Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاهش امتیازات مناطق آزا‌د به فرار سرمایه‌ها منجر می‌شود و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به خصوص کیش و قشم باید متوقف شود.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفنماه سال 99 پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری – صنعتی را به تصویب رساندند اما قطعا این مصوبه آثار روانی و سلب اعتماد عمومی سرمایه گذاران به ویژه در جزیره کیش را در پی خواهد داشت و موجب کاهش رونق و سرمایه گذاری در این منطقه خواهد شد چرا که تولیدکنندگان این منطقه صنعتی و تجاری در هر صورت مالیات بر ارزش افزده را پرداخت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر کالایی که در مناطق آزاد صنعتی تجاری تولید می‌شود قبل از ورود به سرزمین اصلی حقوق گمرکی بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌نماید.


کاهش امتیازات مناطق آزا‌د به فرار سرمایه‌ها منجر می‌شود و دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به خصوص کیش و قشم باید متوقف شود.


در جزیره ای مانند کیش یکی از انگیزه های سرمایه‌گذاران، معافیت مالیاتی بوده و اکنون علاوه بر آن، مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال تحمیل شدن به آنان است.


همچنین حذف مالیات بر ارزش افزوده در بخش گردشگری تاثیر منفی فراوانی خواهد داشت به طوری که هزینه های سفر و بخش گردشگری را افزایش داده و تعداد گردشگران را کاهش خواهد داد.


گرچه نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه با تاکید بر نقش مهم سرمایه گذاران بخش خصوصی در رشد و ارتقا مناطق آزاد عنوان کرد که در صورت تصویب شورای نگهبان، مناطق آزاد محصور مانند کیش که امکان کنترل مبادی ورودی و خروجی در آن وجود دارد، کماکان از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار خواهند بود.


اصلاح قانون مالیاتی در مناطق آزاد باید در مجلس کارشناسی تر دنبال شود و قطعا با نگاه دقیق و کارشناسی مشخص خواهد شد که مالیات گرفتن در مناطق آزاد به هیچ عنوان منطقی نیست.

 

منطقه آزاد تجاری محدوده حراست‌شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور خارج است، این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند.

 

مناطق آزاد باید آزاد باشند

رویکرد مناطق آزاد با روح اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، مغایرت ندارد و باید در همین راستا نیز به فعالیت ادامه داد از سوی دیگر مناطق آزاد کمک بزرگی به جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد کرد.

 

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مناطق آزاد از اسم شان پیداست که باید آزاد باشند، به نظر بنده حذف مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به صلاح نیست چرا که این مالیات می‌تواند به عنوان منبع درآمدی برای استان که منطقه آزاد در آن قرار دارد در نظر گرفته شود.

 

وی افزود: رویکرد مناطق آزاد با روح اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، مغایرت ندارد و باید در همین راستا نیز به فعالیت ادامه داد از سوی دیگر مناطق آزاد کمک بزرگی به جذب سرمایه داخلی و خارجی خواهد کرد.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مناطق آزاد کمک بزرگی به توسعه و آبادانی مناطق مرزی می کند و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذاری و برطرف کردن اشتغالزایی می کند و برای استان های که تولیدات دارند برای صادرات محیط مناسب به حساب خواهند آمد.

 

موسوی ادامه داد: حتی باید به این نکته توجه شود که در مناطق آزاد معافیت مالیاتی به شکل قانون نیز تعریف شود چرا که اگر این مناطق همانند سایر مناطق کشور باشد دیگر کاربرد مناطق آزاد را نخواهند داشت.

 

مراقب به مخاطره افتادن کسب و کار مردم باشیم

حبیب الله دهمرده نماینده زابل نیز حذف لغو مالیات بر ارزش افزوده  را اشتباه دانست و گفت: افراد کسب و کارشان را در سرزمین اصلی و مناطق آزاد مشخص کرده و این برنامه ریزی ها زندگی آنها را مختل می کند.

 

این نماینده مجلس افزود: اگر قرار است مالیات وضع شود باید برای 20 سال آینده باشد نه اینکه قانونی برای یک سال آینده گذاشته شود که معلوم نیست سال بعد از آن تمدید می شود یا خیر؟ اینگونه قوانین زندگی و کسب و کار مردم را به مخاطره می اندازد.

 

قانون ناگهانی مجلس در مسیر توسعه مناطق آزاد

همچنین رضا خواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز حذف این بند را به ضرر مناطق آزاد خواند و گفت: مالیات بر ارزش افزوده به آن معناست که وقتی توریسمی به این منطقه می رود باید مالیات بر ارزش افزوده دهد که این درآمد باعث ارتقای مناطق آزاد خواهد شد،این ربطی به سرمایه گذار و تولید کننده ندارد.

 

وی توضیح داد: کلیه فعالیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد معافیت مالیاتی دارد، ما با این مصوبه به دنبال حمایت از تولید کنندگان و صادرات هستیم نه اینکه مناطق آزاد محلی برای واردات شود.

 

قانون ناگهانی مجلس در مسیر توسعه مناطق آزاد

محمد ثاقب‌فرد مدیر امور مجامع و حسابرسی منطقه آزاد کیش با اشاره به ناهمخوان بودن این قانون با قوانین مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد از سوی دولت تامین هزینه نمی شوند، بنابراین اعمال مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق جایگاهی ندارد.

 

وی افزود: تصویب قانونی ناگهانی از سوی مجلس که فعالان اقتصادی مناطق آزاد را بی‌توجه به برنامه‌ریزی‌های مالی ایشان مبنی بر معافیت‌های مالیاتی، ملزم به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌کند، بسیار عجیب است و حتی در سرزمین اصلی این قانون به صورت پلکانی و مرحله‌ای، و طی ۸ فراخوان انجام شده و به اجرا رسیده است.

 

مدیر امور مجامع و حسابرسی این سازمان، در ادامه نشست عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس نیاز به خوراک دارد و صنف سندیکای جزیره و جامعه پذیرایی باید با ارائه‌ی اعداد کمی و کیفی درخصوص آسیب‌های احتمالی بر صنایع خود، قابلیت عرضه این درخواست را در مجلس فراهم کنند.

 

ثاقب‌فرد تصریح کرد: هیچ ساز و کار اجرایی حتی در اداره امور مالیاتی هم برای مناطق آزاد دیده نشده است و حتی ظرفیت پاسخگویی عادی نیز در این زمینه وجود ندارد.

 

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه ای را برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفت که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۵ میلیارد دلار واردات به این مناطق انجام شد و در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار رسیدکه با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت می‌رسد.

بر همین اساس ۴۰ درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که نیمی از آن متعلق به آمار پتروشیمی می شود

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مناطق آزاد جزیره کیش مناطق آزاد تجاری مالیات حذف مالیات مالیات بر ارزش افزوده معافیت مالیات مناطق آزاد مناطق آزاد میلیارد دلار سرمایه گذاری سرزمین اصلی جذب سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بها بازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بها بازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

به گزارش اکوایران، ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده ۱۲ به همراه ۸ تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

بر اساس این گزارش، طبق تبصره ۷ مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک، مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات نخواهد بود.

تبصره ۷ ماده ۱۲ به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)‌ها و بازار‌های خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سوداگر را کسی عنوان کرد که با نیت سوء استفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سود‌های کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

تاثیر مالیات بر سوداگری بر بازار‌ها

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرا و تاثیر قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز، مسکن، خودرو و طلا و تاثیرش بر رونق بازار بورس در روز گذشته، چهار اردیبهشت، خبر داد. لایحه مذکور، امروز پس از اصلاحیه ایرادات توسط شورای نگهبان، به تصویب رسید.

پور ابراهیمی با اشاره به این موضوع که ورود منابع به بازار دلالی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود، عنوان کرد: عملا بازار سوداگری به بازار افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است که به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این طرح تلاش شده چهار دارایی شامل خودرو، طلا، ارز و مسکن را مشمول قانون قرار دهیم که باعث می‌شود اثر آن‌ها در حوزه سوداگری به کمترین حد برسد.

وی گفت: کلیه معاملاتی که با هدف سوداگری در حوزه املاک، ارز، طلا و خودرو صورت می‌گیرد، پس از تبدیل شدن این طرح به قانون، مهار می‌شود. رفتن منابع به سمت اقتصاد واقعی، تولید و اشتغال را در نظام اجرایی کشور عملیاتی می‌کند.

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد