Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:04:29 GMT

با ۶ موزه قدیمی جهان آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۸۵۳۹

با ۶ موزه قدیمی جهان آشنا شوید

به مناسبت روز جهانی موزه‌ به معرفی اجمالی برخی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان که همچنان فعالیت دارند می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، در سال ۱۹۷۷ شورای جهانی موزه‌ها هجدهم «می» را به نام روز جهانی موزه‌ معرفی کرد. مشخص کردن تعداد دقیق موزه‌ها در جهان کار دشواری است اما اطلاعات سازمان‌ها و تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته این رقم را دست کم ۵۵هزار موزه در بیش از ۲۰۰ کشور برآورد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی شواهدی از جمع‌آوری و نگهداری اشیاء توسط انسان در روزگار باستان وجود دارد. اما توصیف امروزی ما از موزه در حوالی قرن هفدهم و هجدهم میلادی و در اروپا جایی که اشیاء برای نمایش عمومی در میدان‌ها و کلیساها قرار داده می‌شدند شکل گرفت.

در ادامه با تاریخچه شش مورد از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان آشنا می‌شوید:

«موزه اشمولین»

این موزه توسط «الیاس اشمول» سیاستمدار و وکیل انگلیسی که آثار مجموعه خصوصی خودش را به موزه آکسفورد اهدا کرد ایجاد شده است. ساختمانی که برای نگهداری از این آثار ساخته شده در سال ۱۶۸۳ میلادی به روی عموم مردم باز شد.

این موزه همچنان در آکسفورد به روی علاقه‌مندان باز است و مجموعه‌ای از آثار تاریخی و هنری همچون مرمرهای یونانی، آثار تاریخی از مصر باستان و آثار هنری «رافائل»، «میکل‌آنژ» و «لئوناردو داوینچی» را شامل می‌شود.

«موزه‌ کاپیتولین»

از موزه کاپیتولین به عنوان قدیمی‌ترین موزه جهان یاد می‌شود چرا که این موزه در سال ۱۴۷۱ در رم زمانی ساخته شد که پاپ سیکستوس چهارم مجموعه‌ای از برنز را به شهر اهدا کرد.

 به سرعت کتیبه‌های رومی، هنر قرون وسطایی و رنسانس، سکه و جواهرات نیز به مجموعه‌های این موزه اضافه شدند و در نهایت این موزه در سال ۱۷۳۴ به روی عموم مردم باز شد.

این موزه که در حال حاضر توسط شهرداری رم اداره می‌شود از سه ساختمان اصلی تشکیل شده است.

«موزه بریتانیا»

موزه بریتانیا در لندن که دست کم هشت میلیون اثر را در مجموعه دائمی خود جا داده بازتابی از قدرت و ثروت امپراتوری بریتانیا است، با این حال تاریخچه این موزه سبب ایجاد بحث‌هایی برای استرداد آثار تاریخی آن شده است.

این موزه که در سال ۱۷۵۳ با مصوبه مجلس در طول حکمرانی «جورج دوم» بنیان‌گذاری شد به عنوان نخستین موزه‌ ملی و عمومی جهان شناخته می‌شود که در سال ۱۷۵۹ بازدیدکنندگان را پذیرفت.

از مشهورترین آثار این موزه به مرمرهای «پارتنون» یونان می‌توان اشاره کرد. در مجموعه این موزه بیش از ۱۰۰هزار اثر تاریخی مصری و آثاری از خاورمیانه نگهداری می‌شود.

«موزه لوور»

«لوور» در پاریس که به عنوان پربازدیدترین موزه جهان شناخته می‌شود در سال ۱۷۹۳ افتتاح شد. امروزه بیش از ۳۸۰هزار اثر تاریخی و ۳۵هزار اثر هنری از جمله تابلو نقاشی «مونالیزا» اثر «داوینچی» در این موزه نگهداری می‌شود.

تقریبا از قرن شانزدهم میلادی ساختمان این موزه پیش از آن‌که «لویی چهاردهم» در سال ۱۶۸۲ آن را به مقصد کاخ ورسای ترک کند به عنوان کاخ برای خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بعدها انجمن ملی که پس از انقلاب فرانسه به وجود آمده بود دستور داد این ساختمان به یک موزه تبدیل شود، موزه‌ای که آثاری شامل دوران حکمرانی ناپلئون و مجموعه‌های سلطنتی را نگهداری می‌کند.

«موزه پرادو»

موزه پرادو در مادرید آثاری از مجموعه سلطنتی اسپانیا را شامل می‌شود و خانه مجموعه‌ بزرگی از آثار هنری این کشور است.

ساختمان این موزه در سال ۱۷۸۵ طراحی شد و در نهایت توسط یکی از اعضای سلطنتی اسپانیا به عنوان مکانی برای نگهداری از مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۸۱۹، این موزه برای نخستین‌بار به روی عموم مردم باز شد و در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰۰ نقاشی در مجموعه این موزه نگهداری می‌شود. از مهم‌ترین تابلوهای نقاشی این موزه به «ندیمه‌ها» اثر « دیه‌گو ولاسکز» می‌توان اشاره کرد. این نقاشی شاهزاده مارگاریت ترزای را در کنار ندیمه‌هایش به تصویر می‌کشد.

 در این موزه همچنین شاهکارهایی از «فرانسیسکو گویا» و «تیسین» وجود دارد.

«موزه هرمیتاژ»

موزه دولتی هرمیتاژ در سن‌پترزبورگ واقع در روسیه بر اثر تلاش‌های «کاترین دوم» شکل گرفت. «کاترین دوم» که از حامیان بزرگ هنر و آموزش بود با هدف به نمایش گذاشتن مجموعه خود که شامل آقار متنوعی از نقاشی و مجسمه گرفته تا کتاب می‌شد برای ساخت این موزه تلاش کرد.

این موزه که در سال ۱۷۶۴ ساخته شده و در سال ۱۸۵۲ به روی عموم مردم باز شد در مجموع از حدود سه میلیون اثر که شامل آثا هنری، آثار باستانی و جواهرات می‌شود نگهداری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه لوور موزه هرمیتاژ موزه پرادو روز جهانی موزه روی عموم مردم باز شد ترین موزه مجموعه ای موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

به گزارش خبرآنلاین، تصمیم به تخریب ساختمان مجاور مجموعه تئاتر سنگلج از دو جهت مورد انتقاد کارشناسان است.

دنیای اقتصاد نوشت: یکی ریسک بالای تخریب ساختمان کناری برای بنای ۶۰ساله سنگلج و دیگری، بی‌توجهی شهرداری به توافقات پیشین برای توسعه بنای سنگلج و الحاق ساختمان کناری به این مجموعه. تماشاخانه سنگلج یکی از بناهای قدیمی شهر تهران است که در تاریخ ۲ آذر ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد. طبق ضوابط و قوانین، برای بناهای ثبت‌شده باید حریم تعیین شود.

طبق قانون حریم در زمان ثبت تعیین می‌شود ولی اگر حریم در نظر گرفته نشود، پلاک چسبیده به ملک حق تخریب و ساخت‌وساز ندارد. اگر هم تخریب شود نباید مرتفع‌تر نسبت به ساختمان ثبت‌شده ساخته شود.

به‌رغم این محدودیت‌ها اما شهرداری درصدد ساخت یک بنای جدید به جای بنای کناری سنگلج است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899610

دیگر خبرها

  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی