Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@09:36:14 GMT

کاهش وابستگی صنعت خودروسازی با جوش‌های نانویی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۴۶۴۵

کاهش وابستگی صنعت خودروسازی با جوش‌های نانویی

شرکت آرتاش کامپوزیت، با تولید و عرضه نانوالکترود جوش به شرکت‌های خودروسازی، وابستگی این شرکت‌ها به واردات سره جوش مقاومتی را کاهش داده و به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شایانی می‌کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سره جوش مقاومتی یکی از پرمصرف‌ترین قطعات در صنعت تولید خودرو است. بیش از ۹۵ درصد قطعات بدنه‌ی خودرو، با این نوع جوش ساخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا چندی پیش سره‌های جوش مقاومتی کاملا از خارج وارد می‌شد، اما شرکت آرتاش کامپوزیت موفق به ایجاد دانش فنی و بومی‌سازی فناوری تولید قطعات سره الکترود جوش مقاومتی، شامل کلاهک‌های جوش نقطه‌ای و نازل‌های جوش زیر پودری، شده است. با انجام این مهم، کاهش خروج ارز از کشور و وابستگی صنعت خودروسازی محقق شده است.

آرش کمان‌کش مدیرعامل شرکت آرتاش کامپوزیت در این باره گفت: «بعد از فارغ‌التحصیلی علاقه‌مند به کار با فلز مس شدم، در این میان متوجه شدم که در صنعت خودرو قطعه‌ای برای جوشکاری بدنه خودرو به نام الکترود جوش مقاومتی مورد نیاز است که از خارج وارد می‌شود. در واقع این الکترود یک آلیاژ خاصی است که در داخل کشور تولید نمی‌شود.

بررسی‌های بیشتر انگیزه توسعه این فناوری را در من ایجاد کرد. چند سالی روی ساخت نمونه اولیه و سپس بهبود این آلیاژ کار کردم و در نهایت محصول نهایی مورد نظر صنعت خودروسازی آماده شد. در حال حاضر سایپا و چند خودروساز دیگر از این محصول استفاده می‌کنند.»

وی درباره مزیت اقتصادی این محصول گفت: «اثر اقتصادی استفاده از این سره، تنها به واسطه استفاده از خود این محصول نیست. یکی از اثرات این سره‌ها، جلوگیری از توقف خط تولید است. از آنجایی که بسیاری از خودروساز‌ها از بدنه گالوانیزه استفاده می‌کنند، احتمال چسبیدن الکترود به بدنه وجود دارد و این موضوع می‌تواند باعث توفف خط تولید شود که استفاده از این الکترودها، به دلیل وجود فاز نانویی، مانع از توقف خط تولید می‌شود. در نتیجه خودروساز می‌تواند سریع‌تر و صرف هزینه کمتر، فرآیند تولید را جلو ببرد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جوشکاری فناوری نانو خودروسازی کامپوزیت جوش مقاومتی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد

مرتضی شاهمیرزایی  بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

وی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد، ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاهمیرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: توجه به مسئولیت‌ اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاهمیرزایی تأکید کرد: آن دسته از مجتمع‌های پتروشیمی‌ که می‌خواهند از ۵درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید با رفع موانع و چالش‌های تولید، زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود فراهم شود، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • تسلا باز هم قیمت خودروهایش را کاهش داد
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم