Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@10:52:32 GMT

چتر حمایتی صندوق ایرانیان برای دانش بنیان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۸۸۷۳

چتر حمایتی صندوق ایرانیان برای دانش بنیان‌ها

 آنچه می‎تواند این کسب‏ و ‎کارها را از قدم‎های اولیه به بلوغ و پختگی و سوددهی برساند، نوعی حمایت و ایجاد پشتوانه برای فعالیت‏ های مالی است.

حمایتی که نه با وام ‏های ارزان‌قیمت حاصل می‎شود و نه با خدمات بانکی. در این رابطه صندوق ‏های پژوهش و فناوری غیر دولتی ذیل برنامه سوم توسعه و با هدف ارائه خدمات مالی به شرکت‏ های دانش‏ بنیان شکل گرفته‌اند که در میان آنها «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی توسعه فناوری ایرانیان» از سال 90 مجوز فعالیت را از کارگروه ماده 100 قانون برنامه سوم دریافت کرده و تاکنون بیش از 1500 میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌ های فناور و دانش بنیان ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سعید شجاعی، مدیرعامل صندوق ایرانیان که در رشته مدیریت کارآفرینی (دانشگاه تهران) فارغ‌التحصیل شده است، با اتکا به تجربه و تحصیلات آکادمیک در همین حوزه، تلاش کرده تا خدمات مورد نیاز شرکت‏های دانش‎بنیان را در اولویت اهداف صندوق قرار دهد.

چالش‎های فعالیت در حوزه صندوق های غیردولتی

مدیرعامل صندوق ایرانیان می‎گوید: «خیلی‏ وقت‎ها سرمایه‎گذاران منابع خود را در حوزه‎هایی سرمایه‌گذاری می‎کنند که بسیار مرسوم و بدون خطر است؛ یعنی کسب‏ و‎کاری را برای سرمایه‏‎گذاری انتخاب می‎کنند که احتمال شکست آن پایین باشد. اما یکی از حوزه‎های مهمی که متاسفانه بسیار مغفول مانده است، توجه به سرمایه‎گذاری‎های خطرپذیر است. اختصاص سرمایه در حوزه شرکت‏های فناور یا دانش‎بنیان می‎تواند با مخاطرات زیادی همراه باشد. در صورتی که اغلب با موفقیت حتی یک مورد از چند مورد سرمایه‌گذاری در شرکت‎های دانش‎بنیان، سرمایه‎گذاری در این حوزه‎ها می‌تواند سود بالایی را به همراه داشته باشد. در واقع در سرمایه‎گذاری خطرپذیر بایستی با ارزیابی طرح‎های مناسب و سودآور سبدی از شرکت‌ها را تشکیل داد تا اگر مثلا نیمی از این مجموعه به سوددهی نرسید و شکست خورد، دست‏کم نیمی دیگر سود خوبی داشته باشد به نحوی که بتواند کل خسارت‎های وارده را جبران کند و حتی در مجموع سودآور هم باشد.»



دکتر سعید شجاعی تصریح می‌کند: «درک و استفاده به‌جاو اصولی از مفهوم سرمایه‎گذاری خطرپذیر مسأله مهمی است که متاسفانه هنوز در کشور ما به‌درستی جا نیفتاده و از همین روست که شرکت‎های کوچک و نوپا که تازه کار خود را آغاز کرده‎اند باید برای سرمایه‎گذاری سراغ صندوق‎ها و سرمایه‌گذاران غیردولتی بروند تا هم بتوانند به‌آرامی روی پای خود بایستند و هم به‌لحاظ مالی حمایت بشوند. در حالی که در کشور ما غالبا شرکت‎های تازه‌کار سراغ وام‎های حمایتی نظیر وام‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی می‎روند و این مسأله باعث می‏ شود در صورت شکست پروژه، برای بازپرداخت وام دچار مشکل شوند و از یک شرکت فناور و دانش‎بنیان به شرکتی بدهکار تبدیل شوند.

این مسأله حتی در صورت موفقیت پروژه هم باعث می‎شود این شرکت‎ها وقتی وارد فعالیت‎های اقتصادی جدی‎تر و بزرگ‌تر می‎شوند توان مدیریت اقتصادی نداشته باشند و نتوانند پیشرفت کنند، زیرا در فضای واقعی اقتصادی رشد نکرده اند. این مسأله دوسویه است و هم باید از سمت دولت مدیریت شود که به جای اعطای وام‎ به شرکت‎های کوچک، فرآیندهای حمایتی آنها به صندوق‎های خصوصی واگذار شود و هم خود شرکت‎های نوپا برای آغاز فعالیت‎های اقتصادی‎شان سراغ مشارکت با سرمایه‌گذاران و صندوق‎های خصوصی که نوعی سرمایه‎گذار خطرپذیر هستند، بیایند.»

خدمات صندوق ایرانیان در یک نگاه

1-صدور ضمانت‎نامه برای طرح‎های تجاری‎سازی محصولات دانش‎بنیان

پیچیدگی و تخصص‏گرایی در حوزه ‏های دانش‎بنیان، ضرورت استفاده از ضمانت‎نامه را بیشتر از قبل آشکار می‎کند. بانک‏ها به دلیل نداشتن آشنایی کافی با خدمات شرکت‌های دانش‎بنیان و ناتوانی در ارزیابی فعالیت‏های فناوران، تمایلی به ارائه ضمانت‏نامه با شرایط تسهیل‌شده ندارند. صندوق توسعه فناوری ایرانیان با توجه به اختیارات قانونی مصوب هیات وزیران، رسالت خود را صدور ضمانت‏نامه برای شرکت‎های دانش‏بنیان، فناور و نوآور قرار داده است. این شرکت انواع ضمانت‏نامه‏ های حُسن انجام کار و تعهدات، پیش پرداخت، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها و تعهد پرداخت را صادر می‎کند. مزیت صدور ضمانت‏نامه از سوی صندوق ایرانیان در این است که برخلاف بانک‏ها، توان فنی شرکت‏ها را ملاک ارزیابی و اعتبارسنجی قرار می‎دهد. اکنون بیشترین فعالیت صندوق ایرانیان صدور ضمانت نامه برای شرکت‎هاست و مبلغ کلی صدور ضمانت‌نامه از مرز هزار میلیارد تومان گذشته است.

2-سرمایه‎گذاری خطرپذیر

شرکت‎های دانش‎بنیان و فناور سرمایه لازم برای توسعه کسب و کار خود را ندارند و اصل سرمایه‎شان همان دانش فنی است در حالی که بانک‏ها معمولا برای پرداخت وام و حمایت‏های مالی اولویت را به میزان گردش مالی می‏دهند و برای ارائه خدمات، وثایق بالایی را دریافت می‎کنند. اما صندوق ایرانیان توانایی‎های فنی و دانش و مهارت را اولویت سرمایه‎گذاری قرار می‎دهد. گفتنی است صندوق ایرانیان تاکنون 30‌میلیارد تومان در فعالیت‎های دانش‎بنیان سرمایه  گذاری کرده است.

3-ارائه تسهیلات به شرکت‎های دانش ‏بنیان

نهادها و سازمان‌های دولتی بخش قابل توجهی از منابع مالی هزینه شده در حوزه‎های فناوری و نوآوری را در اختیار دارند. واگذاری عاملیت اجرایی این منابع مالی، فرصت را برای سیاست‌گذاری و طراحی نقشه پیشرفت کشور فراهم می‎کند. تهیه گزارش‎های ارزیابی و اعتبارسنجی، عاملیت اعطای انواع تسهیلات، مدیریت وجوه اداره شده، ارزیابی طرح‎ها و نظارت بر حسن اجرای طرح‎ها از جمله خدماتی است که صندوق توسعه فناوری ایرانیان برای سیاست‌‎گذاران و سازمان‎های دولتی و خصوصی پیش‎بینی کرده‎است.

صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از مهم‌ترین سازمان‎هایی هستند که صندوق ایرانیان کارگزار منابع مالی آنهاست. در این رابطه همه امور مربوط به ارزیابی و اعتبارسنجی و تهیه گزارش‎های نظارتی برای پرونده‏های معرفی شده انجام می‏شود. لذا صندوق توسعه فناوری ایرانیان آمادگی دارد در قالب عقود مبادله‏ ای به منظور رفع مشکل نقدینگی شرکت‎ها وام در اختیار آنها قرار دهد. از انواع خدمات مالی در این حوزه می‏توان به تسهیلات قرض‎الحسنه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، خرید دین و پیش‌خرید اشاره کرد. این صندوق آمادگی دارد تا طرح‎های دانش‎بنیان را در قالب عقود مشارکتی نیز تأمین مالی کند. صندوق ایرانیان در حوزه پرداخت تسهیلات تاکنون چیزی حدود 430 میلیارد تومان خدمات ارائه داده است.

راه‏های ارتباط با صندوق ایرانیان

وبسایت: irtechfund.com
اینستاگرام: irtechfund
ایمیل: irtechfund@gmail.com
لینکدین: irtechfund-com
شماره تماس: 02145712000
آدرس: تهران، بزرگراه شهید همت غرب، کندرو شهید باکری، خروجی شهران، کوچه لاله، پلاک ۲۷

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مریم ملی نشان ایرانی 2 سعید شجاعی صندوق ایرانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  محمد موسی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ گفت: در طی سال گذشته به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

موسی‌زاده موسوی اضافه کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه  اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال درخصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجتال و همچنین ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری
  • عضویت ۵ شرکت دانش بنیان در صندوق بخش کشاورزی خراسان شمالی/کاهش توان مالی صندوق های کشاورزی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانتنامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری