Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:56:34 GMT

اعلام آمادگی ۳۰۰۰ ملایری برای اهدای عضو

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۷۶۶۵

اعلام آمادگی ۳۰۰۰ ملایری برای اهدای عضو

ایسنا/همدان رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر با اشاره به اینکه ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است، گفت: تاکنون در سطح این شهرستان ۳۵ بیمار مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهداء کردند.

دکتر عباس آذرهمایون در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال جاری نیز یک نفر بیمار مرگ مغزی اهل فامنین داشتیم که با تلاش تیم اهدای عضو بیمارستان مهر رضایت گیری از خانواده وی به منظور اهدای عضو صورت پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر از سال ۹۴ تاکنون فرم اهدای عضو را تکمیل و کارت دریافت کرده اند، افزود: متقاضیان می توانند با ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲ برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه اهدای عضو نیازمند فرهنگسازی بیشتر است و خوشبختانه فرهنگ اهدای عضو طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف این مجمع، ترویج فرهنگ اهدای عضو  است تا بتوان با کمک گرفتن و رضایت خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می‌شوند به بیماران نیازمند جانی دوباره ببخشیم.

کارنامه پربار ملایر در فرهنگسازی برای اهدای عضو

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر فعالیت های این مجمع را در راستای ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو برشمرد و با اشاره اینکه در سال ۹۴ برای نخستین بار در غرب کشور همایش ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» به میزبانی ملایر با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: به تعداد اهداکنندگان عضو و به یاد آنها در بام ملایر به مناسبت روز درختکاری کاشت نهال صورت پذیرفت.

وی به دیدار با خانواده اهداکنندگان عضو و تقدیر از خانواده های آنها، تخصیص قطعه ای در آرامستان بهشت هاجر به اهداکنندگان عضو، شرکت در مراسم خاکسپاری، بردن پلاکارد، دسته گل و تهیه شاسی عکس اهداکنندگان و شرکت در مراسم یادبود اهداکنندگان و نصب بنر تسلیت و تقدیر از اقدام خداپسندانه اهداکنندگان عضو و تعامل با صداوسیما و اصحاب رسانه در انعکاس اخبار اهدای عضو به عنوان برنامه های مجمع اشاره کرد.

آذرهمایون یادآورشد: تخصیص بوستان «نفس و خیرین سلامت» در جاده سلامت واقع در بلوار سردار شهید قاسم سلیمانی، تهیه کلیپ و کتابچه و بروشور مربوط به اهداکنندگان عضو و توزیع در مراسم مختلف، اختصاص یک فقره وام قرض الحسنه خانواده اهداکننده عضو( زنده یاد ح.ب)، اهدای سبد معیشتی به خانواده های نیازمند اهدای عضو( زنده یاد ف.ک) و غبارروبی و هدیه شاخه گل و قرائت فاتحه بر مزار اهداکنندگان عضو در جمعه آخر سال، در راستای پاسداشت این عمل خداپسندانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نفر در سطح شهرستان ملایر به چندین نفر با اهدای اعضای خود شامل قلب، کلیه کبد، نسوج  حیات تازه بخشیده اند، گفت: در سال گذشته از ۹ نفر بیمار مرگ مغزی اهداکننده عضو در سطح استان، هفت نفر مربوط به شهرستان ملایر بود که نشان از سخاوتمندی و فرهنگ بالای این شهرستان است.

آذرهمایون در بخش دیگری با استناد به آیه ۳۲ سوره  مائده، که «هر کس نفسی را زنده کند، گویا همه مردم را زنده کرده است»، خاطرنشان کرد: انجام پیوند اعضاء در یک کشور نشان از توانایی علمی و تکنولوژی بالای پزشکی آنجا دارد که خوشبختانه در ایران انواع پیوندها در سطح عالی در دانشگاه های مختلف انجام می شود.

این مقام مسئول افزود: ۲۹ قسمت از اعضای یک فرد مرگ مغزی از جمله مفاصل و شبکیه فرد، قابل پیوند است و حداقل شش عضو یعنی دو ریه، دو کلیه، کبد و قلب می ‌تواند به فرد دیگری حیات دوباره ببخشد.

وی اظهارکرد: تشخیص مرگ مغزی توسط کارشناسان خبره در بیمارستان های مجهز دانشگاه های دولتی صورت می‌گیرد، این کارشناسان با حکم وزیر ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدت چهار سال منصوب می ‌شوند.

آذرهمایون با اشاره به آمار بالای بیماران منتظر در صف پیوند و از سوی دیگر آمار قابل توجه بیمارن مرگ مغزی به علت تصادفات و یا بیماری های مختلف دیگر در ایران، گفت: اعضای بدنی که می تواند به چند خانواده زندگی دوباره ببخشد نباید در زیر خاک مدفون شود بنابراین این فرهنگسازی وظیفه مسئولان است و از سوی دیگر انتظار می رود مردم نیز با دیدباز و از زاویه انجام عملی خداپسندانه و ماندگار به موضوع اهدای عضو نگاه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها اهداي عضو مجمع خیرین سلامت اهداکنندگان عضو اهدای عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم اهدای زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت در ایوانکی از زبان متقاضیان

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که دولت برای حمایت از جوانی جمعیت مطرح کرده، اهدای زمین رایگان به خانواده‌هایی است که بیش از سه فرزند دارند، اما شهروند خبرنگار ما که یکی از متقاضیان این طرح در بخش ایوانکی شهرستان گرمسار بود از تحویل زمین‌ها به صورت قرعه کشی خبر داد و این موضوع موجب گشته تا به تعدادی از متقاضیان که مشمول این طرح هستند تحویل داده نشوند.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و احترام، ۸ فروردین ۱۴۰۱ فرزند سوم بنده متولد شد و از همان موقع در طرح اهدای زمین به خانواده‌های دارای ۳ فرزند ثبت نام کردم. بنده ساکن تهران هستم، اما در ایوانکی ثبت نام را انجام دادم. حدود ۲۰۰ قطعه زمین در ایوانکی وجود داشت که به خانواده‌های ۳ فرزند تحویل داده شد، اما به بنده هیچ زمینی تحویل داده نشد بنده این موضوع را پیگیری کردم و گفتند قرعه کشی انجام دادند و طبق قرعه کشی زمین‌ها را تحویل دادند. 
بنده جزء اولین ثبت نام‌ها بودم و از طرف دیگر این طرح قرعه کشی ندارد و بدون قرعه کشی باید به متقاضیان زمین را تحویل دهند. خواهش میکنم این موضوع را پیگیری کنید. بعد از دوسال انتظار نتیجه‌ای نگرفتیم.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • اهدای ۴۷۲۷ قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی
  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • دیدار مدیرکل انتقال خون یزد با فرمانده سپاه الغدیر استان 
  • عدم اهدای زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت در ایوانکی از زبان متقاضیان
  • بازدید دانش آموزان یزدی از انتقال خون یزد
  • فرم ج و اهدای زمین به متقاضیان جوانی جمعیت
  • هندبالیست‌های ملایری در تیم ملی
  • فعال شدن رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • زندگی دوباره ۴ بیمار در مشهد با اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی