر به افت راندمان تولید محصولات کشاورزی در بخش فندقلو شده است.

احمد نیک‌نفس با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی حوزه فندقلو عمدتاً زارعی و دیم است، اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر آن‌طور که باید و شاید نتوانست بر حوزه کشاورزی و رفع کم‌آبی تأثیری داشته باشد و امسال کشاورزان بخش فندقلو به دلیل کاهش بارندگی‌ها همانند سال‌های گذشته محصول برداشت نمی‌کنند.

وی از شیوع آفت سِن گندم در اراضی کشاورزی بخش فندقلو خبر داد، افزود: حوزه کشاورزی بخش فندقلو در سال‌جاری از نظر تولید محصولات کشاورزی در شرایط خوبی نیست و انتظار داریم تا صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان از کشاورزان اهری حمایت کند.

بخشدار فندقلو ادامه داد: عمده اراضی کشاورزی بخش فندقلو؛ اراضی دیم است و کاهش بارندگی‌ها علاوه بر افت در تولید گندم، در تولیدات حبوبات نیز کشاورزان متضرر شده‌اند.

نیک‌نفس بابیان این‌که خشکسالی بخش کشاورزی شهرستان اهر علی‌الخصوص بخش فندقلو را تهدید می‌کند، ابراز داشت: از امسال آب‌بهاء کشاورزان بخش فندقلو با ۳ برابر نرخ سال گذشته محاسبه می‌شود و این امر باعث شده تا صدای کشاورزان درآید.

وجود ۱۱ دستگاه ضدتگرگ در شهرستان اهر

مدیر جهاد کشاورزی اهر نیز در این جلسه با اشاره به این‌که هزینه تولید محصولات کشاورزی در باغات به مراتب بیشتر است، اظهار کرد: انتظار داریم تا بانک کشاورزی به ازای هر هکتار باغات ۲۰ میلیون تومان و برای هر هکتار اراضی زراعی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی کم‌بهره در اختیار کشاورزان خسارت‌دیده قرار دهد.

محمد اسدی با ذکر اینکه تاکنون ۱۱ دستگاه ضدتگرگ از محل اعتبارات دولتی و سرمایه بخش خصوصی و ۲ دستگاه ضدسرما در شهرستان اهر داریم، گفت: باتوجه به حجیم بودن تگرگ اخیر؛ دستگاه‌های ضدتگرگ نتوانست از خسارت جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه بادگرم‌زدگی باغات ورگهان، وجنی و دشتور تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، در حالی‌که هر ساله باغات این روستاها دچار بادگرم‌زدگی می‌شوند، از این‌رو تقاضا داریم تا جبران خسارت بادگرم‌زدگی باغات تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.

اسدی بابیان اینکه در بارش اخیر تگرگ ۱۰۷ میلیارد تومان خسارت به ۶۸۳۳ هکتار از باغات و اراضی زراعی وارد شد، ابراز داشت: کارشناسان با تأخیر در محل خسارت‌دیده حاضر می‌شوند غرامت کشاورزان را به درستی ارزیابی نمی‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اهر از انتظار ۵۰۰ متقاضی برای خرید تراکتور در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید ادوات کشاورزی شهرستان اهر اعتبار جذب شد.

وی بیان کرد: ۷۳ طرح کشاورزی، دامداری و صنایع تبدیلی در شهرستان اهر تصویب شده بود و تسهیلات مورد نیاز برای این طرح‌ها ۱۶۸ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

اسدی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و جبران خسارت آنها افزود: در سال‌زارعی فعلی ۶ بار عواملی همچون سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی به میزان ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۳۹ هزار و ۱۶ هکتار به اراضی کشاورزی و باغی شهرستان اهر خسارت وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر خاطرنشان کرد: سم‌پاشی‌های کشاورزان در بارندگی‌های اخیر منجر به هدررفت سرمایه شد، این در حالی است که تأمین سرمایه و خرید سموم کشاورزی در شرایط فعلی برای کشاورزان و باغداران سخت است.

کد خبر 5213195

منبع: مهر

کلیدواژه: فرمانداری اهر صنایع تبدیلی شهرستان اهر ویروس کرونا عید سعید فطر نماز عید سعید فطر انتخابات 1400 بوشهر کرمانشاه عکس استانها آمار کرونا گرگان واکسن کرونا اردبیل شیوع کرونا ماه رمضان ۱۴۰۰ چالش شایستگی بخش کشاورزی شهرستان اهر تولید محصولات کشاورزی کاهش بارندگی ها شهرستان اهر اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی میلیون تومان صنایع تبدیلی کشاورزی اهر کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،سید اسماعیل علوی اظهار کرد: به منظور اصلاح و توسعه باغات از محل قانون بودجه 1401 مصوب آیین نامه اجرایی پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی بخش کشاورزی 19 باغدار شهرستان ساری برای دریافت 14 میلیارد و 526 میلیون ریال تسهیلات به بانک عامل معرفی شدند. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: 36 میلیارد و412  میلیون ریال تسهیلات کمک های فنی و اعتباری اصلاح و توسعهٔ 79 هکتار از باغات این شهرستان برای دریافت تسهیلات در کارگروه اعطای تسهیلات بررسی و تایید شد.  

 

وی با بیان اصلاح و احیای باغات درجه 2 با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ در دستورکار قرار دارد، گفت: طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی با حمایت مستقیم دولت میسر می شود.

 

این مسوول خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این فرصت زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی نیز فراهم می شود. 

 

علوی اظهار کرد: شهرستان ساری دارای 26 هزار هکتار باغات مرکبات و سیاه ریشه است و نهال به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای تحول بخش باغبانی برای مقابله با تنش های محیطی، بیولوژیکی همواره مورد توجه باغداران قرار دارد.

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است