Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی در نشست مجازی «مبنا»، جایگاه رای مردم در نظریه سیاسی رهبر معظم انقلاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی در این جلسه به صورت مجازی و با حضور علاقه مندان و جوانان مومن انقلابی برگزار شد، به تبیین نظام‌های سیاسی مختلف پرداخت و گفت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی نظامی است که مردم در بخش‌های مختلف ورودی، فرآیندی و خروجی نقش آفرین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی در ادامه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر در برخی از آیات قرآن اشاره کرد و گفت: مومنان در یک جبهه پشتیبان هم هستند. امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از خدا و رسول خدا(ص) و رهبری اطاعت می‌کنند، مردم در جمهوری اسلامی نباید انسان‌های بی تفاوتی باشند و باید در موضوع انتخابات نیز امر به معروف داشته باشند.

وی با اشاره به بحث نظریه ولایت که مجموعه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در اوایل انقلاب است، گفت: در بحث ولایت ایشان به آیات مختلفی استناد کرده‌اند از جمله آیات سوره انفال و ممتحنه که تفسیر آن نیز هم اکنون منتشر شده است.

لکزایی ادامه داد: در نظریه ولایت، مقام معظم رهبری می‌فرمایند که ولایت سه رکن دارد در نظریه ولایت بخش اول مربوط به پیوند مومنان با یکدیگر است که وجه ایجابی ولایت است، وجه دوم وجه سلبی است یعنی باید مومنان در برابر دشمن ید واحده باشند و دشمن را بشناسند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی خاطرنشان کرد: مطلبی که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده که یکی از آن توصیه‌ها عزت ملی و مرزبندی با دشمن است کسی که می خواهد مرزبندی بکند ابتدا باید دشمن را بشناسد.

وی در خصوص نقش و جایگاه ولایت گفت: ولایت به لحاظ لغوی یعنی بین دو چیز اینقدر قرابت وجود داشته باشد که چیزی نتواند بین آن‌ها فاصله ایجاد کند و مومنان نسبت به هم ولایت دارند یعنی هم‌جبهه هستند. ولایت بین مردم و رهبری نیز به معنای هم‌سویی و یک جبهه بودن است.

لکزایی با قرائت آیه‌ای از سوره ممتحنه گفت: این آیه مردم را مخاطب قرار می‌دهد و می‌فرماید که از دشمن برائت بجویید و اگر مومنان همسو با رهبری باشند از دشمنان برائت می‌جویند که تجلی این مسئله در انتخابات است یعنی حضور مردم در پای صندوق‌های رای یک مسئله جدی می‌شود چراکه مصداق برائت جویی از دشمن و همسویی با ولایت است.

حضور حداکثری حتی از انتخاب اصلح مهم‌تراست

وی در مورد انتخابات از منظر مقام معظم رهبری گفت: نظریه ایشان حضور حداکثری در انتخابات است و در انتخاب دوگانه ای که چه کسی انتخاب شود و یا اینکه چقدر مردم پای صندوق رای حاضر شوند، حضور حداکثری مردم از منظر ایشان دارای اهمیت است و باید کاری کنیم که حضور مردم حداکثری باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی افزود: در فرمایشات رهبری اصل حضور مردم در انتخابات حتی از انتخاب اصلح مهم‌تر است، اگر چه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد. همچنین ایشان می‌فرمایند که حضور حداکثری نشان از بلوغ اجتماعی مردم و علامت مشروعیت، استحکام نظام و آگاهی و بصیرت مردم است چون یکی از پیامدهای آن این است که دشمن را از دشمنی مایوس می‌کند.

لکزایی متذکر شد: در واقع حضور حداکثری مردم نشان‌دهنده ولایت ایمانی آن‌ها است و نتیجه آن در بی اثر کردن تهدیدهای دشمن آشکار می‌شود چراکه حضور حداکثری باعث افزایش اعتبار و عزت بین‌المللی است.

وی در خصوص راهکارهای ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: نخبگان جامعه در بحث انتخابات وظایفی دارند که یکی از وظایف آن ها این است که کارهایی بکنند که حضور مردم در پای صندوق‌های رای حداکثری باشد که بصیرت و آگاهی بخشی از این وظایف است که تقریبا همیشه روی این نکته تاکید کرده‌اند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی با بیان اینکه رهبری دومین مسئله‌ای که بر عهده نخبگان است را امید بخشی به مردم عنوان می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری امیدبخشی را باعث انگیزه‌بخشی به مردم می‌دانند و می فرمایند که باید از سیاه‌نمایی شرایط کشور پرهیز کرد چراکه خطر بی انگیزگی مردم و یاس و ناامیدی را به دنبال دارد و ممکن است سطح مشارکت را پایین بیاورد.

لکزایی خاطرنشان کرد: نکته دیگر رهبری در بحث انتخابات، مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن است. حق رای مردم، رعایت اخلاق انتخاباتی، پرهیز از نزاع‌های جناحی و امانتداری و ملاحظه گرایش‌های دینی مردم در انتخابات از جمله موارد دیگری که مورد تاکید ایشان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری نباید از انتخابات استفاده ابزاری کرد، تصریح کرد: انتخابات نباید آلوده به اغراض مادی و انگیزه‌های غیر الهی شود، نامزدها باید برنامه‌ها و راه حل‌های روشنی برای برون‌رفت از مشکلات مردم ارائه دهند و حضور سلایق و گرایش‌های متنوع از دیگر عوامل حضور حداکثری در انتخابات است.

گفتنی است؛ این نشست مجازی به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری ولایت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی مشارکت مردم در انتخابات نظریه ولایت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی مقام معظم رهبری حضور حداکثری حضور مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد

وحید زرگر فرماندار آوج در نخستین نشست شورای اداری شهرستان آوج در سال جدید گفت: سپاه پاسداران نهادی است که انگیزه تشکیل آن حفاظت و صیانت از دستاورد‌های انقلاب اسلامی بوده و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز سپاه به یک سرمایه ملی برای ایران و جهان اسلام تبدیل شده و شادی و احساس غرور ایرانیان و مسلمانان سایر نقاط جهان از عملیات غرورآفرین و مقتدرانه "وعده صادق" نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

زرگر با بیان اینکه زمینه حضور مردم و سرمایه‌های مادی و فکری آن‌ها در تحقق شعار سال ضروری است، ادامه داد: دستگا‌های اجرایی باید در راستای تحقق شعار سال تلاش کرده و زمینه حضور مردم و سرمایه‌های مادی و فکری آنها در امر تولید را فراهم کنند.

فرماندار شهرستان آوج اضافه کرد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام شناسایی طرح‌های قابل پیشرفت از مهم‌ترین اولویت‌های سال جاری است که با استفاده از جذب اعتبار یا استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند مولدسازی و ارزش‌آفرینی می‌توان آنها را به مرحله بهره‌برداری رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد
  • دیدار های منتخب مردم استان سمنان در انتخابات مجلس خبرگان
  • رئیس‌کل جدید دادگستری سیستان و بلوچستان معرفی شد
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • عزت ایران با ایمان
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • آقایانی که حرف رهبری درباره مسمومیت دختربچه ها را قبول نداشتند، همه کاره انتخابات بودند /بی‌تعارف، جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی!