Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@00:20:14 GMT

تاریخی ترین درِ کاخ گلستان بازگشایی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۰۹۱۶

تاریخی ترین درِ کاخ گلستان بازگشایی شد

درِ تاریخی کاخ گلستان (باب عالی) امروز (سه‌شنبه/۲۸ اردیبهشت ماه) به مناسبت روز جهانی موزه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد.

به گزارش برنا؛ این در که تاریخی ترین درِ کاخ گلستان است سال ها است بسته بود؛ اما از دو سال گذشته مسئولان میراث فرهنگی بر بازگشایی آن تاکید کردند و مراحل بازگشایی آن آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز برای بازگشایی تصمیم گیری کرد و با طی مراحل آن، این در امروز با حضور علی اصغر مونسان بازگشایی شد.

در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای درِ شرقی (عالی)  و آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد. همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترونیک این ورودی استفاده شده است.

 یکی از مشخصه‌های اصلی این در تاریخی، داشتن مولفه های ورودی برای ورود به باغ ایرانی است، وجود هشتی و راهرو برای ورود به باغ محوطه‌ کاخ گلستان یکی از مولفه های منحصر به فرد در عالی است که در غربی به دلیل وجود ساختمان و هویت های سیاسی و اداری ساختمان فاقد این مولفه است.

بازگشایی این در می تواند محورتاریخی - گردشگری که از میدان امام خمینی آغاز می شود و تا بازار ادامه دارد را دوباره فعال کند، علاقه‌مندان در این مسیر گردشگری می‌توانند از جلوخان شمس العماره، کوچه مروی، مدرسه داروالفنون و خانه امام جمعه بازدید کنند و دو محله قدیم تهران یعنی دولت با عودجالان باردیگر پیوند می خورد.

 تاریخچه کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد، هرچند در دوران آغا محمدخان قاجار به اهمیت آن افزوده شد و در دوران فتحعلی شاه آراسته‌تر و توسعه‌یافته‌تر شد. این مجموعه در دوران ناصرالدین شاه به واسطه سفرهایی که به اروپا داشت، دستخوش تغییرات اساسی و متاثر از معماری اروپا شد. ارگ سلطنتی شاهد وقایع تاریخی و سیاسی متعددی از جمله انقلاب مشروطه بوده است. در دوران معاصر ارگ سلطنتی حتی با تعرض و تصرفاتی هم مواجه شده است.

عمر کاخ گلستان که در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شد، به بیش از ۴۴۰ سال می‌رسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امام جمعه گردشگری گردشگری و صنایع دستی معماری موزه کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  سید علی ترابی ضمن تبریک روز بناهای تاریخی گفت:  در حال حاضر علاوه بر ثبت ملی قلعه  تاریخی سنگان ، ۱۱۰ محوطه تاریخی در شهرستان اشنویه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد گردشگری کشور ثبت شد.

وی با اشاره به ظرفیت مناسب باغات گیلاس و اهمیت برگزاری جشنواره گیلاس در معرفی شهرستان که زمینه توسعه را هموار خواهد کرد گفت: امسال نیز جشنواره گیلاس باشکوهتر از سنوات گذشته در شهرستان با مشارکت مردم و ادارات ذیربط برگزار خواهد شد.

همچنین امروز بمناسبت روز بناهای تاریخی فرماندار شهرستان اشنویه از قلعه تاریخی سنگان دیدار و  از خانواده مرحوم حاج محمدامین زرزا تجلیل کرد.

دیگر خبرها

  • صدور موافقت‌نامه اصولی اولیه برای ۱۴ طرح گردشگری درگلستان
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور
  • ثبت جشنواره گیلاس در رویداد گردشگری کشور
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان