Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده آثار متعدد سینمایی از جمله «تک تیرانداز»، «اشنوگل»، «شور شیرین» و «شب حورا» معتقد است سینمای ما قهرمان‌پروری را کنار گذاشته و ما در آثار سینمایی بیش از هر چیز شاهد پدرانی مفلوک و شکست‌خورده هستیم.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سینمای ما در سال‌های گذشته به سمتی رفته که آثار قهرمان‌محور به حداقل رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که هر ملتی، خصوصاً طیف جوان هر جامعه به قهرمان احتیاج دارد و قهرمان‌ها هستند که باید الگو باشند.

اصغری تصریح کرد: بهترین و مهم‌ترین ابزار و ویترین برای معرفی قهرمان‌های هر جامعه قطعاً سینما است و سینمای ما هم در چند مورد به قهرمان‌هایی که داریم پرداخته و سینمای هالیوود و دیگر کشورها هم مدام دست به چنین کارهایی می‌زنند و می‌بینیم که در سینمای هند هم قهرمان‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد که البته تا حدی اغراق شده است اما همین رویکرد در فیلم‌سازی را هم می‌توانید در روحیه جامعه هند مشاهده کنید.

او افزود: متأسفانه سینمای ما در پرداختن به قهرمان‌های جامعه و ساخت آثار قهرمان‌محور بسیار کم‌کار بوده و به خصوص در سال‌هایی که از جنگ فاصله گرفتیم این موضوع فراموش شد. بخشی از این اتفاق به مدیریت فرهنگی کشور مربوط می‌شود و مسئله بعدی تأثیر مشکلات جامعه بر آثار سینمایی است و بخش دیگر این معضل به سینماگران مربوط می‌شود که اصلاً دغدغه‌ای در این زمینه ندارند و به آن نمی‌پردازند و فقط به سراغ مشکلات و نقاط ضعف مردم رفته‌اند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: حتماً لازم نیست برای پرداختن به یک کاراکتر قهرمان به سراغ فیلم‌ها و قصه‌های دفاع مقدس برویم، حتی در یک قصه اجتماعی هم می‌توان قهرمان تعریف کرد. پدر در فرهنگ ما قهرمان خانواده است اما در آثار سینمایی که سال‌های اخیر دیده‌ایم پدر معمولاً کاراکتری مفلوک و شکست‌خورده است که هیچ توانی در برابر معضلات و مشکلات متعدد ندارد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اتفاق هم می‌تواند توجه فیلمسازان ما به موفقیت در جشنواره‌ها باشد؛ جشنواره‌های سینمایی معمولاً به اینگونه توجه دارند و برای آن‌ها قهرمان معنایی ندارد. مدیران فرهنگی ما هم تحت تأثیر فضای اجتماعی و سیاسی توجهی به این وضعیت ندارند و اگر قرار است ما از این فضا گذر کنیم یکی از راه‌هایش به تصویر کشیدن قهرمان‌های ملی کشور است که می‌توانند الگوهای مناسبی برای جامعه خواهند بود.

این تهیه‌کننده با اشاره به سینمای دهه 1360 گفت: در این دهه ما آثار قهرمان محور بیشتری داشتیم. آن زمان در فیلم‌های سینمایی ما قهرمانان دفاع مقدس و کسانی که در برابر بزهکاری‌های اجتماعی می‌ایستادند را به تصویر می‌کشید که دیدیم چه تأثیری در جامعه داشت و به نوعی جوانان و افراد مختلف جامعه را به حفظ ارزش‌های مختلف دعوت کرد. آثاری چون «عقاب‌ها»، اکثر فیلم‌هایی که جمشید هاشم‌پور و فرامرز قریبیان در آن‌ها ایفای نقش می‌کرد، فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا و... یک عرق ملی در جامعه به وجود آورده بود که جامعه را به همبستگی در برابر معضلاتی که وجود داشت دعوت می‌کرد. متأسفانه با فاصله گرفتن از جنگ این احساس به وجود آمد که دیگر نیازی به قهرمان نیست و تصور بر این بود که قهرمان در سینما فقط زمانی تعریف می‌شود که در برابر دشمن قرار بگیرد.

او در پایان افزود: قهرمان‌پردازی در سینما می‌تواند کارکردی اجتماعی داشته باشد و فیلم‌ها می‌توانند الگوهایی برای جوانان تعریف کنند که در آن‌ها برای رسیدن به اهداف مهم ایجاد انگیزه کند. قهرمان در سینما صرفاً محدود به آثار جنگی و در سینمای ما محدود به آثار دفاع مقدس نیست، ما قهرمانان بسیاری در سطوح مختلف جامعه داریم که می‌توانند در آثار سینمایی الگوهایی مناسب باشند. پدری که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی توانسته خانواده‌اش را با قدرت و شرافت در برابر مشکلات حفظ کند یک قهرمان است اما متأسفانه ما به جای پرداختن به این مسئله بیشتر شاهد به تصویر کشیدن پدرانی مفلوک، ناامید و شکست‌خورده هستیم که ناامیدی را در جامعه تزریق می‌کنند. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اجتماعی و سیاسی جنگ خانواده دفاع مقدس هالیوود سینما سینمای اجتماعی ابراهیم اصغری قهرمان در سینما آثار سینمایی شکست خورده تهیه کننده دفاع مقدس قهرمان ها سینمای ما ما قهرمان فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی از افتخارات سپاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت ۲ اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد: شکست هیمنه پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «وعده صادق» از افتخارات سپاه است.

در این بیانیه آمده است:
دوم اردیبهشت هر سال یادآور فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و این تاریخ به عنوان سالروز تأسیس این نهاد مقدس و ارزشی در تاریخ ماندگار شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرد که در طول این ۴۵ سال نه تنها می‌تواند در حیات انقلاب اسلامی تحول ایجاد کند بلکه توانست جغرافیای جهان را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

این نهاد انقلابی امروز با گذشت از فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب با تمام توان و قدرت برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های پاک شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اسلامی سربلند و سرافراز به قله‌های فتح و پیروزی رسیده است و امروز در برابر ابرقدرت‌های بزرگ جهان بویژه استکبار جهانی قدعَلَم کرده و تاریخ ساز شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سایه رهنمود‌های امامین انقلاب در تقویت اقتدار ملی و بنیه دفاعی اسلام غرورآفرینی کرده و کارنامه درخشانی را در دفاع مقدس، دفاع از حرم، عرصه سلامت و دیگر میادین انقلاب از خود به یادگار گذاشته است.

امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأسی از مکتب عاشورای حسینی در نبرد با دشمنان اسلام، انقلاب و نظام در جبهه‌های حق علیه باطل نقش آفرینی می‌کند و همچون دژ مستحکم در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان ایستاده و نقطه امید برای ملت حماسه آفرین ایران اسلامی است.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عالی مقام پاسدار بویژه سردار سپهبد شهید حاح «قاسم سلیمانی» و سرداران شهید جبهه مقاومت و تبریک دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام می‌دارد اقتدار امروز ایران اسلامی در خاورمیانه و عرصه بین الملل و همچنین نقش غیرقابل انکار در توفیقات و پیشرفت‌های دفاعی و نظامی، دفع تهاجمات فرهنگی در جنگ ترکیبی و رسانه‌ای دشمن و شکست هیمنه پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «وعده صادق» از جمله افتخارات این نهاد مقدس است که در صفحات زرین کتاب عملکردی سپاه پاسداران می‌درخشد.

دیگر خبرها

  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • میلاد کی‌مرام: نمی‌توان جلوی دیده شدن سینمای قهرمان محور را گرفت
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • جشن تولد برای میلاد کی‌مرام/ از سینمای قهرمان محور حمایت کنید
  • برگزاری دومین اکران مردمی «آسمان غرب»/ میلاد کی‌مرام: نمی‌توان جلوی سینمای قهرمان محور را گرفت
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»
  • بنیاد امسال حضور پررنگ تری در نمایشگاه کتاب دارد
  • شکست هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی از افتخارات سپاه