Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@12:30:45 GMT

عمده اختلاف کارگران و کارفرمایان در سال ۹۹ چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۸۰۴۱

عمده اختلاف کارگران و کارفرمایان در سال ۹۹ چه بود؟



به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تعداد دادخواست کارگری و کارفرمایی در چند سال گذشته اگرچه کاهشی نبود اما روند رو به رشدی نیز نداشت. اما سال گذشته به یک‌باره رشد ۲۵ درصدی را ثبت کرد و براساس آمار اعلامی وزارت تعاون به رقم ۴۰۴ هزار و ۵۹۲ دادخواست رسید.

عمده این دادخواست‌ها در بخش مرخصی استحقاقی، پرداخت عیدی پاداش، سنوات خدمات، حقوق و مزایا، حق مسکن، بازگشت به کار، اضافه کار و حق بیمه اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های جداول آماری منتشر شده توسط وزارت تعاون نشان می‌دهد که بیشترین خواسته‌ها در هیات‌های تشخص دعاوی کار به ترتیب مربوط به عیدی و پاداش (۱۶۲ هزار و ۸۹۶ مورد)، سنوات خدمات (۱۶۱ هزار و ۴۹ مورد) و حقوق معوقه (۱۵۶ هزار و ۱۹۸ مورد) بود.

همچنین دعاوی مربوط به حقوق معوق و سنوات خدمات در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ رشد ۲۴ درصدی و عیدی و پاداش ۱۹.۹ درصد رشد داشت. یکی از دلایل رشد ۲۰ درصدی دعاوی در سال ۹۹ به همه‌گیری بیماری کرونا بازمی‌گردد زیرا با شیوع این بیماری بسیاری از کسب وکارها تعطیل شد.

برپایه این گزارش، یکی از بخش‌های قابل توجه در جداول تعداد خواسته‌ها از هیات‌های تشخیص دعاوی کار مربوط به بازگشت به کار است و مشاهده می‌شود که پارسال ۸۱ هزار و ۵۵۵ نفر خواسته‌اند که به کار بازگردند؛ این رقم در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۳۳.۷ درصدی داشته است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 انتخابات 1400 غزه کارگران دادخواست کارگری کارفرمایان نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 انتخابات 1400 غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگران حداقل بگیر محروم از مزایا اندکی بیش از ۷ میلیون تومان دریافتی دارند و کارگران باسابقه، مدیران و متخصصان حوزه کارگری می‌توانند بنا به وضعیت اشتغال، تأهل، تعداد فرزند، سابقه اشتغال، سختی کار، مزد رتبه، فوق‌العاده‌های خاص و... تا ۷ برابر حداقل مزد یعنی حدود ۵۰ میلیون تومان مزد بگیرند.

همشهری در گزارشی نوشت: البته در بخش خصوصی، امکان پرداخت بیش از این رقم نیز وجود دارد و کارفرمایان این بخش باید ضمن اجرای مصوبه دستمزد نسبت به افزایش مزد و مزایا در قالب پیمان‌های دسته‌جمعی پس از تأیید وزارت کار اقدام کنند؛ اما سقف پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های غیردولتی وابسته به صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی نمی‌تواند بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد.

نقشه افزایش مزد کارگری

حداقل دستمزد کارگران اعم از قراردادی و دائمی یا حداقل‌بگیر و سایر سطوح مزدی همه‌ساله در شورای عالی کار و طبق توافق نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر تعیین می‌شود و پرداختی‌ها از فروردین‌ماه باید طبق قواعد جدید انجام شود. مصوبه مزد در سال جاری سه تغییر دارد؛ افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد، اضافه شدن ۳۰۰ هزار تومانی بن خواربار و حق عائله‌مندی ۵۰۰ هزار تومانی برای کارگران متأهل. البته کارگران دارای بیش از یک سال سابقه، مبلغ دیگری هم به‌عنوان حق سنوات می‌گیرند و نظام تعیین دستمزد کارگرانی که با طبقه‌بندی مشاغل، حداقل بگیر نیستند، قواعد دیگری دارد.

طبق قانون کار، همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده‌اند یا یک سال از دریافت آخرین پایه آنها در همان کارگاه گذشته است، فارغ از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه سنوات مصوب (۲۱۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۳) هستند و این رقم باید به مزد مبنای آنها اضافه شود. البته مقررات مربوط به پایه سنوات شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۴۰۳ به‌طور موقت در کارگاه‌ها شاغل می‌شوند، نخواهد شد.

تعیین مزد کارگران در سایر سطوح

کارگرانی که بیش از یک سال در یک کارگاه سابقه کار دارند، مزد مبنای آنها هر سال با اضافه شدن پایه سنواتی افزایش می‌یابد و اگر طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز در کارگاه آنها اجرا می‌شود، مبالغی بابت گروه و رتبه دریافت خواهد کرد.

بر همین اساس، مزد مبنای کارگران در سایر سطوح مزدی همواره بالاتر از حداقل مزد است و برای تحقق شعار برقراری عدالت مزدی، عمدتاً دستمزد این دسته از کارگران به‌صورت افزایش «درصد» به‌اضافه «رقم ثابت روزانه» تعیین می‌شود تا با بالا رفتن مزد مبنا، رقم اضافه شده روی دستمزد افراد تفاوت چشمگیری با مزد سایر کارگران نداشته باشد.

امسال هم طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سایر سطوح مزدی معادل ۲۲ درصد به‌اضافه روزانه ۲۳۰ هزار و ۲۶ ریال تعیین شده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896708

دیگر خبرها

  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟
  • (اینفوگرافیک) با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟
  • با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟ (اینفوگرافیک)
  • بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟ | حل یک اختلاف نظر بزرگ
  • کسب رتبه سوم گلستان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است