Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین امروز بورس تهران در ابتدای معاملات روند رو به کاهشی را طی کرد و در پایان معاملات، شاخص کل با کاهش ۱۴ هزار و ۱۳۹ واحد به رقم یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.

این در حالی است که دیروز مصوبه اختصاص معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه منتشر شد و انتظار می‌رفت بورس تهران امروز روند رو به رشدی طی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل نیز با معیار هموزن با کاهش ۴ هزار و ۱۳۵ واحد به رقم ۴۰۶ هزار و ۵۷۴ واحد رسید. ارزش بازار در شرکت‌های بورسی به بیش از ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از ۶.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۴۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶ هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص وضعیت بورس گفت: با وجود این که هفته گذشته بازار شرایط به نسبت بهتری داشت، اما همچنان مشکلات پابرجا است. حمایت‌ها و تزریق نقدینگی ممکن است در بازار تاثیر بگذارد اما روند کلی، خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها از بازار است.

وی افزود: هنوز ابهامات سیاسی سر جای خودش است. انتخابات ریاست جمهوری شدیدا ابهام دارد و بازار را در بلاتکلیفی نگه داشته است. مسئله دلار، نرخ بهره و قیمت‌گذاری دستوری همچنان گریبان بازار را گرفته است. به همین خاطر روند کلی همان روند کاهشی است ولی هر از گاهی روندهای مثبت را شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که تخصیص نقدینگی به سهم‌هایی که در صف فروش هستند می‌تواند وضعیت بازار را بهتر کند، گفت: هرقدر که نقدینگی بیشتر باشد بازار شانس تعادل بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر نقدینگی در بازار بسیار  کم است و صف های فروش بدون تحرکی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بازار به سمت شرکت‌های دلاری و شرکت‌هایی که در فصل مجامع سود بالایی تقسیم می‌کنند گرایش دارد. مثل گروه‌های معدنی، فلزی، پتروشیمی شانس بیشتری برای تعادل داشته باشند.

دارابی اظهار کرد: گزارش‌های ۱۲ ماهه اکثرا بالاتر از حد انتظار بود و بخاطر همین اعتقاد به این که بازار در فاز ارزندگی است درست است. بازار حتما به این گزارش‌ها واکنش نشان خواهد داد.

وی با اشاره به این که آینده بلندمدت بازار مثبت است، گفت: غیر از این که تورم خود می‌تواند عامل تحرک بازار سرمایه باشد، شرکت‌های بورسی هم ضریب رشدی بالاتری از کلیت اقتصاد دارند. امیدوارم دولت بعدی سیاست‌های روشن‌تری در قبال ثروت‌های عمومی داشته باشد.

۲۲۳۲۲۹

کد خبر 1515991

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بورس تهران سازمان بورس و اوراق بهادار بورس شاخص سهام نقدینگی انتخابات ۱۴۰۰ دولت بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگشت بورس در کوتاه مدت

بازار سرمایه روز گذشته (یکشنبه) و در نتیجه پاسخ متقابل ایران به تجاوز اسرائیل با خروج سرمایه از اکثر نماد‌ها همراه بود، به‌طوری که بیش از ۹۰‌ درصد تابلوی معاملاتی قرمز شد، با این وجود تحلیلگران معتقدند در کوتاه‌مدت روندی متعادل با مثبت‌های ملایم پیش‌روی بازار خواهد بود و روند بازار درمیان و بلندمدت بیشتر به افزایش دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار در بازار آزاد بستگی دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در بورس و فرابورس روز گذشته (یکشنبه ۲۶فروردین) در سطوح حداقلی و هزار و ۲۹۸‌ میلیارد‌ تومان بود که چنین سطحی از ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ بی‌سابقه بوده‌است. همچنین کل بازارسهام با خروج سرمایه حقیقی‌ها مواجه بود و ۹۹۶‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی از کل بازار سهام خارج شد.

این در حالی بود که در پی ابهامات و برای جلوگیری از ریزش بیشتر، دامنه نوسان به مثبت و منفی یک کاهش یافت و از ابتدای روز گذشته روی تابلوی معاملات اعمال شده‌بود. داستان، اما در بازار‌های موازی دقیقا برعکس بود و دلار و سکه در نتیجه اخبار پیرامون پاسخ متقابل ایران به تجاوز اسرائیل با رشد قابل‌توجه همراه بودند. از آنجا‌که احتمال افزایش نرخ دلار نیما وجود دارد و از طرفی برخی از تحلیلگران سیاسی به احتمال آغاز جنگ وزن زیادی نمی‌دهند و از طرفی فصل مجامع نیز در پیش است، احتمال می‌رود روند متعادل و روبه‌رشد ملایمی پیش‌روی بورس باشد، اما در غیر این‌صورت احتمال ورود به یک دوره فرسایشی دیگر همچنان روی میز است.

متعادل متمایل به مثبت

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته گذشته اتفاقات بسیار زیادی در بخش سیاسی جهان افتاد، گفت: نمونه این اتفاقات بحث تبادل پیام توسط واسطه‌ها بین ایران و آمریکا بود که این موارد می‌توانست برای بازار ایران مثبت باشد و واکنش‌های نسبتا مثبتی را نیز با رشد در بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت دلار به‌صورت مقطعی مشاهده کردیم، منتها آنچه در اواخر هفته گذشته اتفاق افتاد نشان داد اسرائیل همچنان دست از شیطنت در خاورمیانه برنداشته و به‌دنبال این است که از هر طریقی ایران را به‌صورت مستقیم درگیر تله‌ای که خود در آن افتاده بکند، به زبان ساده‌تر اسرائیل با جنگی که علیه حماس شروع کرد در تله‌ای افتاد که مایل است ایران را نیز در آن درگیر کند.

وی ادامه داد: پاسخ ایران نه به این منظر که بخواهد جنگی را شروع کند بلکه در پاسخ به اقدام فجیع اسرائیل بود؛ یعنی ایران با اقتدار یک‌سری رفتار‌های نظامی برای نمایش قدرت داشت و به‌نظر می‌رسد پاسخ ایران بیشتر پاسخ بازدارنده و مقتدرانه بود و سیاستمداران ایرانی هوشمندانه عمل کردند و نشان‌دادند که از جنگ گریزان هستند، اما تاب این را ندارند که کسی به کشور حمله کند، بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار مقطعی باشد و ما شاهد اصلاح قیمت دلار بازار آزاد در ادامه هفته باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: شرایط سیاسی همچنان به ضرر ایران نیست و انتظار نداریم قیمت دلار از این سطح بالاتر برود، اما به دلیل شیطنت‌های اسرائیل احتمال اینکه قیمت کامودیتی‌ها به محوریت دلار همچنان رو به بالا و افزایشی باشد و قیمت نفت رشد کند، منتفی نیست و به‌نظر می‌آید که در هفته‌جاری قیمت دلار و نفت در سطح جهان را در سطوح بالایی ببینیم. با توجه به اینکه بالغ بر ۶۰‌ درصد بازار سرمایه ایران کامودیتی‌محور است، بنابراین در این‌خصوص شرایط به نفع بازار است، اما در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اثر هیجانی به بازار دهد و انتظار نمی‌رود قیمت دلار افزایشی باشد.

محبی گفت: در بحث کامودیتی‌های جهانی موضوع جدیدی را مشاهده می‌کنیم. در روز جمعه و زمانی‌که پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل اعلام شد، برای اولین‌بار بعد از سال‌۲۰۲۰ و قبل از همه‌گیری کرونا شاخص دلار، تتر و اونس تقریبا همه همسو شدند و این نشان می‌دهد به هر حال کامودیتی‌ها در سطح جهان از بیم وارد‌شدن خاورمیانه به جنگ آماده می‌شوند و بعد از آن ما شاهد کاهش چشمگیر در قیمت رمزارز‌هایی مانند بیت‌کوین بودیم، بنابراین به‌نظر می‌رسد در قسمت کامودیتی‌ها، طلا، بیت‌کوین، گروه فلزات و حتی نفت اصلاحاتی داشته باشیم.

وی گفت: به‌صورت کلی تا جنگی را در منطقه مشاهده نکنیم، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در سطوح بالاتری قرار بگیرند و به روند افزایشی شدید ادامه دهند. روند افزایشی کامودیتی‌ها در سطح معقول و در حد تورم ناشی از قیمت انرژی در آمریکا به واسطه ناامنی‌ها و کم ثباتی‌ها در خاورمیانه ادامه می‌یابد و تا زمانی‌که وارد بحث جنگ نشدیم این روال ادامه دارد. در کوتاه‌مدت ما شاهد ورود به فصل مجامع شرکت‌ها هستیم و این موضوع می‌تواند برای بازار سرمایه ایران مثبت باشد و بسیاری از سهامداران با دیدن گزارش‌های دوره‌ای می‌توانند برای بهره‌بردن از شرایط مجامع شرکت‌ها سهامدار شوند و شاهد افزایش تقاضا در بخش سهام شرکت‌ها باشیم، از طرف دیگر نرخ بهره بین‌بانکی هم می‌تواند روی این بازار تاثیرگذار باشد که به‌نظر می‌رسد در هفته‌های آینده تکلیف نرخ بهره هم مشخص شود.

این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: پس از سمت بازار داخلی و در کوتاه‌مدت انتظار داریم که تحرکاتی بسیار کم‌رمق و کم‌جان و غیرهیجانی به سمت مثبت داشته باشیم و بنابراین بازار پیش‌رو را متعادل و کمی مثبت پیش‌بینی می‌کنم.

رشد بورس همچنان در گرو دلار نیما

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: ادامه نزول بورس در فروردین ماه و رشد در بازار دلار و ارز و سکه بازار سهام را در شرایط بدی قرارداده بود و در حال‌حاضر معادلات منطقه هم به آن اضافه‌شده و باعث‌شده نرخ ارز و طلا رشد کند. از طرفی عرضه‌ها در بازار سهام شدید شد و همه این موارد دست به‌دست هم داد و بازار را به سمتی برد که می‌بینیم تقاضا در بازار نیست و پول‌های موجود نیز از بازار خارج شدند. معضلات بازار دو دسته است؛ یکی معضلات بنیادی و اقتصادی و دیگری معضل ابهامات منطقه‌ای. به‌نظر می‌رسد معضلات دسته دوم به‌زودی رفع خواهد شد، اما ما همچنان معضلات بنیادی و اقتصادی را داریم. نرخ دلار نیما و نرخ سود بانکی معضلات پیش‌روی بازار هستند و با درجه اهمیت دلار نیما می‌توان گفت بازار در انتظار رشد نرخ دلار نیما است و اگر نرخ دلار نیما تکان نخورد این موضوع روند فعلی فرسایشی را ادامه‌دار می‌کند و ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار نیما باعث می‌شود بازار سرمایه نتواند عقب‌ماندگی خود را از تورم و بازار‌های موازی جبران کند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در شرایط فعلی پتانسیل خوبی برای رشد دارد، اما به شرط اینکه این دو مورد بنیادین حل شود یا حداقل کورسوی امیدی در این‌خصوص ایجاد شود که بانک‌مرکزی به این سمت خواهد رفت که این موضوع در شرایط کنونی وجود ندارد، این موضوع از مصاحبه آقای فرزین در عید هم مشخص بود و این سیاست برای اینکه بازار کمر راست نکند کافی است، اما بعد از خاتمه تنش‌های نظامی و سیاسی ممکن است بازار کمی رشد کند، اما رشد میان و بلندمدت پایدار بسته به حل مشکلاتی است که مرور شد.

دیگر خبرها

  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد
  • برگشت بورس در کوتاه مدت
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/تغییر دامنه نوسان اقدامی موثر بود؟
  • شیب ریزش شاخص بورس کند شد
  • بورس ریخت؛ سهامداران همچنان ناامید هستند
  • اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
  • واکنش مردم و فعالان بازار سرمایه به ریزش جنگی بورس / بورس هم از پول «کلیر» شد!