Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:04:39 GMT

آغاز مبارزه هوایی با پروانه‌های دم قهوه‌ای در طارم سفلی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۰۹۸۱

آغاز مبارزه هوایی با پروانه‌های دم قهوه‌ای در طارم سفلی

به گزارش ایرنا، هرچند آفت پروانه دم قهوه‌ای آسیبی به انسان و مزارع وارد نمی‌آورد اما باید توجه داشت که اصلی‌ترین زیستگاه این حشره برگ خوار، جنگل‌ها هستند، میوه‌ای نمی‌خورند و تنها خوراک آنها نیز برگ درختان است. 

مراحل رشد این حشره ابتدا از تخم آغاز و سپس وارد مرحله لارو شده و بعد از آن به شفیره تبدیل و در نهایت پروانه می‌شود و تخم آن نیز هیچ آسیبی وارد نمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لارو این پروانه روزانه از برگ درختان، درختچه‌های جنگلی، به خصوص درختان بلوط تغذیه کرده و به همین جهت از آن به پروانه گیاهخوار بلوط یاد می‌شود و با رشد آنها، لانه‌هایشان نیز بزرگ و بزرگتر شده و در نهایت به صورت کیسه‌های سفید از روی درختان آویزان می‌شوند.

طی سالیان گذشته و با مشاهده این آفت، خسارت‌های قابل توجهی به جنگل‌های طارم سفلی استان قزوین وارد شده و امسال نیز وجود این پدیده نگرانی‌هایی را برای کشاورزان و مسوولان این حوزه، به خصوص مدیریت بحران ایجاد کرده است و به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین گفت و گویی را در این زمینه با قدرت الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان به انجام رسانده است. 

ایرنا. در خصوص پروانه دم قهوه‌ای و مناطق درگیر این آفت در استان توضیح دهید؟

پروانه‌های دم قهوه‌ای، برگ خوار و همه چیز خوار بوده و از قدرت تکثیر بالایی نیز برخوردار هستند و این آفت با هجوم به درختان جنگلی، ضمن خوردن برگ‌ها، باعث ضعیف شدن و در نهایت تخریب و از بین رفتن درختان می‌شوند.   

با توجه به هجوم پروانه‌های دم قهوه‌ای به جنگل‌های منحصر به فرد بلوط طارم سفلی که از نوع نادر نیز محسوب می‌شوند در اراضی حسین آباد، علی آباد و حسن آباد، عملیات مقابله با این آفت در دستور کار مدیریت بحران استان قرار گرفت.

این در حالی است که سال گذشته و در همین نواحی با معضل آتش سوزی درختان و درختچه‌های جنگلی روبرو بودیم که برای خاموشی آن سه شبانه روز تلاش صورت گرفت اما خسارت آفت پروانه دم قهوه‌ای به مراتب سنگین‌تر از حوادث سال گذشته بوده است.

ایرنا. چه راهکاری برای از بین بردن این آفت در نظر گرفته شده است؟  

با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه جهت عملیات سمپاشی و وجود خطرات جانی برای تیم‌های عملیاتی، تصمیم گرفتیم برای مقابله با آفت پروانه دم قهوه‌ای قبل از بالدار شدن و بالا رفتن قدرت تهاجمی آن، از امکانات و تجهیزات فرودگاه خدمات ویژه قزوین جهت عملیات سمپاشی هوایی بهره‌مند شویم.

به همین منظور و دقایقی پیش یک فروند هواپیمای سمپاش برای اجرای عملیات مبارزه با این آفت از باند پروازی شرکت خدمات ویژه قزوین به سمت مناطق جنگلی طارم سفلی به پرواز درآمد.

با توجه به هشت هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل در منطقه طارم سفلی، متاسفانه حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های این بخش مورد تهدید جدی آفت پروانه دم قهوه‌ای قرار گرفته که برای جلوگیری از شیوع آن در کمترین زمان ممکن تصمیم گرفتیم تا از عملیات هوایی برای مقابله با این مساله استفاده کنیم. 

این در حالی است که استفاده از سمپاش‌های خودرویی و کوله‌ای برای مبارزه با این آفت به زمان زیادی نیاز داشت و البته به علت کوهستانی بودن منطقه نیز خطرات جانی را برای تیم‌های عملیاتی به همراه داشت.

ایرنا. مدیریت بحران استان در حوزه کمک مالی برای مبارزه با این آفت اقدام لازم را به عمل آورده است؟

برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای، علاوه بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز از سوی دستگاه ذیربط، این مدیریت نیز از محل اعتبارات داخلی خود یک میلیارد ریال به منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین کمک کرده است.

این در حالی است که با توجه به استفاده از امکانات هوایی جهت مقابله با این آفت، امیدواریم طی یک تا ۲ هفته موفق به مهار و از بین بردن آفت پروانه دم قهوای از مناطق مختلف جنگلی طارم سفلی در این استان باشیم.

استان قزوین بیش از ۲۸ هزار هکتار جنگل است و میانگین تراکم درختان در ذخیره گاه های جنگلی آن ۳۰۰ پایه در هر هکتار بوده که به طور تقریبی با میانگین کشوری برابری می کند، البته این رقم به جز تراکم جنگل های شمال کشور است.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری ایرنا مدیریت بحران استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری ایرنا مدیریت بحران منابع طبیعی و آبخیزداری ایرنا مدیریت بحران استان قزوین اخبار کنکور آفت پروانه دم قهوه ای مدیریت بحران استان استان قزوین طارم سفلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ احمدی گفت: طبق دستور رئیس دادگستری شهرستان طارم درختانی که قلع و قمع شده بودند با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم جمع‌آوری و به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منتقل شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم بااشاره به اینکه  این قلع و قمع آثار تصرفی در پلاک هندی‌کندی به مساحت ۲۰ هکتار بود، افزود: این اقدام با همکاری فرماندهی یگان‌های حفاظت استان و شهرستان طارم انجام شد.


دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • گاف عجیب دولت رئیسی /عدد نمی فهمید یا عدد نمی فهمید؟! /گردش مالی یک بنگاه املاک تک نفره در اشکولک تپه سفلی هم از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • آمادگی زنجان، طارم و خدابنده برای دور دوم انتخابات
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • رایتل پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی را دریافت کرد