Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد نیوز، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازاهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.

عبدالناصر همتی درخصوص رمزهای استخراج شده در داخل کشور عنوان کرد: در مورد رمزارزهای استخراج شده در داخل هم که تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد اقتصادی پاییز به روایت بانک مرکزی

تین نیوز

پس از آنکه رئیس کل بانک مرکزی، در اواخر هفته گذشته و طی دیدار پایان سال با مدیران عامل بانک ها، از رسیدن نرخ رشد اقتصادی به 4.5 درصد خبر داد و این نرخ را با توجه به نرخ رشد کشورهای منطقه در سال 2023 رقمی مطلوب دانست، امروز بانک مرکزی مشروح داده های نرخ رشد اقتصادی در پایان پاییز سال 1402 را منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، بر اساس گزارش بانک مرکزی، تولید نا خالص داخلی (GDP) کشور به قیمت های سال پایه 1395در پاییز ماه سال 1402 به رقم 397.1 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، از رشد اقتصادی 4.3 درصدی با نفت و رشد 3.3 درصدی بدون نفت حکایت دارد.

همچنین بررسی رشد اقتصادی 9 ماهه و تا پایان آذر ماه 1402 نیز نشان می دهد که تولید نا خالص داخلی کشور با احتساب نفت به 1,208 هزار میلیارد تومان رسیده که 4.5 درصد بیشتر از 9 ماهه 1401 است. همچنین بدون در نظر گرفتن نفت نیز تولید ناخالص داخلی کشور با رشدی 3.5 درصدی، به 1,096 هزار میلیارد تومان در پایان آذر ماه رسیده است.

صعود نرخ رشد اقتصادی بر دوش نفت

بررسی رشد اقتصادی در هر یک از بخش های و گروه فعالیت های اقتصادی در پاییز سال جاری نشان می دهد که همچنان بخش عمده رشد اقتصادی کشور، بر دوش بخش نفت است. البته با استناد به آمارهای بانک مرکزی، نرخ رشد همین گروه نیز در بازه مورد بررسی معادل 14.5 درصد ثبت شده که نه تنها پایین ترین میزان در سال جاری محسوب می شود، بلکه از رقم ثبت شده در پاییز سال قبل نیز حدود یک درصد کمتر است.

همچنین بخش صنایع و معادن نیز در پاییز امسال 4.1 درصد رشد کرده که با وجود رشد 0.4 واحد درصدی رقم این رشد نسبت به تابستان، در مقایسه با پاییز سال 1401 تقریبا نصف شده است. همچنین نرخ رشد گروه خدمات در حالی رقم 3.6 را در پاییز امسال ثبت کرده که این رقم در تابستان همین سال معادل 2.7 درصد و در پاییز سال قبل سه درصد ثبت شده بود. از سوی دیگر، کمترین نرخ رشد اقتصادی در بین بخش های اقتصادی کشور نیز همچنان مربوط به بخش نفت است که در سه ماهه سوم سال  تنها 0.6 درصد رشد کرده است.

اختلاف قابل توجه آمار رشد اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار

از نکات قابل توجه اما تکراری در بررسی داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی از رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال 1402 می توان به اختلاف قابل توجه آنها با آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار اشاره کرد.

طبق آنچه گفته شد، رشد اقتصادی پاییز امسال طبق داده های بانک مرکزی، 4.3 درصد با نفت و 3.3 درصد بدون نفت ثبت شده است. این در حالیست که مرکز آمار، این ارقام را به ترتیب 5.1 درصد و 2.5 درصد اعلام کرده است که نشان از نقش بیشتر بخش نفت در داده های مرکز آمار دارد.

به علاوه، این تفاوت در رشد اقتصادی بخش ها مختلف نیز به چشم می خورد. طوری که مرکز آمار ایران در پاییز امسال، رشد گروه کشاورزی را منفی یک درصد، گروه صنایع و معادن را 6.9 درصد، گروه نفت را 21.8 درصد و گروه خدمات را 4.6 درصد اعلام کرده بود که اختلافی چشمگیر با ارقام اعلامی از سوی بانک مرکزی دارند.

چرا آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت هستند؟

بررسی ها نشان می دهند که این اختلاف بین آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از دو دلیل اصلی نشات می گیرند. نخستین موضوع تفاوت سال پایه در نظر گرفته شده توسط این دو منبع آماری است. از آنجا که تولید ناخالص داخلی، ارزش ریالی کالا ها و خدمات نهایی تولید شده در یک بازه زمانی را در نظر می گیرد، میزان تولید هر کالا در قیمت آن ضرب شده و ارزش آن محاسبه می شود؛ اما برای آنکه اثر رشد قیمت کالاها بر رشد اقتصادی حذف شود، در هر بازه مورد بررسی، قیمت ها بر اساس یک سال پایه از قبل تعیین شده محاسبه می شوند تا تنها میزان تغییر در تولید کالاها، رقم رشد اقتصادی را مشخص کنند.

با این توضیحات و با در نظر گرفتن این نکته که بانک مرکزی، سال پایه محاسبات خود را 1395 و مرکز آمار این سال را 1400 در نظر می گیرند، علت اصلی اختلاف در نرخ های رشد اعلام شده توسط این دو نهاد مشخص می شود.

علاوه بر آن، تفاوت در طبقه بندی بخش های اقتصادی در حساب های مرکز آمار و بانک مرکزی، در کنار تفاوت در منابع اطلاعاتی این دو مرکز نیز از دیگر دلایل اختلاف در آمارهای رشد اقتصادی به حساب می آیند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • روش استخراج چلغوز از طبیعت + فیلم
  • کاهش نرخ بهره اروپا در ماه ژوئن
  • زمان اولین کاهش نرخ بهره اروپا مشخص شد
  • نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله
  • رئیس اتاق بازرگانی تهران: وضعیت صنعت دارو بحرانی است
  • انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی؛ وضعیت صنعت دارو بحرانی است
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند
  • راه‌اندازی نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی با نرخ مصوب در لرستان
  • قیمت دینار عراق، درهم امارات و سایر ارزها، امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
  • نرخ رشد اقتصادی پاییز به روایت بانک مرکزی