Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@11:37:02 GMT

دستگاه های اجرایی اراضی مسکونی را احتکار کرده اند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۴۵۷۸

دستگاه های اجرایی اراضی مسکونی را احتکار کرده اند

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که برخی آمارها از اختصاص سهم یک سومی کیک اقتصاد کشور به بخش مسکن (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) حکایت دارد و بسته به شهرهای کوچک و کلانشهرها، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سبد هزینه خانوارها و حتی بالاتر از آن، به این بخش اختصاص دارد.

از سوی دیگر در یک دهه اخیر، ۷۷ درصد تقاضای موجود در بخش مسکن، سرمایه‌ای بوده و تنها ۲۳ درصد آن به خرید مصرفی تعلق داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این موضوع در برخی کلانشهرها و پایتخت، به بالای ۸۵ و پایین‌تر از ۱۵ درصد هم برسد.

همچنین امروز معاون مسکن وزارت راه از ابلاغ سهمیه وام‌های ساخت مسکن به همه بانک‌ها که معادل ساخت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است، خبر داده است. برنامه‌ای که از عزم دولت برای تقویت سمت عرضه مسکن خبر می‌دهد.

کارشناس مسکن: با اصلاح قانون پیش فروش می‌توان به خانه دار شدن مردم کمک کرد

در همین خصوص ابوالفضل نوروزی کارشناس بازار مسکن در یک برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: یکی از حمایت‌های یکه در بخش رفع موانع تولید مسکن باید ایجاد شود، رفع موانع حقوقی تولید مسکن است.

وی افزود: در حال حاضر اگر فردی بخواهد در حوزه انبوه سازی مسکن سرمایه گذاری کند، با مجوزهای متعددی به عنوان موانع کسب و کار روبه رو می‌شود؛ برای دریافت این مجوزها بعضاً تا یک سال باید در انتظار بماند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها با مکانیزم پیش خرید و انباشت سرمایه‌های مردمی توانسته‌اند مشکل خرید مسکن را حل کنند.

مدیرگروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد گفت: مکانیزم پیش خرید، سازوکاری است که بر اساس آن مردم می‌توانند بدون اینکه بهره‌های تورمی به منابع آنها اصابت کند، می‌توانند خانه دار شوند. با حال فعالیت پیش خرید در ایران با مشکلات متعددی روبه روست.

وی درباره شکاف عمیق قیمت ایجاد شده در بازار مسکن با قدرت خرید خانوارها ادامه داد: در این زمینه باید با افزایش عرضه و تولید مسکن، این شکاف را کمتر کرد. اما در بخش افزایش عرضه باید تسهیلات ساخت مسکن به صورت بهینه به سازندگان اختصاص داده شود.

سهم بخش ساخت مسکن، معادل یک درصد کل تسهیلات بانکی در سال ۹۹

نوروزی سهم وام‌های ساخت مسکن از کل تسهیلات بانکی در سال گذشته را یک درصد عنوان و اظهار کرد: وام‌های ساخت را باید به متقاضیان واقعی آن شامل خانه اولی‌ها و خانواده‌های فاقد مسکن پرداخت کرد.

پیش فروش مسکن به خانه دار شدن کمک می‌کند

وی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون پیش فروش مسکن و رفع مشکل اسناد عادی و رسمی مسکن گفت: در این صورت می‌توان اعتماد عمومی به پیش فروش مسکن را جلب کرد.

کارشناس بازار مسکن درباره افزایش قیمت زمین و راه رفع جلوگیری از این روند افزایشی گفت: تا زمانی که مشکل زمین حل نشود، نمی‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم. تقریباً ۵۰ درصد هزینه تمام شده بخش مسکن، هزینه اراضی آن است.

اراضی مسکونی دولتی از سوی دستگاه‌های اجرایی احتکار شده است

نوروزی با بیان اینکه مشکل عرضه زمین در کشور ما با دو اختلال جدی مواجه است، تصریح کرد: اراضی دولتی به مردم عرضه نمی‌شود؛ بیشتر زمین‌های دولتی توسط دستگاه‌های دولتی احتکار شده و بزرگترین زمین، دستگاه‌های دولتی هستند.

وی یادآور شد: افزایش عرضه زمین باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود چون از یک سو تقاضا برای ساخت مسکن وجود دارد ولی از سوی دیگر زمینی وجود ندارد.

کارشناس بازار مسکن درباره احتکار بخشی از اراضی مسکونی از سوی بخش‌های خصوصی گفت: می‌توان با افزایش مالیات بر زمین‌های بایر و مالیات بر افزایش ارزش زمین (عایدی سرمایه مستغلات) به افزایش عرضه اراضی احتکار شده از سوی بخش‌های خصوصی هم کمک کرد.

کد خبر 5212531

منبع: مهر

کلیدواژه: ساخت و ساز ابوالفضل نوروزی بازار مسکن وام مسکن قیمت دلار اقتصاد آمریکا قیمت نفت شاخص کل بورس بازار سهام بانک مرکزی ایران مصرف برق تولید نفت صادرات غیرنفتی مصرف آب وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت یورو قیمت طلا ایالات متحده امریکا افزایش عرضه بازار مسکن ساخت مسکن پیش فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است

دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی تابه امروز، ۵۰۰ هزار واحد از این واحدها که در قالب‌های مختلف از جمله مسکن روستایی، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن شهری در حال ساخت است به مرحله اجرایی و بهره برداری رسیده است.

 روح الله اکبری دستیار وزیر راه وشهرسازی در این خصوص گفت: در دولت سیزدهم ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکن در سراسر کشور شروع شده است که حدود ۵۰۰ هزار واحد از این تعداد تحویل متقاضیان شده و بیش از ۲ میلیون واحد نیز با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال ساخت است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در تشریح اجرای مسکن در سراسر کشور در راستای قانون جهش تولید مسکن توضیح داد: از تعداد واحد‌های آغاز شده  به تعداد ۳۹۶ هزار و ۹۳۱ واحد  به شکل واگذاری زمین به شکل انفرادی، گروهی، جوانی جمعیت و واگذاری زمین برای گروه‌های واجد شرایط حمایتی بوده است.  

تخصیص ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد زمین روستایی به متقاضیان

اکبری افزود: از حدود ۴۰۰ هزار قطعه زمین روستایی شناسایی شده نیز تاکنون زمین ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد به متقاضیان واجد شرایط تخصیص یافته است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش واحد‌های حمایتی تعریف شده در اراضی ۹۹ ساله تاکنون ساخت ۷۱۳ هزار و ۵۸۶ واحد آغاز شده است. همچنین ۵۰۰ هزار واحد نیز در تفاهم با نیرو‌های مسلح در حال ساخت است که برخی از اراضی مربوط به نیرو‌های مسلح و برخی نیز مربوط به دیگر اراضی است که در این بخش تاکنون ساخت ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد آغاز شده است.  

بیش از ۴۹۰ هزار هکتار اراضی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت

همچنین در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حوزه ساخت نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های اصلی، تامین زمین است گفت: در حال حاضر طبق تفاهماتی که با دستگاه‌های مختلف برای تامین زمین صورت گرفته است مقرر شده تمامی دستگاه‌ها اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات شاخص این معاونت تحویل اراضی ملی واقع در حریم شهر‌ها در راستای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت جهادکشاورزی در اجرای ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن است، گفت: تاکنون بیش از ۴۹۰ هزار هکتار زمین ملی از جهاد کشاورزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی همچنین از  اجرای تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت در راستای واگذاری اراضی مستعد ساخت مسکن در ۹ استان برای طرح نهضت ملی مسکن به سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد و گفت: نمایندگان وزارت نفت اراضی مازاد متعلق به این وزارت‌خانه را در استان‌های خوزستان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، سمنان، مرکزی، بوشهر و هرمزگان به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع این تفاهم‌نامه تولید و عرضه حداقل ۸۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور است گفت: سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است.

آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی در اراضی شرکت بازآفرینی شهری

براساس این گزارش بخشی از اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده است؛  در این خصوص محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه حوزه بازآفرینی شهری از مرحله پایش تا نظارت با حضور مردم انجام می شود، گفت: باید امسال عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در حوزه بازآفرینی شهری کلید زده شود و همچنین حداقل ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن مشارکتی بر روی املاک و اراضی شرکت آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص به پایان رساندن عملیات اجرایی ۲۱۷ پروژه بازآفرینی شهری (خدمات زیربنایی و روبنایی) در سراسر کشور گفت: در برنامه داریم با همت بیشتر همه همکاران به ویژه بخش اجرایی و دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری تمامی این پروژه‌ها تکمیل و تحویل مردم ساکن این محلات  شود.  

وی افزود: امسال طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته ساخت ونوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده انجام خواهد شد.

همچنین در  خصوص اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت باید برای تسریع در روند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن از تمامی ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی استفاده کند چراکه کلید تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در دست بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی است که باید دولت از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل
  • برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی زمینه ساز اتمام پروژ‌های نهضت ملی مسکن
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر
  • ۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت
  • ۴۴۶ هکتار از اراضی محدوده شهر بوشهر به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت