Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: به کار بردن برخی اصطلاحات و شعارها از سوی داوطلبان ریاست جمهوری که در روزهای قبل با ورود به ستاد انتخابات کشور برای حضور در عرصه رقابت ها ثبت نام کردند،  مورد توجه رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.

در همین رابطه یک تحلیلگر معتقد است استفاده از پیام ها و شعارها حتما در سرنوشت کاندیداها موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساسا کمپین های انتخاباتی با همین موارد شکل می گیرند.

از نظر او، داشتن پیام در تصویرسازی از نامزدهای انتخابات در میان مردم بسیار مهم است. نامزدی که پیام و شعار روشنی نداشته باشد، به طور طبیعی نمی تواند مورد توجه رای دهندگان قرار گیرد و مردم یا او را خیلی زود از ذهنشان پاک می کنند و یا اصلا جدی نمی گیرند.

رحمان قهرمانپور در گفت و گو با جماران با اشاره به کلیدواژه ها و شعارهایی که داوطلبین ریاست جمهوری در هنگام نام نویسی به کار بردند، گفت: باید میان پیام و شعار تمایز قائل شد. کاندیداها ممکن است پیام داشته باشند یا اینکه شعار دهند. به عنوان مثال آقای رئیسی که می گوید می خواهد با فساد مبارزه کند، پیام می دهد. اما وقتی می گوید قصد دارد کشور را از دست دزدان نجات دهد، این شعار است.

وقتی آقای لاریجانی حرف از داس و درفش و چکش و غیره می زند شعار می دهد

وی افزود: وقتی آقای لاریجانی حرف از داس و درفش و چکش و غیره می زند شعار می دهد اما زمانی که می گوید می خواهد با تندروی ها و سوپرمن بازی ها مقابله کند، پیام می دهد. بنابراین پیام ها جدای از شعارها قابل ارزیابی هستند. حرف ها و اصطلاحاتی که داوطلبان برای ورود خود به عرصه طراحی کرده اند، جنبه شعاری دارند.

این تحلیلگر مطرح کرد: پیام های داوطلبین اهمیت بالایی دارند و دروازه ورود نامزدها به ذهن رای دهندگان هستند. نامزدی که پیام نداشته باشد، سرگردان است و مانند کسی می ماند که در میان انبوهی از اشخاص گم می شود. به بیانی دیگر، کاندیدایی که پیام روشنی ندارد نمی تواند خود را از دیگران تفکیک کند.

استفاده از پیام ها و شعارها در سرنوشت کاندیداها موثر است

قهرمانپور بیان کرد: انبوهی از کسانی که اقدام به ثبت نام کردند نظیر آقایان شریعتمداری، فریدون عباسی و ... پیامی نداشتند. اکثر داوطلبان از داشتن پیام تهی هستند. در صورتی که وقتی کاندیداها پیامی نداشته باشند، مردم نمی توانند آنها را از دیگران تفکیک کنند. برای نمونه، در ذهن همه ما هست که خانم زهرا شجاعی به عنوان یک زن ثبت نام کرد. صرف ثبت نام ایشان توام با پیامی مشخص بود، هرچند هیچ حرفی هم نزد. همین که ما بگوییم یک خانم برای ریاست جمهوری ثبت نام کرد، حامل پیامی روشن است.

او اظهار داشت: استفاده از پیام ها و شعارها حتما در سرنوشت کاندیداها موثر است. اساسا کمپین های انتخاباتی با همین موارد شکل می گیرند. به عنوان مثال دیدیم که آقای میرسلیم و غرضی در سال های ۹۲ و ۹۶ کاندیدای ریاست جمهوری بودند اما هیچ حرف تاثیرگذاری از آنها در ذهن ما باقی نمانده است. این موضوع نشان می دهد که آنها پیام روشنی نداشته اند و رای دهندگان نمی دانستند آنها قرار است چه کاری انجام دهند.

آقای جهانگیری برای حفظ شانس خود باید از وضع موجود دفاع کند

این تحلیلگر بیان کرد: داشتن پیام در تصویرسازی از نامزدهای انتخابات در میان مردم بسیار مهم است. نامزدی که پیام و شعار روشنی نداشته باشد، به طور طبیعی نمی تواند مورد توجه رای دهندگان قرار گیرد و مردم یا او را خیلی زود از ذهنشان پاک می کنند و یا اصلا جدی نمی گیرند.

قهرمانپور با بیان اینکه اصطلاحات و کلیدواژه هایی که از سوی داوطلبین به کار می رود بدین خاطر است تا آنها خود را از سایرین متمایز کنند، گفت: قاعده ای در کمپین های انتخاباتی دنیا وجود دارد که کاندیدا باید خود را معترض به وضع موجود نشان دهد. البته بعضی از کاندیداهایی که جزو دولت مستقر هستند، همچون آقای جهانگیری، برای حفظ شانس خود باید از وضع موجود دفاع کنند.

مهم باورپذیری پیام کاندیداها است

او افزود: اگر نامزدی که در ایجاد وضع موجود سهم داشته، بخواهد علیه این وضع صحبت کند اصطلاحا به آن «اختلال در پیام» گفته می شود. یعنی این کاندیدا از نظر مردم، پیام روشنی ندارد. ولی کاندیدایی که در ایجاد وضع موجود و در دولت مستقر حضور نداشته، می تواند از این تاکتیک استفاده کرده و بگوید مخالف وضع موجود است.

قهرمانپور گفت: هر کاندیدایی می تواند بگوید قصد دارد شهروندان را برای تفریح به کره مریخ بفرستد و هیچ اشکالی هم ندارد. مهم باورپذیری آن پیام است. به عنوان مثال، کاندیدایی می گوید که می خواهد کشور را به نحوی متفاوت اداره کند و از سوی دیگر برخی به او می گویند «تو اگر بیل زن بودی باغچه خودت را بیل می زدی! » بنابراین مهم این نیست که نامزدها چه وعده هایی می دهند، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر رای دهندگان حرف ها و پیام های مطرح شده، چقدر اعتبار دارند.

اگر کاندیدایی گمان کند انتخابات صحنه ای علمی و آکادمیک است، بازی را از پیش باخته است

وی گفت: باید دید پس از بیان چنین پیام هایی از سوی کاندیداها، چند نفر از رای دهندگان به کاندیداهای مزبور رای می دهند. در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است رای دهندگانی باشند که به حرف های غیرعلمی کاندیداها رای دهند؟ باید گفت بله. به این دلیل که حرف ها ممکن است از نگاه برخی ها خنده دار و غیرعلمی و از نگاه عده ای کاملا جدی و معنادار باشند.

این تحلیلگر افزود: طیف وسیعی از رای دهندگان وجود دارند که یک جور نمی اندیشند و احساسات یکسانی ندارند. از این رو، اگر کاندیدایی گمان کند انتخابات صحنه ای علمی و آکادمیک است، بازی را از پیش باخته است. انتخابات عرصه ای است که باید رای دهندگان را در آن قانع کرد و برای این اقناع نیز باید استدلال آورد و برنامه داد و حرف زد و از احساسات و عواطف استفاده کرد. بنابراین کاندیداها باید به هر تکنیکی که می توانند متوسل شوند تا رای دهندگان را قانع به رای دادن به خود کنند.

رقابت جدی تر، مشارکت مردم در انتخابات را افزایش می دهد

قهرمانپور گفت: یک مشکل جهانی در خصوص انتخابات وجود دارد و آن اینکه کیفیت دموکراتیک انتخابات پایین آمده است. بدین معنا که انتخابات از ارزش ها و هنجارهای متعالی به یکسری تکنیک های رسانه ای، تبلیغاتی و بازاریابی و ارتباطاتی تقلیل پیدا کرده است و اخیرا نیز ورود تکنولوژی هوش مصنوعی را شاهدیم. لذا این مساله ای جهانی است و ربطی به ما ندارد. متاسفانه قاعده مشخصی در خصوص انتخابات وجود ندارد که به عنوان مثال به کاندیداها بگوید چه کاری انجام دهند.

او در پایان با اشاره به اینکه انتخابات عرصه رقابت است، گفت: اتفاقا به کار بردن این نوع کلیدواژه ها و شعارها نشان می دهد که رقابتی جدی در پیش است. دیدیم که در آمریکا ترامپ آنگونه رقابت کرد و در ایران نیز بعضی کاندیدا این گونه رقابت می کنند. بی تردید هرقدر رقابت جدی تر و اختلاف میان کاندیداها شفاف تر و علنی تر باشد به همان میزان بنابر تحقیقات انجام شده، درصد مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 کاندیداها انتخابات 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عنوان مثال ریاست جمهوری رای دهندگان ثبت نام وضع موجود رای دهند حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۰۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روز‌های ایران را هم بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید؛

* دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.
* این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

* اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود

* به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی به انسانیت اتفاق افتاد.

* چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

* این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده، اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

* خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشور‌های منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

دیگر خبرها

  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند