Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:49:23 GMT

۲۶ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۵۲۳۷

۲۶ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

پس از گذشت چند هفته و با رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای محدودیت هایی در حوزه ادارات، اصناف و کسبه ها، روند نزولی شیوع کرونا در سراسر کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اما وضعیت کرونا همچنان شکننده است و با وجود کاهش آمارهای ابتلا و بستری، نگرانی ها از افزایش یکباره مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت ولی باید نسبت به اوج گیری موج پنجم کرونا هوشیار باشیم  و تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت اصول اولیه بهداشتی است. اپیدمی کرونا بسیار به رفتارهای مردم وابسته است و هر زمان که مردم نکات بهداشتی و پیشگیرانه را بیشتر رعایت می‌کنند اپیدمی در مسیر کنترل قرار می‌گیرد اما وقتی که رعایت این نکات کمی کمرنگ‌تر می‌شود بلافاصله اپیدمی بر می‌گردد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کووید ۱۹ ویروس واکسن پذیر است، گفته است که زدن واکسن تا زمانی که پاندمی (همه گیری) وجود دارد به تنهایی باعث جلوگیری از انتشار ویروس نیست و باید سایر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

علیرضا رئیسی در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور، افزود: در حال حاضر فقط سه شهر در وضع قرمز و بیشتر شهرهای کشور در وضع نارنجی هستند یعنی پر خطر می‌باشند که کوچک‌ترین غفلت ممکن است موجب بروز وضع قرمز شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه گنج در استان کرمان در وضع قرمز کرونایی قرار دارند و بیشتر شهرها در وضع نارنجی و حدود ۱۶۸ شهر هم در وضع زرد هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در موج چهارم، گونه قالب کرونا از کرونای انگلیسی بود؛ همان ویروسی که کشور انگلیس و سایر کشورهای اروپایی را دچار مشکل زیادی کرد و در انگلیس با زیرساخت‌های بهداشت و درمان مناسب میزان مرگ و میر را به بالای هزار و ۲۰۰ نفر در روز رساند. 

رئیسی با بیان اینکه موج چهارم خیلی سنگین بود، افزود: تجارب ۱۵ ماه گذشته خیلی به ما کمک کرد؛ البته روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد از این جهت که بر اساس اولویت بندی بیشتر کادر بهداشت و درمان در حال حاضر واکسینه شدند.

معرفی دوز موثر واکسن رازی کووپارس برای فاز دوم کارآزمایی بالینی

سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از انتخاب دوز ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر به عنوان دوز موثر برای ادامه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در فاز دوم خبر داد.

دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی درباره روند کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس افزود: نتایج ارزیابی ها نشان می دهد، همانطور که پیش بینی می شد این واکسن جزو واکسن های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.

وی اظهار داشت: براساس آنالیز اولیه هفته گذشته تیم اجرایی که از همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، از بین سه دوز ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر که برای فاز اول کارآزمایی انتخاب شده بود،  دوز ۱۰ میکروگرم با اثربخشی بالای ۸۰ درصد برای ادامه کارآزمایی در فاز دوم انتخاب شد.

سخنگوی موسسه رازی افزود: در فاز دوم، علاوه بر پایش ایمن و بی خطر بودن واکسن، تمرکز بر ارزیابی اثربخشی و ایمنی زایی واکسن است و براساس نتایج این فاز می توانیم وارد مطالعات فاز سوم شویم.

فلاح مهرآبادی با بیان این که خوشبختانه اثربخشی خوبی در دوز منتخب گزارش شده است، تصریح کرد:  این واکسن در فاز اول، ایمنی خوبی هم ایجاد کرده است و در صورت ادامه این روند، همانطور که واکسن های نوترکیب از واکسن های کم عارضه دنیا محسوب می شوند، «رازی کووپارس» نیز جزء واکسن های بسیارکم عارضه خواهد بود. 

وضعیت کرونا در استان ها 

خراسان شمالی که از عادی انگاری در خرید و دید و بازدید نوروزی از همان روزهای اول فروردین با افزایش آمار بیماران بستری وارد موج چهارم این بیماری شد با گذشت بیش ز ۵۰ روز طبق آخرین گزارش سامانه ماسک با خروج از وضعیت قرمز در تمام شهرها به وضعیت زرد نارنجی رسید.

 براساس ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری منشتر شد،خراسان شمالی پس از حدود دو ماه از رنگ بندی قرمز کرونایی به معنای مناطق با خیلی پرخطر به منطقه زرد خطر متوسط  و نارنجی پر خطر رسید به طوری که این روزها با کاهش محدودیت های کرونایی  برای فعالیت دو ، سه و چهار  تا حدودی درب های خوشبختی برای این مشاغل به امید این که با رعایت پروتکل های بهداشتی تداوم یابد، باز شد.
طبق این گزارش هم اکنون پنج شهرستان شیروان ، بجنورد، جاجرم، فاروج و اسفراین در وضعیت نارنجی در منطقه پرخطر و شهرستان های گرمه، مانه و سملقان و راز و جرگلان نیز در وضعیت زرد کرونایی با خطر متوسط قرار دارند.

خبر دیگر  شهرستان دزفول در حال حاضر در شرایط نارنجی کرونایی قراردارد در این زمینه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: شیوع کرونا در دزفول نسبت به قبل کمتر شده و میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان بزرگ این شهرستان در حال حاضر به وضعیت تثبیت رسیده است.

 علی قمیشی افزود: به طور میانگین بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ بیمار کرونایی در ۱۴ بخش بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند. وی ادامه داد: با کاهش تعداد بستری‌ها، در حال تجمیع بخش‌های بیمارستان هستیم و به زودی یکی از بخش‌های ویژه کرونا به بستری بیماران عادی اختصاص خواهد یافت. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: پیش از این افزون بر ۵۰ درصد تست‌های کرونا در دزفول مثبت می‌شد که اکنون این میزان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان مهران نیز در وضعیت زرد کرونا قرار گرفت و تعداد شهرستان های زرد استان به پنج مورد رسید.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۶ شهرستان ایلام، ایوان، آبدانان، چرداول، دهلران و دره شهر نیز همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند. وی افزود: روز گذشته ۵۵ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۳۷ هزار و ۷۶۴ نفر است.

دکتر کریمیان یادآور شد: ۳۱ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان ۱۲۲ نفر است.

از کرمانشاه خبر رسیده که استان کرمانشاه از حالت قرمز خارج شد و رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان از حالت قرمز خارج شد.

محمدی افزود: براساس این گزارش، شهرستان‌های، کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند. 

فرماندار شهرستان کرمانشاه گفت: از ابتدای بحران شیوع ویروس کرونا در استان، ۸۷۲ نفر در حوزه شهرستان کرمانشاه بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند.

«فضل الله رنجبر» افزود: اکنون از نظر شیوع ویروس کرونا شهرستان کرمانشاه در وضعیت نارنجی قرار دارد و اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند باز به وضعیت قرمز برمی‌گردیم.

خبر خوب دیگر اینکه شهرستان قرمز کرونایی در فارس نداریم و جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: اعمال محدودیت‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم سبب شده که تمام شهرستان‌های قرمز به نارنجی تبدیل شوند.

عبدالرضا قاسم‌پور، افزود: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان، ۲۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.
او ادامه داد: با وجود بهبود شرایط اما محدودیت‌های کرونایی همچنان به قوت خود باقی است و از شهروندان تقاضا داریم که همچنان رعایت دستورالعمل‌ها را جدی بگیرند و همکاری لازم را داشته باشند.

تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کرونای نوع هندی و آفریقایی در استان گزارش نشده و شیوع ویروس کرونا در استان روند نزولی دارد. او ادامه داد: ۳۲ درصد تست‌های کرونا در استان مثبت است، درصد بهبودی نیز ۹۶ درصد است که نسبت به ماه گذشته سه درصد کاهش را نشان می‌دهد.
قاسم‌پور تصریح کرد: روند فوتی‌ها هم کاهش یافته که امیدواریم این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد.

از شهر کرد خبر رسیده که مناطق زرد شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۴ شهرستان افزایش یافت و در این خصوص رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با نزولی شدن روند شیوع کرونا در استان، تعداد مناطقی که از وضعیت پرخطر تغییر رنگ داده‌اند افزایش یافته و چهار شهرستان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفته است.

مجید شیرانی افزود: به تازگی ۲ شهرستان بن و سامان به مناطق زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا تغییر رنگ داده‌اند و به شهرستان‌های کوهرنگ و خانمیرزا پیوستند.

وی ادامه داد: سایر شهرستان‌های استان نیز همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند که با توجه به روند نزولی شیوع کرونا و کاهش تعداد بیماران سرپایی و بستری پیش بینی می‌شود تعداد مناطق زرد رنگ افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی تعداد بیماران سرپایی و ۱۵ درصدی بیماران بستری در استان، خاطر نشان کرد: گروه سنی ۴۶ تا ۶۰ سال بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان را به خود اختصاص داده است.

روند کاهشی شمار مبتلایان جدید، بستری همزمان و فوت بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان اردبیل که از حدود ۲ هفته پیش آغاز شده است، طی شبانه روز گذشته نیز ادامه یافت.

در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده، شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار و گرمی در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشکین‌شهر، پارس‌آباد و اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۷۰ نفر کاهش نسبت به یک ماه قبل به ۵۱ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به کاهش چشمگیر مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون ۳۲۰ فرد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۳۱۳ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در سه هفته پیش است.

وی، کاهش دامنه شیوع موج چهارم کرونا در استان اردبیل را امیدوار کننده خواند و افزود: طی شبانه‌روز گذشته چهار نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۷۴۲ نفر رسید.

همچنین سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با بیان اینکه روند کاهشی شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در موج چهارم کرونای این استان کند است، گفت : این وضعیت از نگاه جامعه پزشکی رضایتبخش نیست.

دکتر علیرضا سلیمانی اظهار داشت: با گذشت مدت زیادی از آغاز موج چهارم کرونا در البرز، هنوز ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در این استان بالای ۹۰۰ نفر است که با موج های قبلی تفاوت فاحش دارد.

وی ادامه داد: هرچند طبق آمارها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در البرز بیش از ۶۰ درصد اعلام شده اما باید این میزان افزایش پیدا کند.

سلیمانی با بیان اینکه شاخص رنگ بندی های کرونایی در کشور تغییر کرده است ، گفت : برهمین اساس رنگ بندی مناطق مختلف البرز مورد ارزیابی قرار گرفته و پنج شهرستان به عنوان نارنجی و ۲ شهرستان زرد اعلام شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد جهش یافته آفریقایی و هندی کرونا در البرز شناسایی نشده است، افزود: البته تعدادی تبعه خارجی مبتلا به کرونا در استان داشته ایم که نوع ویروس آنها کرونای معمولی یا جهش یافته انگلیسی  بوده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با ثبت سه مورد مرگ جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد فوتی‌های این ویروس به یکهزار و ۲۹۴ نفر افزایش یافت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با ثبت ۴۸ مورد ابتلای جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد مبتلایان این ویروس به ۳۴ هزار و ۳۴۴ نفر افزایش یافت.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

خبر دیگر از خوزستان اینکه ابتلای ۲ سرنشین برزیلی یک کشتی به کرونا در بندر امام تایید شد ورییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ابتلای ۲ سرنشین برزیلی یک فروند کشتی ایرانی به کرونا در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: این افراد در همان کشتی و در قرنطینه بسر می برند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه از تمام خدمه و سرنشینان کشتی ها و لنج هایی که از کشورهای دیگر وارد استان خوزستان می شوند تست کرونا گرفته می شود افزود: سرنشینان و خدمه کشتی که تست کرونای آنها مثبت شود اجازه خروج از کشتی را ندارند. 

ابول نژادیان در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ورود گونه جدید ویروس کرونا به کشور در بنادر آبادان اشاره کرد و گفت: ۳۲ شناور از طریق بنادر آبادان وارد کشور شدند که از این تعداد ۱۹ شناور مربوط به کشور کویت ،هشت شناور از عراق ، چهار شناور از امارات و یک فروند شناور از کشور قطر بودند که از خدمه آنها تست کرونا گرفته شد.

در حال حاضر ۱۶ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان نیز در حالت زرد کرونایی قرار دارند.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن توضیح درباره شبهه ایجاد شده در تغییر رنگ‌بندی شهرهای استان، درستی تغییرات را با توجه به شاخص های بیماران مبتلا به کرونا تایید کرد.

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: نرم‌افزار مورد استفاده وزارت بهداشت به نام "ماسک" بر اساس شاخص موارد بستری مثبت نسبت به هر یکصد هزار نفر جمعیت، رنگ بندی را تغییر می دهد.

وی ادامه داد: نرم‌افزار ماسک بر اساس داده ها و آمار هفتگی و یا دوهفته ای که از سوی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دریافت می کند؛ رنگ‌بندی ها را بر اساس شاخص های مورد نظر تغییر می دهد.

رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: طی دو هفته اخیر موارد فوت و بستری در استان رو به کاهش بوده است.

در حاضر طبق نقشه رنگ بندی منتشر شده وزارت بهداشت، فقط شهرستان پارسیان در وضعیت قرمز قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ به زندگی ۲۱ شهروند البرزی طی ۲۴ ساعت گذشته پایان داد. 

دکتر محمد فتحی گفت: با مرگ این بیماران ، شمار جانباختگان کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزارو۸۴۹ نفر در البرز رسیده است.

واکسیناسیون علیه کرونا 

بزرگترین مرکز واکسیناسیون خودرویی بیماری کووید - ۱۹ امروز یکشنبه در بوستان ولایت واقع در جنوب تهران با حضور جمعی از مسئولان آغاز بکار کرد.

آئین افتتاح و بهره برداری از نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی جنوب تهران با حضور دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا کلانشهر تهران، علی توکلی شهردار منطقه ۱۹ تهران و جمعی از مسئولان شبکه بهداشت و با استقبال خانواده های سالمند برگزار شد.  

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونای کلانشهر تهران در مراسم بهره برداری از این مرکز گفت: بعد از اینکه در سه مرحله شناسایی افراد واجد شرایط دریافت واکسن کرونا طی شد، در مرحله چهارم کار تزریق واکسن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهران حجم قابل توجهی از افراد بالای ۶۰ سال از مصادیق اولویت دار گروه‌های هدف واکسیناسیون کرونا هستند، اظهار کرد: تامین فضاهای مناسب و توجه به تراکنش مناسب جغرافیایی برای تسهیل شرایط دریافت واکسن سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ مازندرانی در طرح کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا داوطلب شده‌اند که تا کنون این واکسن به بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر تزریق شده است .

 تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در شهرهای ساری و بابل به عنوان دو شهر از هشت شهر مد نظر برای اجرای طرح کارآزمایی بالینی این واکسن در حال انجام است و بنا به گفته مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران، تا ظهر امروز یکشنبه - ۲۶ اردیبهشت-  سه هزار و ۲۰۹ نفر از شهروندان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۳ هزار و ۶۲۴ نفر در شهرستان بابل و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برای شرکت در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در مازندران از ۲۲ اردیبهشت و با تزریق نخستین دُز این واکسن به دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  ۵۱ درصد سالمندان ۷۵ سال به بالا و بیش از ۸۰ درصد سالمندان ۸۰ سال به بالا در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شده اند که این رقم، بالاتر از متوسط کشوری است.

عباسعلی درستی اظهار کرد: در برخی از شهرستان های آذربایجان شرقی نیز تا ۹۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال  در برابر کرونا واکسینه شده اند.

وی افزود: بر این اساس در صورت دریافت واکسن بیشتر، سرعت واکسیناسیون را افزایش می دهیم و در اواخر همین ماه واکسینه گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ سال نیز در آذربایجان شرقی آغاز می شود. 

۶ شهرستان ورزقان، کلیبر، خداآفرین، هوراند، چاراویماق و اسکو در وضع زرد کرونایی قرار دارند و بقیه شهرستان های آذربایجان شرقی نارنجی هستند.

همچنین در همین  رابطه جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا در خصوص وضعیت تزریق واکسن در این استان نیز گفت: تاکنون ۱۵۱ هزار و ۳۷۸ دوز واکسن در نوبت اول و دوم در استان به گروه‌های هدف تزریق شده است.
قاسم‌پور افزود: از این تعداد ۱۲۶ هزار و ۲۵۶ در نوبت اول و ۲۵ هزار و ۱۲۲ در نوبت دوم تزریق شده است.  وی، با اشاره به پیشتازی فارس در تزریق واکسن کرونا در کشور ادامه داد: روزانه  به طور متوسط ۱۰ هزار دوز واکسن در این استان تزریق می‌شود.
 خبر دیگر از خراسان رضوی مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تدکنون ۴۲ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی واکسن کرونا دریافت کرده اند.

دکتر محمد احمدیان  افزود: بیشتر سالمندان ۸۰ ساله که پرونده الکترونیک سلامت در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته اند، واکسینه شده اند

 وی از آغاز  واکسیناسیون سالمندان ۷۵ ساله در خراسان رضوی خبر داد و گفت: کل جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال به بالا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمتر از ۵۰۰ هزار نفر برآورد می شود که حدود ۵۰ درصد آنها پرونده الکترونیک سلامت دارند.

همچنین مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر گفت: واکسیناسیون ۴۰۰ نفر از پاکبانان، رانندگان و شاغلین بخش خدمات شهری پسماند این سازمان آغاز شد.

 مسعود غلامزاده اظهارداشت: در مرحله نخست واکسیناسیون تاکنون بیش از یکصد نفر از جامعه هدف طرح موفق به دریافت دوز اول واکسن شدند.

وی بیان کرد: پاکبانان و عوامل وابسته به حوزه خدمات شهری پسماند، به دلیل ارتباط مستقیم با انواع زباله‌ها در معرض تهدید ابتلا به ویروس کرونا هستند که به عنوان یک اولویت و طی یک برنامه زمانبندی شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر علیه این ویروس واکسینه می‌شوند.

از سوی دیگر فرماندار پیرانشهر گفت: طی ۶ مرحله واکسیناسیون در شهرستان پیرانشهر بخشی از گروه‌های کادر درمان، پاکبانان، سالمندان، افراد بالای ۸۰ سال، جانبازان، بیماران سرطانی - خاص و دیالیزی واکسینه شده‌اند.

سید علی ترابی نا اظهار داشت: با این آمار یک هزار و ۱۵۲ دوز واکسن در شهرستان پیرانشهر تزریق شده است. وی ادامه داد: واکسیناسیون کرونای افراد بالای ۸۰ سال با گذشت ۱۲ روز  با استقبال کم مردم شهرستان و این قشر از جامعه روبرو شده است.

خبر  خوب دیگر از قم اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد : روز گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن به گروه‌های هدف در استان تزریق شد که ظرفیت تزریق واکسن به افراد بیشتر نیز وجود دارد.

 سیامک محبی در این زمینه افزود: عملیات تزریق واکسن به گروه‌های هدف در قم ادامه دارد و در حال حاضر افراد بالای ۷۰ سال در حال تزریق واکسن هستند.

وی اضافه کرد: تزریق واکسن در چهار مرکز واکسیناسیون در حال انجام است که روز گذشته با استقبال خوبی مواجه بودیم و از گروه‌های هدف درخواست می‌کنیم که حتما به این مراکز مراجعه و در راستای تزریق واکسن مشارکت کنند.

به گفته وی، تمامی خدمات واکسن رایگان بوده و گروه‌های هدف می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون اقدام به دریافت خدمات واکسن کنند.

گزارش هایی با محوریت کرونا 

محافظت از سالمندان با تزریق واکسن

مهار کرونا در خراسان شمالی پشت چراغ زرد و نارنجی

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ تداوم خطر با وجود کاهش آمارها

روابط عمومی‌ موبایلی، ضرورت امروز و تجربه‌ای برای پساکرونا

کرونا جان ۳۰۳ نفر دیگر را در ایران گرفت 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۰۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۶۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۱۸ هزار و ۸۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۸۹۹ هزار و ۲۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۷۰ هزار و ۷۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۵۳ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا اخبار کنکور رییس دانشگاه علوم پزشکی کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در استان اردبیل ویروس کرونا در استان درمان و آموزش پزشکی پروتکل های بهداشتی سیستان و بلوچستان مقابله با کرونا وضعیت نارنجی بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده اند شبانه روز گذشته آذربایجان شرقی شیوع کرونا تزریق شده کرونایی قرار رازی کووپارس وزارت بهداشت بالای ۸۰ سال گروه های هدف وضعیت زرد افراد بالای واکسن کرونا تزریق واکسن افزایش یافت حال حاضر محدودیت ها روند کاهشی وضعیت قرمز قرار دارند دوز واکسن ۶ شهرستان موج چهارم زرد کرونا نفر رسید رنگ بندی زیر پوشش تزریق شد ۶ هزار بر اساس آغاز شد فاز دوم فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان و بنیاد سرطان ‏CRIS به محققان دانشگاه آکسفورد، موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن ۱.۷ میلیون پوند برای ساخت واکسن سرطان ریه اعطا کرده است.

به گزارش ایسنا، واکسن LungVax که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد، موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن ساخته شده است، از فناوری مشابه واکسن آسترازنکا برای درمان بیماری کرونا استفاده می‌کند. این تیم برای حمایت از تحقیقات آزمایشگاهی و تولید اولیه ۳۰۰۰ دوز از واکسن در مرکز تولید زیستی بالینی آکسفورد،  بودجه‌ای در ۲ سال آینده دریافت خواهد کرد.

سلول‌های سرطانی ریه به دلیل داشتن پروتئین‌های «پرچم قرمز» به نام نئوآنتی‌ژن‌ها با سلول‌های طبیعی متفاوت به نظر می‌رسند. نئوآنتی ژن‌ها به دلیل جهش های سرطان‌زا در DNA سلول، در سطح سلول ظاهر می‌شوند. واکسن LungVax در واقع دارای رشته‌ای از DNA است که سیستم ایمنی را آموزش می‌دهد تا این نئوآنتی‌ژن‌ها را روی سلول‌های غیرطبیعی ریه تشخیص دهد. این واکسن در ادامه سیستم ایمنی را فعال می‌کند تا این سلول‌ها را بکشد و سرطان ریه را متوقف کند.

اگر این مراحل با موفقیت سپری شود، واکسن مستقیما وارد آزمایش بالینی می‌شود. اگر کارآزمایی اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای را ارائه دهد، این واکسن می‌تواند برای افرادی استفاده شود که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند. این می تواند شامل افراد ۵۵ تا ۷۴ ساله باشد که در حال حاضر سیگار می‌کشند یا قبلا سیگاری بوده‌اند و در حال حاضر واجد شرایط بررسی های هدفمند سلامت ریه هستند.

پروفسور تیم الیوت، سرپرست تحقیقات پروژه LungVax، می‌گوید: «تشخیص سرطان برای سیستم ایمنی سخت است. شناسایی و حمله سیستم ایمنی به سرطان یکی از بزرگترین چالش‌ها در تحقیقات کنونی سرطان به حساب می‌آید. این تحقیق می‌تواند واکسنی را بر اساس فناوری واکسن آکسفورد، که خود را در همه‌گیری کووید-۱۹ ثابت کرده، ارائه دهد. اگر بتوانیم موفقیتی را که در آزمایش‌ها در طول همه‌گیری دیده شد تکرار کنیم، می‌توانیم سالانه زندگی ده‌ها هزار نفر را نجات دهیم.

پروفسور سارا بلاگدن، استاد دانشگاه آکسفورد و موسس پروژه LungVax نیز در این باره می‌گوید: ما در حال ساخت واکسنی برای جلوگیری از تشکیل سرطان ریه در افراد در معرض خطر هستیم. این یک گام مهم و رو به جلو در جلوگیری از این بیماری ویرانگر است.

پروفسور مریم جمال هنجانی از دانشگاه کالج لندن و موسسه فرانسیس کریک، که هدایت کارآزمایی بالینی LungVax را بر عهده دارد، می‌گوید: نزدیک به ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه، بعد از گذشت ۱۰ سال از شروع این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند. این روند باید تغییر کند.  بر اساس مدل‌های کامپیوتری و تحقیقات قبلی، انتظار داریم که واکسن می‌تواند حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه را پوشش دهد و این بودجه به ما اجازه می‌دهد تا اولین قدم‌های حیاتی را برای آزمایش‌ در بیماران برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • همه باشگاه‌های ایرانی بدهی دارند و تا ۵ اردیبهشت باید مدارک را بارگذاری کنند
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • آغاز گرده افشانی نخیلات در هندیجان
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • مازندران میزبان تور جهانی تنیس
  • مازندران میزبان تورجهانی تنیس شد
  • تزریق ۲۳۶۷ مورد واکسن هاری از ابتدای طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • تزریق ۱۲۵۵ مورد واکسن فلج اطفال در مناطق مرزی کشور