Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان یک نویسنده، منتقد و پژوهشگر گفت:اثر فردوسی تعیین کننده ارتباطات ایرانی و پاسداشت هویتی است که نیاکان ما برایمان به یادگار گذاشته‌اند و ما با این هویت خود را به جهانیان معرفی می‌کنیم

عالمه میرشفیعی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص به اهمیت کار فردوسی در حفظ زبان و فرهنگ ایرانیان، افزود: زبان و فرهنگ رابطه مستقیمی با هم دارند و در واقع زبان بیان کننده مفاهیم فرهنگی است که ما در ارتباطات اجتماعی به هم منتقل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: فردوسی زمانی این خدمت بزرگ فرهنگی را انجام داد که هویت ایرانی تحت سلطه قومیت‌های غیر ایرانی قرار گرفته بود.

میرشفیعی در رابطه با هدف از بزرگداشت فردوسی اظهار کرد: هدف از بزرگداشت حکیم فردوسی و اثر فاخر وی تعصب‌ورزی نیست بلکه پاسداشت اثر ارزشمند فردسی، به عنوان یک حماسه ملی در مشخص شدن هویت ایرانیان به عنوان یک جامعه فرهنگی در جهان است.

وی ادامه داد: اثر فردوسی تعیین کننده ارتباطات ایرانی و پاسداشت هویتی است که نیاکان ما برایمان به یادگار گذاشته‌اند و ما با این هویت خود را به جهانیان معرفی می‌کنیم، در کنار احترامی که به سایر هویت‌ها می‌گذاریم.

میرشفیعی در مورد رابطه زبان و فرهنگ خاطرنشان کرد: زبان نماینگر و بیان کننده فرهنگی است که در آن زندگی می‌کنیم و هر زبانی از مولفه‌هایی است که فرهنگ آن جامعه تعیین کرده است.

این نویسنده، منتقد و پژوهشگر بیان کرد: اولین کارکرد زبان ایجاد ارتباط بین افراد است در کنار این پیام زبان فکر و فرهنگ در خود دارد نمونه‌های آن اشعار قصه‌ها، متل و... است که می‌توان بدان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: فردوسی از طریق زبان بنای محکمی برای حفظ فرهنگ ما قرارداد فرهنگی که نیاکان ما به عنوان پایه‌گذار تمدن شرق برایمان به یادگار گذاشته‌است اما ما نباید در گذشته غرق شویم بلکه ما باید به عنوان میراث‌داران فرهنگ ایرانی قوت و قدرت زبان را بیشتر کنیم.

میرشفیعی در پایان تصریح کرد: میراثی برای آیندگان از خود به جای گذاریم و حفظ و گسترش فرهنگ زبان فارسی با تعصب به وجود نمی‌آید بلکه تنها با خرد و آگاهی و دانش می‌توانیم این مسیر را بپیماییم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با شاعر و پژوهشگر ادبی استان در شهرستان نمین اظهار کرد: ما باید تجلیل و قدرشناسی از پیشکسوتان و بزرگان استان در عرصه‌های مختلف را فرهنگ‌سازی کنیم و از آنان که سرمایه‌های معنوی و اجتماعی استان و کشور هستند، همواره تقدیر و تکریم کنیم و در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به نحو شایسته از آنها بهره ببریم.

وی افزود: فعالیت در حوزه فرهنگی و هنری بسیار حساس و اثرگذار بوده و پیشکسوتانی که در این حوزه فعالیت دارند، همیشه منشأ بیشترین تأثیرات بوده و هستند.

استاندار اردبیل تنها راه نجات جامعه را توسعه فرهنگ و همگرایی و همراهی فعالان در این حوزه دانست و گفت: تألیف و نشر کتاب یکی از ابزارهای مؤثر در این حوزه است و شکوفایی و توسعه فرهنگی، زمینه ساز پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

عاملی با اشاره به هویت و قدمت استان و تاریخ ماندگار اردبیل بیان کرد: اگر نویسندگان و مورخان نبودند تاریخی از گذشته هم نبود، اراده و همتی که نویسندگان در نگارش تاریخ و شناسایی و معرفی رجال و مشاهیر دارند، شکل دهنده هویت ملت‌ها است و ما باید قدردان آن‌ها باشیم.

وی در این دیدار صمیمی ضمن تقدیر از فعالیت‌های «احد پیشگر» خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در دوران خدمت به حوزه فرهنگ، همواره از ظرفیت‌های مؤثر هنرمندان، شاعران و نویسندگان در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان بهره‌مند شویم.

امیر رجبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در این دیدار گفت: توجه به مفاخر استانی و آثار آنها باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی و الگوسازی برای نسل جوان خواهد شد و برنامه‌های متعددی در سال جاری در این زمینه اجرا خواهد شد.

کد خبر 6085664

دیگر خبرها

  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است