Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@19:03:00 GMT

برنامه قزاقستان برای همکاری نظامی با افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۶۶۶۷

برنامه قزاقستان برای همکاری نظامی با افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت دفاع قزاقستان از تهیه پیش‌نویس مصوبه دولت این کشور برای امضای توافق‌نامه همکاری نظامی با افغانستان خبر داد.

برنامه ریزی شده همکاری بین طرفین در زمینه‌های سیاست دفاعی که بررسی جنبه‌های آن در جلسات دوجانبه که هر سال یک بار در سطح استراتژیک، برگزار می‌شود، علوم نظامی، آموزش پزشکی در دوره‌های آموزش متقابل، پشتیبانی مادی و فنی و کمک فنی به نیروهای مسلح طرفین و آموزش رزمی و اطلاعات نظامی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشاره شده برای اجرای جهات جداگانه همکاری، طرفین می‌توانند توافق‌نامه‌های جداگانه منعقد کنند.

در توافق نامه مذکور برای همکاری پیش بینی شده که جلسات دوجانبه در سطح استراتژیک در سال یک بار و در سطح عملیاتی هر 6 ماه برگزار شود، انجام تحقیقات علمی و نظامی مشترک، شرکت در کنفرانس و سمینارهای عملیاتی – نظامی، آموزش و ارتقا مهارت پرسنل نظامی در موسسات آموزشی، ارائه کمک متقابل برای تجهیز نیروهای مسلح طرفین و نوسازی سلاح ها، انجام تمرینات مشترک نظامی و شرکت در تمرینات نظامی به عنوان ناظر، تبادل مربیان، روش‌ها و تجربه تدریس از جمله آن است.

 این توافق نامه برای یک دوره 5 ساله منعقد و به طور خودکار برای دوره مشابه تمدید می‌شود، اگر حداکثر 6 ماه قبل از انقضا مهلت اولیه یا هر دوره بعدی، هیچ یک از طرفین از طریق کانال‌های دیپلماتیک طرف مقابل را از قصد خود برای عدم تمدید سند مذکور آگاه نکند.

پیش نویس کامل این سند در حال حاضر در یکی از وب سایت‌های ویژه اینترنتی اسناد و هنجارها برای بررسی عمومی منتشر شده که تا 31 می مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان آموزش پزشکی همکاری نظامی توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و معاون نخست‌وزیر قزاقستان درباره احداث شبکه ریلی از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و «سریک ژومانگارین» معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با یکدیگر پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و احداث شبکه راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

ملا برادر با اشاره به افتتاح اتاق تجارت قزاقستان در ولایت هرات، تمایل قزاقستان برای سرمایه‌‎گذاری در پروژه «افغان-ترانس» و همچنین حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‎‌های تحریم شده را گام‌های مهم و اساسی خواند که قزاقستان برای بهبود روابط با افغانستان برداشته است.

وی در ادامه بر امضای توافقنامه برای حل مشکلات بانکی تجار دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان- قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزا برای تجار افغان تاکید کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ملا برادر، معاون نخست‌وزیر قزاقستان ضمن ابراز تمایل برای همکاری برای یک افغانستان باثبات و پیشرفته گفت: اگر شبکه راه‌آهن جدید از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان تمدید شود، نسبت به سایر پروژه‌ها مسیری کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود و اتصال کشورهای آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان و افغانستان را با چین و اروپا از طریق ترکمنستان و قزاقستان امکان پذیر خواهد کرد.

درخواست ازبکستان از روسیه برای مشارکت در پروژه خط آهن «افغان-ترانس»شرکت اماراتی مسئول مطالعات فنی پروژه «افغان-ترانس» شدطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

وی افزود دولت قزاقستان در نظر دارد به منظور افزایش تجارت با افغانستان اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند.

ژومانگارین همچنین اظهار داشت قزاقستان علاوه بر سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان، آمادگی دارد تا در زمینه حکومتداری الکترونیک، صنعت، تحصیلات عالی، آموزش، بهداشت و درمان و بانکداری با افغانستان همکاری کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ورود وزیر دفاع آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • وزیر دفاع وارد قزاقستان شد
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند