Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه پلی تکنیک ماساچوست آمریکا گفت: دانشجویان نباید به هیچ عنوان متناسب با رتبه علمی وارد دانشگاه شوند، بلکه استعداد آن ها در این زمینه مهم است.

زین العابدین نوابی شیرازی استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و استاد وابسته دانشگاه پلی تکنیک ووستر در ایالت ماساچوست آمریکا  درباره رشته مهندسی برق اظهار کرد: علم مهندسی برق یعنی اینکه چگونه بتوانیم الکتریسیته را با ساخت ابزار گوناگون برای بهبود زندگی بشر بکار ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: الکتریسیته به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانیم زندگی آسان تری داشته باشیم، برای مثال از الکتریسیته می توان برای روشن شدن یک چراغ، راه اندازی وسایل الکتریکی مانند یخچال و تلویزیون و در کابردهای مدرنتر برای کنترل ماشین های خودران استفاده کرد.

 نوابی تصریح کرد: الکتریسیته و جریان برق برای ساخت ابزارهایی استفاده می شود که در زندگی روزمره ما کاربردهای بسیاری دارند؛ مانند رادیو، تلویزیون ، موبایل، لوازم برقی آشپزخانه و غیره. همه این وسایل برقی، به نوعی آسایش و راحتی را فراهم میکنند. برای مثال دستگاههای دیجیتالی مانند موبایل، کامپیوتر، دوربین، میکروفن باعث می شوند افراد بتوانند آسان تر با هم ارتباط برقرار کنند . یا در بیمارستان ها اکثر دستگاه های پزشکی مانند دستگاههای سیتیاسکن و دستگاههای مربوط به قلب در زنده ماندن بسیاری از انسان ها نقش دارند. تمامی این ابزارها با کمک مهندسان برق طراحی و ساخته می شوند.

او درباره علت اصلی ادامه تحصیلشان در خارج از کشور گفتند : بنده در سال کنکور، نتوانستم در کنکور داخل کشور قبول شوم به همین علت برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و بعد از فارغ التحصیلی و چند سال تدریس در دانشگاه های آمریکا ، در سال 1371 به ایران بازگشتم و از آن زمان تاکنون به عنوان استاد رسمی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول به تدریس هستم و همچنین در دانشگاه پلی تکنیک ووستر در ایالت ماساچوست آمریکا نیز فعالیت می کنم.

او با اشاره به مزیت های رشته مهندسی برق در ایران و سایر کشورها اظهار کرد: در هر بازه زمانی، یک تکنولوژی رو به رو رشد بوده است، برای مثال با نگاه به صد سال اخیر در می یابیم که تکنولوژی و علم مکانیک رشد زیادی داشته است و در سالهای پیش از آن، پیشرفت در صنعت ساخت و عمران بوده است که در ساخت ساختمان ها، بناها و شهرها در زندگی بشر نقش داشته است. در حال حاضر تکنولوژی ارتباطات، هوش و ساخت ابزارهای الکترونیکی رشد و اهمیت باالیی پیدا کرده است، پایه و اساس این تکنولوژی ها مهندسی برق است، به همین جهت مهندسی برق می تواند مانند نقش رشته های مکانیک و عمران در عصرهای گذشته، نقشی اساسی در رشد تکنولوژی امروز داشته باشد. احتمال دارد
رشته های دیگر ی نیز تا چند سال آینده این نقش در توسعه تکنولوژی را برعهده بگیرند و باید گفت که همه این رشته ها در جایگاه خود حائز اهمیت هستند.

استاد دانشگاه تهران درباره نقاط ضعف و قوت رشته مهندسی برق گفت: نقطه قوت رشته مهندسی برق در این است که باعث بوجود آمدن تکنولوژی امروز ی شده و بیشترین رشد تکنولوژی را در حال حاضر این رشته دارد. از مزیتهای این رشته فرصت ها و موقعیت های زیادی است که برای دانشجویان این رشته به وجود می آید. به دلیل زمینه های کاری مختلفی که این رشته دارد، دانشجویان این رشته می توانند در آن ایده ها و خلاقیت های جدیدی ارائه دهند و آن ها را عملی کنند. به عنوان مثال هم برای افرادی که به زمینه های فنی و عملی عالقه دارند و هم افرادی که به ریاضیات، فیزیک و ترکیب این علوم و تحقیق در آن، این رشته پتانسیل های زیادی دارد. از آن جایی که این رشته رو به رشد است با فکر بیشتر می توان توسعه زیادی را در آن به وجود آورد و در این زمینه راه های زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

بازار کار رشته مهندسی در ایران 

نوابی با اشاره به بازار کار رشته مهندسی برق در ایران و سایر کشورها افزود: بازار کار این رشته در جایی است که وجود ابزارهای الکتریکی ضروری باشد. برای مثال صنعت خودروسازی، صنعت پزشکی، صنعت ارتباطات و تلفن های همراه و غیره. مثال فعالیت های اخیر در زمینه خودروسازی نشان می دهد که هر چه ایده ها بیشتر شود زمینه کاری آن هم به مراتب رشد خواهد کرد و در حال حاضر تحقیقات فراوانی در این
زمینه در حال انجام است و جای کار آن در داخل و خارج از کشور زیاد است.

نوابی شیرازی گفت: در داخل ایران شرکت های خودروسازی فعالی وجود دارند که در حال حاضر برای طراحی سیستم های الکترونیکی که در ماشین بکار می روند، با آن ها همکاری می کنیم. باید گفت که بازار کار در ایران بسیار زیاد است و در خارج از کشور هم شرکت های زیادی در زمینه های مختلف بزرگترین رشد را دارند و این موضوع به معنای این است که اتفاقات جدیدی به صورت روزانه در این رشته رخ می دهد.

او با اشاره به توجه مسئولان به رشته مهندسی برق ادامه داد: به عنوان مثال مقایسه رشته مهندسی برق با صنعت نفت نشان می دهد که آنطور که باید به رشته مهندسی برق توجه نمی شود، شاید به این دلیل که در کشور، مسائل دراز مدت ۲۰ الی ۱۰۰ سال آینده کمتر دیده می شوند و شاید مسائل اقتصادی امروزه مانند صنعت نفت به نسبت مسائلی مثل اتومبیل های خودران بیشتر در خور توجه باشند، زیرا صنعت نفت اهمیت
بیشتری دارد تا صنعتی که در دراز مدت بخواهد سود خود را نشان دهد. شاید ما به عنوان مهندسان برق لازم نباشد که برای تاثیرگذاری این رشته منتظر کمک مسئولان برق بمانیم، چرا که مسئولان در حال اولویت بندی مسائل مهم تر هستند، اما باید بتوانیم فعالیت های خود را مستقل انجام دهیم، یعنی صنایع و دانشگاه های فعال در آن، باید کار خود را ادامه داده و آن را به این دلیل که اولویت اول نیستیم کنار بگذارند.

او با اشاره به قوی تر کردن ارتباط صنعت با رشته مهندسی برق اظهار کرد: می توان ارتباط میان صنعت و رشته مهندسی برق را قوی تر کرد، در واقع استادان دانشگاه هستند که باید نقش اصلی در این زمینه ایفا کنند. ارتباط صنعت با دانشگاه بر عهده استادان و صنعت گران و شرکت های فعال در این زمینه است تا بتوانند با شناخت همدیگر زمینههای کاری مشترک پیدا کنند ، ارتباط خوبی برقرار کنند و به اینصورت هم صنعت رشد کند و هم توانایی و استعداد تخصصی فارغ التحصیالن نمایش داده شود.

استاد وابسته دانشگاه پلی تکنیک ماساچوست آمریکا درباره استقبال دانشجویان از رشته های مهندسی برق گفت: در ایران، استقبال شاید به این معنا باشد که برای مثال از آن جایی که برق رتبه بالایی برای قبولی کنکور در دانشگاه نیاز دارد، دانشجویان هم به تبع آن از این رشته استقبال می کنند و در این زمینه بدون در نظر گرفتن توانایی های خود متناسب با رتبه قبولی به دانشگاه می روند.

او ادامه داد: برخی از جوانان به علت اینکه در ریاضی قوی هستند به رشته مهندسی برق می روند ، در حالی که اگر دانشجویان باهوش در حوزه های اقتصادی و اجتماعی فعالیت کنند وضعیت بهتری نسبت به اکنون در انتظار ما خواهد بود.

جو موجود در جامعه نباید تاثیری در انتخاب رشته دانشجویان داشته باشد

او افزود: دانشجویان نباید بر اساس جو موجود در جامعه ، انتخاب رشته کنند، بلکه باید بر اساس علاقه خود رشته ای را انتخاب کنند، برای مثال علایق و استعدادهای خود را متناسب با آن در نظر بگیرند و نمره قبولی و حرف دیگران مالکشان نباشد تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند.

همچنین او ادامه داد که اگر دانشجویان قصد درس خواندن داشته باشند زمینه آن در داخل و خارج از کشور وجود دارد و برخی از دانشجویان هم در این میان قصد مهاجرت و فعالیت در سایر کشور ها را دارند و در مقابل هم برخی دیگر، ایران را به کشورهای دیگر با ارائه دالیل گوناگون ترجیح می دهند .

نوابی شیرازی بیان کرد: باید گفت که دانشگاه های تراز اول ایران در سطح بهترین دانشگاه های آمریکا هستند. با این وجود تکنولوژی خیلی پیشرفت ها در ایران وجود ندارد و به همین جهت برای بنده مهم است که دانشجویان دکترایی که دارم حتما دوره یک ساله یا دو ساله در خارج از کشور را بگذرانند.

او با بیان اینکه دو دلیل برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور دارم، تاکید کرد: دلیل اول رفتن دانشجویان به خارج، آشنایی با تکنولوژی های آن کشوراست. دلیل دوم و مهم تر بنده نیز آن است که در سیستم کشورهای دیگر ببینند که چگونه عناصر و المان ها و نیروی انسانی با استعداد در آن جا مدیریت شده اند و به چنین جایگاهی رسیده اند. به این ترتیب در مییابند که چرا سیستم های ایران با مدیریت موجود و با وجود دانشجویان با استعداد به چنین تکنولوژی دست نیافته است؟ بنابراین لازم است تا دانشجویان به مدت یک تا دو سال حتما به کشورهای دیگر رفته تا بعد از آشنایی و یادگیری سیستم های آن ها، به ایران بیایند و از آن یادگیری ها در ایران استفاده کنند.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشجویان ایرانی با رفتن به خارج از کشور باید اصول و رفتار استاد در مقابل دانشجو و وظایف دو طرف و همچنین ارتباط دانشگاه ها با صنعت را یاد بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه پلی تکنیک ماساچوست آمریکا رشته مهندسی برق دانشگاه تهران خارج از کشور حال حاضر دانشگاه ها برای مثال رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ تجمع‌های مسالمت آمیز دانشجویان آمریکایی در دانشگاه‌های مختلف این کشور به ویژه در هفته‌های اخیر با سرکوب پلیس روبرو شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

کریستوفر براون - استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک
دیوید لوری - استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک
دانشجوی دانشگاه کلمبیا 
دانشجوی دانشگاه کلمبیا

در دانشگاه کلمبیای نیویورک پلیس در واکنش به تحصن و تجمع مسالمت آمیز دانشجویان این دانشگاه در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی، در سایه حمایت دولت آمریکا و در محکومیت نسل کشی مردم غزه، ۱۰۸ دانشجو را دستگیر و چادر‌های تجمع کنندگان را جمع کرد.
این اقدام سرکوب گرانه پلیس با واکنس تند استادان این دانشگاه روبرو شد. این تجمع‌ها در دانشگاه‌های دیگر مهم آمریکا از جمله دانشگاه ییل، بوستون، اوهایو، براون، پرینستون، کالیفرنیا و کارولینای شمالی برگزار شده است و برای روز‌های آینده نیز برنامه ریزی خواهد شد.


 

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه + فیلم
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد | داود یونسیان کیست؟
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم