Web Analytics Made Easy - Statcounter

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان گفت: کارگروه جهادی امام محمدباقر(ع حدوداً نزدیک به سه سال و بیشتر در مکان هایی که روحانی کمتر حضور دارد؛ فعالیت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام رضایی دوشنبه شب (27 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با موضوع «نحوه تعامل با معتادان جهت پیشگیری و درمان» در خصوص سازوکار کارگروهی که به فعالیت های جهادی در حوزه ترک اعتیاد مشغول است، گفت: کارگروه جهادی امام محمدباقر(ع) حدوداً نزدیک به سه سال در جاهایی فعالیت دارد که روحانیت در آنجا کمتر حضور دارد؛ به طور مثال در کمپ های ترک اعتیاد، زندان ها، پادگان ها و جاهایی که کمتر روحانیت هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان بیان کرد: کار این کارگروه در بحث کمپ های ترک اعتیاد این است که امیدبخشی به معتادین را انجام می دهند زیرا معتاد کسی است که بیشترین ضربه را خورده و دلشکسته است و ما با امیدبخشی از طریق آیات و روایات و داستان های شهدا آن ها را بر می گردانیم و ذره ای امید در دل آن ها درست می کنیم.

 

وی با بیان اینکه بحث عمده ما بیشتر روی همین کمپ و زندان ها است؛ افزود: معتاد، فردی است که کلاً ناامید بوده و پل های پشت سر خود را خراب کرده است؛ اولین راهکاری که ما انجام می دهیم این است که وقتی وارد کمپ های ترک اعتیاد می شویم، با مهربانی و با چهره خوشرو وارد می شویم؛ وقتی با مهربانی وارد می شویم، فرد معتاد می بیند رفتار روحانیت فرق می کند و با مهربانی با او رفتار می شود، کلاً رفتار آن ها با ما عوض می شود.

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان خاطرنشان کرد: اشتباه بزرگی که در خانواده ها است اینکه فرد معتاد را سرزنش و دعوا می کنند و هرچه اتفاق می افتد تمام تقصیر را به گردن او می اندازند اما ما این را عوض می کنیم و می گوییم این شخص، آسیب جدی روحی دیده و نباید کاری کنیم که مشکل روی مشکل پیش بیاید.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا رویکردهای درمانی، پزشکی و رفتار آمیخته با اجبار با معتادین پاسخگو است؟ توضیح داد: در بحث معتادین اگر بخواهیم شخص معتاد را به همین راحتی مجبور به ترک کنیم و اینکه بعضی خانواده ها روش های قدیمی به کار می برند، این روش ها واقعاً پاسخگو نیست.

 

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: دو کمپ ماده 15 و ماده 16 داریم؛ وقتی در داخل کمپ های ماده 15 می رویم، افراد معتاد با اشتیاق ترک می کنند زیرا ماده 15 کمپ های اختیاری است و خود معتاد با اختیار خود آمده و ترک می کند.

 

وی اظهار کرد: اما در کمپ های ماده 16 که کمپ های اجباری است و شهرداری افراد را جمع می کند و ترک می دهد، می بینیم آن ها اصلاً بی حوصله هستند و حال ندارند و دردهای آن ها زیاد است زیرا اصلاً اشتیاق به ترک ندارد.

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان به نوجوانی در کمپ ماده 16 که بارها ترک کرده و دوباره به اعتیاد برگشته اشاره کرد و گفت: تا خود معتاد به این نرسد که من خودم باید ترک کنم، فایده ندارد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که معتاد چطور به این نتیجه برسد که خود باید ترک کند؟ بیان کرد: گاهی اوقات یک شخص ترک کرده و به موفقیت هایی هم رسیده و می توانیم این را به فرد معتاد نشان دهیم و آن شخص با فرد معتاد صحبت کند که به او کمک می کند.

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان با بیان اینکه گاهی اوقات یک فرد(دایی، خاله، عمه و ...) معتمد در یک خانواده که مورد اعتماد فرد معتاد هم هست که هرچه بگوید او قبول می کند، باید از او کمک گرفت؛ تصریح کرد: اگر این ها نتوانستند، مشاورین و انواع مشاوره ها وجود دارد که ببینند مشکل این شخص چیست تا بتوانند به او کمک کنند زیرا اعتیاد علاوه بر اینکه بر جسم انسان آسیب وارد می کند، بر روح و روان انسان هم مشکل وارد می کند.

 

حجت الاسلام رضایی اظهار کرد: گاهی اوقات فرد برای این ترک نمی کند که کمپ های ترک اعتیاد را یک زندان می بینند و فکر می کند به یک زندان می رود و دوماه در این زندان باشد، آزاد می شود اما وقتی مشاوران با او صحبت می کنند این رویکرد خیلی فرق می کند اما متأسفانه خیلی ها به اجبار می آیند و دوباره برمی گردند.

 

وی خاطرنشان کرد: تا وقتی برای خود معتاد جا نیفتد که باید ترک کند، فایده ندارد لذا اجبار پاسخگو نیست و باید آن تمایل ترک اعتیاد در فرد معتاد ایجاد شود تا بتواند ترک کند.

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه خانواده چگونه می تواند بشنود؟ و مهارت خوب شنیدن و گوش شنوا و سنگ صبور بودن چه کمکی برای درمان می کند؟ توضیح داد: گوش شنوا بودن در خانواده خیلی می تواند تاثیرگذار باشد.

 

وی گفت: وقتی وارد کمپ های ترک اعتیاد می شویم معتادین یک گارد نسبت به ما دارند و فکر می کنند که آمدیم نصیحت کنیم و برویم اما وقتی کنار آن ها می نشینیم و درد دل های آن ها را گوش می کنیم و می بینیم که هر کدام یک درد دل و مشکلی دارند و یک رویکرد مشاوره ای داشته باشیم و بدانند ما آمدیم حرف آن ها بشنویم، این ها خودشان را تخلیه{روحی} می کنند.

 

حجت الاسلام رضایی بیان کرد: زیرا این افراد آسیب دیده روحی هستند خودشان را کاملاً تخلیه می کنند و وقتی تخلیه شدند آرامش می گیرند و آن وقت تأثیرگذاری حرف ما بیشتر است لذا خانواده ها هم باید همینطور باشند.

 

وی افزود: البته ما نباید خیلی به حرف فرد معتاد عمل کنیم؛ شاید یک حرف هایی باشد که برای او مفید و مصلحت او است که انجام می دهیم و برای آن هایی که برای او مفید نیست و خیلی به او ضربه می زنند به طور مثال می گویند یک ذره مواد یا یک پاکت سیگار برای من فراهم کنید که نمی شود این کار را انجام دهیم، لذا نیازی نیست به آن حرف ها عمل کرده و آن را انجام دهیم.

 

روحانی جهادی مراکز ترک اعتیاد استان کرمان اظهار کرد: ما باید حتماً در مقابل معتادین قاطعیت خود را داشته باشیم و حد و مرزی برای خودمان مشخص کنیم زیرا اگر بخواهد یکسره در مورد همان مواد مخدر خود صحبت کند شما باید در مقابل آن ها قاطع باشید و نباید یکسره محبت داشته باشید.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارها این است که معتادین به دلیل مصرف مواد مخدری که دارند کلاً حرف و عملشان یکی نیست و گاهی اوقات قابل پیش بینی نیستند اما شما در مقابل آن ها قابل پیش بینی باشید تا آن ها هم مانند شما باشند.

 

حجت الاسلام رضایی در پایان با بیان اینکه در بحث معتادین، بعد از ترک خیلی مهم است، گفت: امید دادن به معتادین خیلی مهم است پس هم محبت، هم مهربانی، هم امید دادن، حمایت و یک نظارت کلی کامل باید داشته باشید و اگر این نظارت کلی نباشد دوباره برگشت معتاد به سمت کمپ های ترک اعتیاد خواهد بود پس باید حتماً امید برای آن ها به وجود آید و یکی از راهکارهای امید دادن از طریق سیره اهل بیت(ع)، سیره شهدا و اعتقادات مذهبی است.

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: گفتگوی ویژه خبری معتادان حجت الاسلام رضایی کمپ های ترک اعتیاد حجت الاسلام رضایی گاهی اوقات فرد معتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۴۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان

فرمانده انتظامی لاهیجان از اجرای طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر به مدت دو روز در شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا ۲۷ نفر جمع‌آوری و دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان و به نقل از پایگاه خبری پلیس گیلان، حمید محمدی‌نسب با بیان اینکه مواد مخدر و اعتیاد تهدیدی جدی برای سلامت فردی و اجتماعی است، اظهار کرد: بالا بردن سطح آگاهی عمومی و پیشگیری اجتماعی یکی از راه‌های اصلی مبارزه با اعتیاد است.

وی از اجرای طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر به مدت دو روز در شهرستان لاهیجان خبر داد و افزود: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری عوامل انتظامی در اجرای این طرح، ۱۳ خرده‌فروش را دستگیر و ۱۴ معتاد متجاهر را جمع‌آوری کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان با بیان اینکه معتادان دستگیر شده برای ترک اعتیاد به مراکز درمانی منتقل شدند، خاطرنشان کرد: از افراد دستگیر شده یک کیلو و ۴۶۳ گرم انواع مواد مخدر شامل تریاک، حشیش، شیشه، هروئین و سایر مواد افیونی کشف شد.

محمدی‌نسب با اشاره بر تشکیل پرونده برای خرده‌فروشان دستگیر شده و اعزام آنها به دادسرا، تصریح کرد: مواد مخدر و اعتیاد ریشه بسیاری از جرایم و بزهکاری‌ها در جامعه است و باعث از هم پاشیدن بنیان خانواده می‌شود که همکاری همراهی همه مردم و نهادها با پلیس در راه این راه می‌تواند اثربخش و امیدآفرین باشد.

کد خبر 746955

دیگر خبرها

  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد