Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@17:43:01 GMT

افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۴۳۳۴

افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۹

وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل توجه به سرمایه گذاری صنعتی را در دستور کار قرار داده است که بر این اساس میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، یکی از ابراز و زیرساخت ها برای رونق تولید در هر کشور افزایش روند سرمایه گذاری در بخش های مختلف است، بخش صنعت یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشور است و از این رو به سرمایه گذاری صنعتی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و رونق تولید در کشور نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر این اساس و بنا به گفته معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتهای سال 99 میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در کشور امسال ۳۰۰ درصد رشد داشته است. در ۱۰ ماهه سال 99 مجموع پروانه‌های صادر شده هشت درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و شاهد بهره‌برداری از پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در کشور بودیم.

 

مهدی صادقی نیارکی در ادامه اشتغال این واحدهای صنعتی را بیش از ۱۰۷ هزار نفر به صورت مستقیم اعلام کرد و ادامه داد: در بخش اشتغال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد به انجام رسیده است.

 

بنا به گفته این مقام مسئول در این سال شاهد رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی بودیم و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور انجام شده که تنها در ۲۸ طرح صنعتی کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع صرف شده است. همچنین ۳۱ هزار فقره جواز تأسیس در ۱۰ ماهه سال 99 صادر شده در حالی که در ۴۰ سال قبل ۷۷ هزار جواز تأسیس صنعتی در کشور صادر شده بود که یک جهش مناسبی را در سال جهش تولید نوید می‌دهد. ۹ هزار واحد صنعتی راکد و تعطیل شده در سال 99 به چرخه تولید بازگشتند که در استان اردبیل تعداد واحدهای راکد فعال شده ۵۶ مورد با اشتغال یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

 

در ادامه این مسیر بر اساس آخرین داده های اعلامی وزارت صنعت و معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره در سال 1399 برابر با 207 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1398 بیش از دو برابر شده است.

 

علاوه بر آن، میزان اشتغال ناشی از این پروانه‌ها با رشد 23.4 درصدی برابر با 142 هزار نفر و تعداد پروانه‌های صادره با رشد 10 درصدی برابر با 7473 درصد بوده است.

 

بر اساس اطلاعات اخذ شده از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان کشور و جنوب کرمان در صدور پروانه بهره‌برداری، استان‌های آذربایجان شرقی (553 فقره)، اصفهان (508 فقره)، خراسان رضوی (503 فقره)، تهران (455 فقره) و قزوین (440 فقره)، به ترتیب بیشترین میزان عملکرد را در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره نسبت به سایر استان‌های کشور داشته‌اند.

 

بیشترین رشد در تعداد پروانه‌های صادره نیز به ترتیب مربوط به استان‌های اردبیل (74 درصد)، خراسان جنوبی (73 درصد)، بوشهر (52.8 درصد)، همدان (41 درصد) و گلستان (39.7 درصد) بوده است.

 

از منظر حجم سرمایه پروانه بهره‌برداری، رتبه‌های اول تا پنجم بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سال 1399، به ترتیب مربوط به استانهای خوزستان (60297 میلیارد تومان)، مرکزی (17873 میلیارد تومان)، چهارمحال و بختیاری (15305 میلیارد تومان)، ایلام (11952 میلیارد تومان) و کرمان (9027 میلیارد تومان) بوده است.

 

استان‌های خوزستان (6766.6 درصد)، چهارمحال بختیاری (4773.7 درصد)، ایلام (2950.6 درصد)، مرکزی (1117.6 درصد) و زنجان (759 درصد) نیز از بیشترین رشد در حجم سرمایه پروانه بهره‌برداری در سال 1399 نسبت به سال قبل، برخوردار بوده‌اند.

 

در شاخص اشتغالزایی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری، بیشترین میزان اشتغال به ترتیب مربوط به استانهای تهران (11127 نفر)، اصفهان (9840 نفر)، آذربایجان شرقی (9313 نفر)، خراسان رضوی (8687 نفر) و قزوین (7869 نفر) بوده است.

 

بیشترین رشد اشتغال صنعتی ناشی از پروانه بهره‌برداری در سال 1399در مقایسه با سال 1398، به ترتیب مربوط به استانهای خوزستان (176 درصد)، آذربایجان غربی (147 درصد)، همدان (115 درصد)، اردبیل (111.2 درصد) و ایلام (77 درصد) بوده است.

 

استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره، استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین رشد در تعداد پروانه بهره‌برداری صادره داشته اند.

 

همچنین استانهای خوزستان (312.4 میلیارد تومان به ازای هر پروانه)، ایلام (271.6 میلیارد تومان به ازای هر پروانه) و چهارمحال و بختیاری (110.1 میلیارد تومان به ازای هر پروانه) بهترین عملکرد در سرانه سرمایه‌گذاری (نسبت حجم سرمایه پروانه بهره برداری به تعداد پروانه‌های صادره) را به دست آوردند.

 

استان‌های بوشهر (25 نفر به ازای هر پروانه)، تهران (25 نفر به ازای هر پروانه) و خوزستان (24 نفر به ازای هر پروانه) بهترین عملکرد در سرانه اشتغال (نسبت اشتغال ایجاد شده ناشی از پروانه بهره-برداری به تعداد پروانه بهره‌برداری) در سال 1399 را داشته‌اند.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سرمایه گذاری صنعتی جذب سرمایه گذاری سرمایه گذاری ترتیب مربوط به استان پروانه های بهره برداری هزار میلیارد تومان پروانه بهره برداری سرمایه گذاری صنعتی بهره برداری صادره تعداد پروانه ناشی از پروانه بیشترین رشد سال 1399 سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده رود به منظور بازگشایی رودخانه در بخش‌های خشک آن و تخصیص آب برای نوبت سوم آبیاری مزارع اصفهان و شرق این خطه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا صادقی اظهار کرد: مدت زمان و حجم آب تخصیصی پس از جلسات آینده مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان و مدت تخصیص آب در نواحی مختلف نیز منوط به جلسات و هماهنگی صنوف کشاورزان استان است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط موجود حدود فردا ظهر آب به کلانشهر اصفهان برسد.

منبع: ایرنا

کد خبر 745277

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز ۲ بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت
  • بهره برداری از یک واحد تولیدی در ابهر
  • ۱۵۰۰ حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد
  • معاون رئیس‌جمهور پست ۶۳ کیلوولت دامغان را بهره‌برداری کرد
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • امسال فعالسازی هزار و ۹۶۰ واحد صنعتی راکد هدفگذاری شد
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت