Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:40:46 GMT

ابر رایانه ملی سیمرغ رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۳۷۳۵

ابر رایانه ملی سیمرغ رونمایی شد

ابر رایانه سیمرغ در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع ساخته شده است.

 این ابررایانه ملی با ظرفیت ۴۲ رک (قابل گسترش ظرفیت ۸۴ رک) بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA-۹۴۲ ساخته شده و می تواند را توان پردازشی ۵ پتافلاپس (قابل گسترش به ۱۰ پتافلاپس در فاز بعدی) پشتیبانی کند،

همچنین این مرکز برای ارایه خدمات جدید برای استفاده از خدمات این بر رایانه به مساحت تقریبی ۱۸۰ متر مربع دانشگاه صنعتی امیرکبیر احداث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش امنیت  داده ها از ویژگی های بارز ابر رایانه ملی 

بستر محاسباتی ابررایانه سیمرغ و مبنای فناوری مجازی سازی و رایانش ابری طراحی شده است، مجازی سازی باعث افزایش بهره وری از منابع موجود و انعطاف پذیری در ارائه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده ها را دو چندان می‌کند، همچنین در بستر پردازشی این ابررایانه از آخرین فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در دنیا استفاده شده است که باعث شده این ابررایانه تبدیل به به روزترین قدرتمندترین ابر رایانه کشور شود، استفاده از آخرین نسل است پردازنده های گرافیکی این امکان را می دهد تا بتوان کاربرد های تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس منطقی اجرا کرد.

آغاز به کار ابر رایانه سیمرغ با توان پردازشی ۵۰۰ ترا فلاپس 

توان پردازشی فعلی این ابررایانه بیش از ۱ پتا فلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی درثانیه)  است که با ۵۰۰ ترا فلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز می کند و پس از ٢ ماه (در پایان فاز اول) با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه می کند.

ظرفیت پردازشی این ابررایانه تاپن۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل اجرا خواهد بود که چند هزار برابر سریع تر از پرقدرت ترین رایانه های رومیزی خواهد بود،

همچنین توان پردازشی فعلی ابررایانه در کاربردهای فوق سریع که نیاز به دقت محاسبات ۶۴ بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمر عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با ۳۰پتافلاپس(۳۰ میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۱۶ بیتی تنک در ثانیه) خواهد بود.

این ابررایانه که فاز اول آن بهره برداری می شود حدود ۱۲ برابر از قوی‌ترین ابررایانه کشور که در سال ۱۳۹۰ توسط همین تیم افتتاح شد سریع تر عمل می کند.

کاربردهای ابررایانه ملی 
از ابر رایانه سیمرغ می توان و کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیا، تصویر سازی، بازی سازی و پویانمایی، شبیه سازی های علمی، هواشناسی، تحلیل داده های ژنتیک و دیگر کاربردهای علمی که به توان پردازشی بسیار زیاد نیاز دارند استفاده کرد.

تمامی پژوهشگران، مراکز پژوهشی دانشگاهی کشور، مهندسان در صنایع مختلفف شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله بانک ها بیمارستان ها شهرداری ها و دیگر نهادها جامعه هدف این ابررایانه هستند که برای انجام تحقیقات توسعه خدمات و یا تحلیل داده ها در کاربردهای استراتژیک و مهم کشور نیاز به بستر پردازشی قدرتمند دارند.

جایگاه ابررایانه ملی سیمرغ در بین ابررایانه های برتر دنیا

با ظرفیت پردازشی راه اندازی شده در فاز فعلی ایران جز ۳۰ کشوری خواهد بود که دارای ابررایانه هایی با ظرفیت پتافلاپس هستند، البته کشورهایی که دانش فنی طراحی و ساخت ابر رایانه در مقیاس پتافلاپس را دارند بسیار کمتر از این تعداد هستند و این افتخار بزرگی برای جامعه علمی و فناوری کشور است.

در حال حاضر تمامی ۵۰۰ ابر رایانه برتر دنیا ظرفیت پردازشی نامی بالاتر از ۲، ۵ پتافلاپس دارند، با توجه به این که زیرساخت ایجاد شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم اکنون قابلیت پشتیبانی از توان پردازشی ۵ پتافلاپس را دارند، انتظار می رود با بروزسانی بستر پردازشی افزایش توان پردازشی تا ۵پتافلاپس در فاز آتی ابررایانه سیمرغ در جایگاهی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد.

برای طراحی و راه اندازی این ابررایانه، حدود  ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است  که از جمله آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ میلیاردتومان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲۰ میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳ میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و حمایت کرده اند.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابررایانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابررایانه اخبار کنکور دانشگاه صنعتی امیرکبیر میلیارد تومان رایانه سیمرغ توان پردازشی ابر رایانه رایانه ملی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کمربندهای تگ تیم جدید در ماندی نایت راء توسط تریپل اچ / فیلم WWE

روز گذشته در ماندی نایت راء، تریپل اچ از کمربندهای تگ تیم جدید این برند رونمایی کرد.

دانلود (3.3MB)

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید اینترنتی بلیط قطار سیمرغ
  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • جشنواره‌ای مستقل برای استریمرها برگزار می‌شود
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • رونمایی از کمربندهای تگ تیم جدید در ماندی نایت راء توسط تریپل اچ / فیلم WWE
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • تجهیز پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی چین به یک سپر امنیتی قدرتمند
  • اکبر عبدی بازیگر با گریمی متفاوت در کنار نوه‌اش (عکس)