Web Analytics Made Easy - Statcounter

میلیونی شدن گروه های جهادی در گرو جهاد و روایت، تحول بزرگ در درگیری های اخیر فلسطین، ثبت نام ۴۵ چهره شناخته شده سیاسی برای انتخابات سیزدهم، ۲۶ اردیبهشت؛ آغاز احراز صلاحیت‌ها داوطلبان ریاست جمهوری برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، میلیونی شدن گروه های جهادی در گرو جهاد و روایت،  تحول بزرگ در درگیری های اخیر فلسطین، ثبت نام ۴۵ چهره شناخته شده سیاسی برای انتخابات سیزدهم،  ۲۶ اردیبهشت؛ آغاز احراز صلاحیت‌ها داوطلبان ریاست جمهوری از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۶ اردیبهشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اولویت بررسی می شود

مایندگان مجلس شورای اسلامی  در ادامه جلسه  علنی امروز یکشنبه (26اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی  با درخواست اولویت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با 191 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر موافقت کردند.

محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده درخواست کننده اولویت ، گفت: در 20 سال گذشته یعنی از سال 1380 تا سال 1399 تولید کشور 36 درصد افزایش یافت و در همین مدت نقدینگی کشور 10 هزار و 250 درصد زیاد شده است که اگر این اعداد را به اقتصاددانان نشان دهیم تعجب می کنند تا امروز سرپا بوده ایم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: محصول این آمار، تورم خانمان سوز است که ریشه این وضعیت در سال 1380 با ایجاد بانک خصوصی به وجود آمد، چرا که بانک خصوصی موتور تولید نقدینگی است و هرجا که خواسته اند نقدینگی را بردند.

این نماینده مجلس بیان کرد: برای تغییر این وضعیت نیاز به بانک مرکزی قوی داریم تا بتواند بانک های خصوصی را مدیریت کند چرا که هر یک ساعت صدمیلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود اما تولید خوابیده است.

 

میلیونی شدن گروه های جهادی در گرو جهاد و روایت است

مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای گروه های جهادی اظهار داشت: کارهای عام‌المنفعه و خیریه در جهان، گستره، تاریخچه و تنوع بسیار زیادی دارد. رهبران اجتماعی و عناصر مرجعی از دایره فعالان این گروه‌ها  بدست آمده است و بالتبع تلاش‌هایی برای تغییر وضعیت موجود از آنان سرزده است. دیدن پلیدی‌ها و نواقص و کمر همت بستن برای محو آنها توسط انسان‌های آزاده و بااراده امری پسندیده در همه فرهنگ‌ها و زمان‌هاست. بی سوادی، گرسنگی، بیماری، تبعیض و ... مسائل مختلفی هستند که ابنای بشر در طول قرون با آن مواجه بوده‌اند و نسبت به رفع آنها تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. زندگی امن و راحت در دنیا، آرزوی دیرینه بشری است که انبیاء‌ و اولیاء علیهم السلام نیز همگی برای انسان عیال الله خواستار بوده و بر رسیدن به چنین مطلوبی رهنمون بوده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران در ادامه راه پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام، به رهبری حضرت امام و استمرار حرکت ایشان توسط مقام معظم رهبری توانسته نتایج خیره‌کننده‌ای را در گسترش امن و آسایش و عزت و کرامت برای ملت ایران فراهم آورد.

رفع فقر و بیسوادی و تأمین حداقل‌های زندگی برای اکثریتی از مردم در زمانی بسیار کوتاه، در شرایط بسیار پیچیده جنگی، تحریمی و کشوری انقلاب‌زده بدست آمده است. مضاف بر این در علم، فنآوری و زیرساخت‌های اقتصادی نیز یا قله فتح شده یا رسیدن به قله‌ها دیگر دور از دسترس نیست. در کنار همه موفقیت‌ها مشکلاتی مزمن مانند تورم، آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده خانواده‌ها، اقتصاد تک محصولی همچنان پیش روی جمهوری اسلامی است.

پایان گام اول چهل ساله و شروع گام دوم کشور، با حرکت جهادی جوانان و جامعه ایرانی در مقابله با زلزله، سیل و کرونا فصل جدیدی از حیات انقلاب اسلامی رقم خورده است. مقام معظم رهبری در دعوت‌های مکرر خود، خصوصاً در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خواستار خیزش و رستاخیز جوانان کشور هستند. حوزه‌های علم و فنآوری، اقتصاد، عدالت و ... همگی منتظر حضور گروه‌های جهادی و اراده‌های خلاقانه است.

گسترش حداکثری کمّی و کیفی گروه‌های جهادی شرط لازم وقوع جهش و تحول  در همه زمینه‌هاست. پشتیبانی مالی و زیرساختی، حمایت و مانع‌زدایی حقوقی، آموزش و هدایت تخصصی گروه‌ها، خودسازی عناصر جهادی همگی کارهای بسیار مهم در این زمینه است. اما هیچکدام از این اقدامات راهبردی توان میلیونی کردن عمل جهادی جوانان ایران را ندارد. محدودیت امکانات مالی، درهم‌رفتگی‌های نظامات و آیین‌نامه‌ها، ناکافی بودن سرفصل‌های آموزشی و کمبود احساس نیاز همگی موانعی است که باید برای غلبه به آنها فکری اساسی کرد.

 

تحول بزرگ در درگیری های اخیر فلسطین

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توئیتی نوشت:

تحول بزرگ درگیری های اخیر فلسطین، قیام اعراب مناطق اشغال شده در سال ۱۹۴۸ است که تا حالا همکاران رژیم شناخته می شدند ولی الان اداره بعضی شهرها را در دست گرفته‌اند (محاصره داخلی رژیم صهیونیستی).

این تحول بزرگ در اخبار تحت الشعاع موشک باران‌ها قرار نگیرد.

 

نحوه تعیین هزینه های رسیدگی در شوراهای حل اختلاف اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (۲۶اردیبهشت)مجلس شورای اسلامی و برای تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات این شورا  به لایحه شوراهای حل اختلاف را بررسی و اصلاح کردند.

نمایندگان در  تبصره 2 ماده 3 این لایحه مقرر کردند، برای رسیدگی به امور فنی و صنفی در دعاوی و شکایات فیمابین اصناف، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است. در صورت تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی مذکور و عدم رد صلاحیت تخصصی خود، دعاوی مربوط منحصراً در این شعب براساس احکام این قانون رسیدگی می‌شود. همچنین برای رسیدگی به دعاوی و شکایات مربوط به احوال شخصیه فیمابین اقلیت‌های دینی موضوع اصل سیزدهم(13) قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران به ترتیب مقرر در این قانون، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است که تشکیل این شوراها مانع از مراجعه اقلیتهای دینی مذکور به دیگر شوراهای حل اختلاف همان حوزه قضائی نیست.

نمایندگان با اصلاح ماده 4 این لایحه موافق کردند که بر اساس آن، ریاست شوراهای حل اختلاف استان بر‌ عهده یکی از معاونان قضائی رئیس کل دادگستری استان و ریاست شوراهای حل اختلاف در حوزه قضائی شهرستان و بخش بر‌ عهده رئیس حوزه قضائی مربوط یا یکی از قضات شاغل در آن حوزه قضائی است که با معرفی رئیس کل دادگستری استان و ابلاغ رئیس قوه قضاییه منصوب می‌شود.

طبق  اصلاح به عمل آمده در  ماده 5 این لایحه، هر شعبه شورا دارای رئیس، یک نفر عضو اصلی و حسب مورد یک‌نفر عضو علی‌البدل است که جلسات شورا با حضور دو نفر رسمیت می‌یابد.

تبصره‌ 1- در هر حوزه قضائی حسب مورد تعدادی عضو علی‌البدل تعیین می‌شود که در صورت غیبت رئیس شورا یا عضو اصلی یا درصورت عدم وحدت نظر دو عضو شورا، به دستور رئیس شورای حوزه قضائی مربوط، عضو علی‌البدلی جایگزین یا اضافه می‌شود.

تبصره 2- برای هر شعبه در مناطق شهری (متناسب با حجم کار و تعداد پرونده‌ها) حداکثر دو نفر و در شعب مناطق روستایی درصورت نیاز یک‌نفر نیروی اداری و دفتری شورا به کار گرفته می‌شود.

 

ثبت نام ۴۵ چهره شناخته شده سیاسی برای انتخابات سیزدهم/ برنامه‌های باور پذیر مردم را به میدان انتخابات می‌آورد

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان شب گذشته (شنبه 25 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به نام نویسی تعداد زیادی از چهره‌های شناخته شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از منظری برای چنین شور انتخاباتی و وجود نخبگانی که خود را در تراز ریاست جمهوری ایران بزرگ و نظام اسلامی برای خدمت به مردم می‌دانند، خوشحال هستیم.

 

وی ادامه داد: با این حال آمدن این تعداد از افراد سرشناس نه تنها در عرصه بین المللی عرف نیست بلکه هزینه‌هایی را برای نام نویسی و بررسی صلاحیت‌ها ایجاد می‌کند. در این دوره ۵۲۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند و از این تعداد ۴۵ نفر از چهره شناخته شده هستند و برخی از آن‌ها معتقدند کرسی ریاست جمهوری هیچ اختیاری ندارد، اما نام نویسی کردند.

 

مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه این ضعف قانون است که هر کس می‌تواند می‌آید و نام نویسی می‌کند، افزود: مردم به ابلاغ شورای نگهبان درباره قانون جدید ثبت نام توجه کردند، زیرا در سال ۹۶ هزار و ۶۰۰ نفر برای این انتخابات نام نویسی کرده بودند. برخی نام نویسی می‌کنند تا رد صلاحیت شوند که پس از رد صلاحیت فضایی را برای اثرگذاری بر تعداد آراء و ایجاد شرایط بین المللی بر ضد جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

 

وی با بیان اینکه آن‌ها هم قانون را می‌دانند، هم مواضعشان روشن است و هم نسبتشان را با قانون اساسی در گذشته تعریف کرده اند، ادامه داد: اما نام نویسی می‌کنند تا رد صلاحیت شوند.

 

مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به اینکه در ایران مردم سالاری فقط چرخش نخبگان در قدرت نیست بلکه بخشی از آن مبارزه با جمهوری اسلامی است، گفت: بخشی از این مبارزه در نام نویسی‌ها بروز می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر نگاه جریانی داشته باشیم و ساختار حزبی و سیاسی کشور ضعیف نباشد نباید از یک جریان ۱۵ تا ۱۶ نفر برای انتخابات نام نویسی کنند و فقط دو نفر می‌آیند، افزود: سیاست ورزی حزبی در ایران موضوعیت ندارد و در ساختار‌های سیاسی و تحزب رشدی نداشته ایم.

 

گنجی با اشاره به اینکه با توجه به افرادی که نام نویسی کرده اند همه سلیقه‌ها اکنون حضور دارند و کسی نمی‌تواند بگوید سلیقه‌ای وجود ندارد، گفت: پیش بینی می‌کنیم در این دوره از انتخابات همه سلیقه‌ها پوشش داده شوند و دست کم انتخابات سه قطبی داشته باشیم.

 

۲۶ اردیبهشت؛ آغاز احراز صلاحیت‌ها داوطلبان ریاست جمهوری/۶ خرداد اسامی نهایی نامزد‌ها اعلام می‌شود

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور شب گذشته (شنبه 25 اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما از ثبت نام ۲۸۸ نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری در آخرین روز از مهلت قانونی نام نویسی ها خبر داد و گفت: در ۵ روز مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ۵۹۲ نفر ثبت نام و در مجموع ۵۹۲ نفر برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از این تعداد، ۴۰ نفر از خانم‌ها و ۵۵۲ نفر از آقایان هستند.

 

وی درباره تحصیلات داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، افزود: ۲۷۲نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰ نفر از آنان فوق لیسانس به بالا هستند.

 

عرف با اشاره به اینکه همه مدارکی را که در این ظرف پنج روز از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری جمع‌آوری کرده‌ایم، تقدیم شورای نگهبان می‌کنیم، گفت: شورای نگهبان از امروز (یکشنبه 26 اردیبهشت) براساس چارچوب و مصوبات خود درباره احراز صلاحیت‌ها عمل خواهد کرد و شروع به بررسی مدارک و احراز صلاحیت افراد می کند.

 

وی با اشاره به اینکه از همه طیف‌ها و علاقه‌های سیاسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند و در این 5 روز ثبت نام کردند، افزود: حدود ۸ درصد از کسانی که نام نویسی کردند، سابقه نامزد شدن در دوره‌های قبلی را نیز دارند و در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از همه جریان‌های سیاسی حضور دارند.

 

رئیس ستاد انتخابات کشور با تصریح این نکته که از امروز بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز و ۶ خرداد اسامی نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود، گفت: از ۷ خرداد به مدت ۲۰ روز تبلیغات‌ها شروع می‌شود و ۲۶ خرداد پایان مهلت تبلیغات است.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی شوراهای حل اختلاف احراز صلاحیت ها گروه های جهادی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت حوزه قضائی نام نویسی رد صلاحیت گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق

به گزارش همشهری آنلاین، اقدام شجاعانه جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل و مورد هدف قرار دادن مواضع این رژیم آپارتاید در خاک‌های اشغالی فلسطین ورق معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را عوض کرده و چهره جدیدی از بازیگران اصلی منطقه به نمایش گذاشته است. پس از عملیات وعده صادق ما شاهد بودیم که موج جدیدی از «ایران دوستی» بین مردم منطقه و حتی مردم سایر مناطق جهان به وجود آمد و نظام سیاسی ایران به عنوان نظامی شجاع و مقتدر شناخته شد که بدون هیچ واهمه و ترسی اسرائیل را نشانه گرفته است. این چهره جدید از ایران حاکی مطالب و نکات بسیار مهمی است که برای تفصیل بهتر موضوع با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و کارشناس مسائل منطقه در این باره گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تغییر نگرش به ایران

ظهره‌وند در ابتدا گفت: تحولات اخیر منطقه و جنگ غزه، و در پی آن نقشی که ایران، گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت ایفا کرد، موجب شد که افکار عمومی جهان در حال حاضر سمت و سوی دیگری پیدا کند و نگرش به جمهوری اسلامی و کشورهای محور مقاومت تغییر کند. تحولات اخیر به خوبی حاکی از آن است که این جمهوری اسلامی بود که تمام قد از فلسطین حمایت کرد و اسرائیلی‌ها را تنبیه نمود. همین امر موجب شد تا چهره کشور ایران بین مردم منطقه و اساساً تمام آزادی‌خواهان دنیا تغییر کند.

موقعیتی که با وعده صادق تثبیت شد

وی افزود: عملیات وعده صادق موقعیت ایران را تثبیت کرده و سطح بازدارندگی آن را در برابر امریکا و ناتو قرار داد. اندیشه ولایی و علوی برآمده از انقلاب اسلامی کارآمدی اندیشه جمهوری اسلامی را نشان داده و یکی از بارزترین نمونه‌های آن در سال‌های گذشته مدافعان حرم در سوریه بودند که بحران داعش را از بین بردند.

تبلیغاتی که به حاشیه رفت...

این دیپلمات کهنه‌کار در پایان گفت: وعده صادق؛ بسیاری از تبیلغات سوئی که از سوی کشورهای غربی و وابستگان آنان در منطقه صورت می‌گرفت را به حاشیه برد و دروغ بودن بسیاری از حرف‌های رسانه‌های ضدایرانی را آشکار ساخت. استرتژیست‌های مطرح جهان اذعان دارند که جمهوری اسلامی به خوبی ورق را برگردانده و در سطح مطلوبی قرار گرفته است.

کد خبر 846781 برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری