Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@11:41:43 GMT

مشتری بازار موبایل در دسترس نیست!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۲۷۵۱

مشتری بازار موبایل در دسترس نیست!

بازار موبایل از ابتدای سال جاری بیشتر روی تعطیلی به خود دیده است تا اینکه رونق خرید و فروش در آن جریان داشته باشد؛ با اتمام تعطیلات دوهفته‌ای نوروز در فروردین و بعدازآن اعمال محدودیت‌های کرونایی که منجر به تعطیلی بازار موبایل شد، خرید و فروش زیادی انجام نگرفت و منجر به کاهش شدید تقاضا گردید که این مسئله کاهش قیمت را در بازار به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه «رسالت» در ادامه نوشت: هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان نیز بیشتر بازارها با رکود همراه می‌شوند و قیمت اجناس روند نزولی پیدا می‌کنند که بازار موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیست. ضمن اینکه همزمان با شیوع کرونا در سال گذشته نرخ ارز نیز جهش زیادی پیدا کرد و بالطبع قیمت موبایل هم با افزایش چند برابری به خصوص در بعضی از برندهای لاکچری روبه رو شد و همین مسئله توانست بر کاهش تقاضای خریداران اثرگذار شود.

از سوی دیگر در راستای سیگنال‌هایی که از احتمال احیای برجام به گوش رسید، نرخ دلار درروند نزولی قرار گرفت و باعث شد در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت گوشی کاسته شود، چراکه موبایل کالایی وارداتی است و قیمت آن تابع مستقیم نرخ ارز است.

بر اساس نظر فعالان بازار با توجه به نوسان کاهشی نرخ دلار و تأثیر آن در قیمت‌ها، شرایط فعلی بهترین فرصت برای خرید تلفن‌های هوشمند است. فروشندگان موبایل هم معتقدند با رکود حاکم بر بازار فعلی روند نزولی قیمت‌ها می‌تواند ادامه‌دار باشد.

در شرایط کنونی با توجه به واردات گوشی‌های هوشمند و تعطیلی و کاهش تقاضا، بازار با اشباع موبایل روبه روست و با تداومی که در میزان واردات وجود دارد، مدل‌های مختلف تلفن‌های هوشمند در بازار قابل‌دسترس هستند.

اولویت تعمیر گوشی‌های موبایل 

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی درباره وضعیت بازار خرید و فروش موبایل از ابتدای سال جاری گفت: بعد از روند صعودی که در نرخ دلار رخ داد، شرکت‌ها قیمت گوشی‌ها را ارزان کردند، اما باز هم با وجود افزایش دوباره قیمت ارز، گوشی با همان قیمت قبل به فروش می‌رسد. هر سال با رسیدن ماه رمضان بازار با رکود مواجه می‌شود و امسال هم با وجود محدودیت در رفت‌وآمد و قرنطینه، شرکت‌ها قیمت‌ها را پایین آوردند.

وی اضافه کرد: با اتمام ماه رمضان و باز شدن بازار تا حدودی خرید و فروش گوشی انجام می‌گیرد و انواع و اقسام گوشی هم در انبارها موجود است. ضمن اینکه همه گوشی‌هایی که در سال قبل در گمرک دپو شده بودند، تا پایان سال ۹۹ ترخیص و در بازار عرضه شدند.

محبی گران شدن موبایل را عامل مهمی برای در اولویت قرار دادن تعمیر گوشی همراه عنوان کرد و افزود: سال قبل با گران شدن نرخ دلار، قیمت گوشی هم رشد زیادی پیدا کرد و به همین علت مردم ترجیح می‌دهند بیشتر گوشی را تعمیر کنند تا اینکه گوشی نو بخرند.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی، درباره تأثیر مصوبه مجلس در تعیین حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد گفت: تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشی همراه ادامه دارد و طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبه مجلس اجرایی نشد و قیمت گوشی نسبت به آن مصوبه تغییر نکرده است. در صورت اجرای مصوبه مجلس احتمال تغییر قیمت گوشی در بازار وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تخلف شرکت‌ها در دریافت ارز نیمایی برای واردات گوشی و فروختن به نرخ بازار آزاد وجود دارد یا خیر، گفت: چنین امکانی وجود ندارد، به دلیل اینکه در سامانه ۱۲۴ هر شرکتی که کالا وارد می‌کند باید آن را ثبت کند. ضمن اینکه طرح افق هم در آینده اجرایی می‌گردد، به طوری‌که واردات گوشی از ابتدا در سامانه ثبت می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد و پیامک کد فعال‌سازی ارسال گردد.

محبی با بیان اینکه میزان خرید موبایل در اسفند و فروردین هر سال بیشتر از دیگر ماه‌های سال است، افزود: فروردین امسال به دلیل تعطیلی خرید و فروشی صورت نگرفت و اسفندماه سال ۹۹ هم رونق سال‌های گذشته را نداشت. 

آغاز حرکت صعودی قیمت‌های موبایل

فرزاد یزدیان کاشانی، کارشناس ارشد صنایع مخابراتی درباره وضعیت بازار خرید و فروش موبایل از ابتدای سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ بازار موبایل فعالیت جدی نداشت، چراکه ۱۶ روز تعطیلات نوروزی بود و بعدازآن هم به دلیل کرونا بازار تعطیل شد، اما شرکت‌ها با وجود تعطیلی اجناس خود را وارد کردند.

وی با بیان اینکه موبایل کالای کاملا وارداتی است و نوسانات نرخ ارز، قیمت آن را تغییر می‌دهد، افزود: با توجه به کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها به کف رسید، ولی طی یک‌هفته‌ای که از آغاز فعالیت بازار می‌گذرد، قیمت‌ها به تدریج در حال افزایش هستند. به عنوان نمونه گوشی که شنبه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود الان به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

یزدیان کاشانی یادآور شد: قیمت گوشی بیشتر تحت تأثیر قیمت درهم و یوآن است، زیرا بیشتر گوشی‌ها از کشورهای حوزه خلیج‌فارس وارد می‌شوند و نرخ درهم اهمیت زیادی در تعیین قیمت آن دارد.

وی با اشاره به سوءاستفاده‌ای که بعضی از شرکت‌ها از اختصاص ارز دولتی برای واردات گوشی کردند، گفت: اکنون که ارز حاصل از صادرات  به واردات موبایل اختصاص پیدا کرده است، اختلاف قیمت خیلی زیادی با ارز بازار آزاد ندارد و صادرکنندگان ارزی که تحویل می‌گیرند را در شبکه متشکل ارزی وارد می‌کنند.

یزدیان کاشانی به وجود شرکت‌های صوری که مجوز فعالیت در حوزه واردات موبایل گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: اکنون دو مشکل در بازار وجود دارد اول اینکه به بیش از ۶۰۰ شرکت مجوز داده شده است که تعداد زیادی از این شرکت‌ها صوری هستند و وجود خارجی ندارند که باید این مسئله پیگیری شود. این تعداد شرکت باید بتوانند خدمات بعد از فروش ارائه دهند ولی درواقع ۶۰۰ مرکز خدمات بعد از فروش دارای شعبه در سراسر کشور وجود واقعی ندارد. 

این فعال بازار تلفن همراه ادامه داد: ضمن اینکه سفارش تلفن‌های ثبت‌شده توسط این شرکت‌ها، همان چیزی که ثبت‌شده وارد نشده است به نحوی که آن‌ها واردات گوشی‌های اورجینال با کیفیت درجه یک را ثبت کرده‌اند، اما گوشی‌های با کیفیت پایین‌تر را وارد نموده‌اند، درحالی‌که ارز واردات خرید گوشی‌های درجه یک را هم دریافت کرده‌اند.

یزدیان کاشانی نظارت بر نحوه پشتیبانی و خدمات‌رسانی شرکت‌های ثبت‌شده را ضروری دانست و افزود: اتحادیه‌ای که مجوز واردات گوشی‌های موبایل را برای شرکت‌ها صادر می‌کند باید بر خدمات پس از فروش آن‌ها هم نظارت نماید و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده هم باید بر کیفیت کالایی که عرضه‌شده، نظارت داشته باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از این شرکت‌ها دارای مجوز یک‌ساله هستند که در این بازه زمانی هیچ نظارتی بر عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گیرد و بعضی از آن‌ها اقدام به پولشویی هم می‌کنند و تنها کسی که متضرر می‌شود، مشتری است. کشور نیازمند یک‌میلیون گوشی در ماه است و در حدود ۶۶۰ شرکت قرار است این میزان را تأمین کنند در صورتی‌که با وجود ۱۰۰ شرکت که خدمات‌دهی مناسبی دارند، نیاز کشور رفع می‌شود.

یزدیان با اشاره به اینکه کمبود گوشی در بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه از ابتدای سال بازار تقریبا تعطیل بود، انبارها از نظر تعداد کالا محدودیت ندارند.

وی در پایان قیمت گوشی را به تدریج رو به افزایش عنوان کرد و افزود: اکنون کشورهای همسایه در تعطیلات  هستند و هنوز بازارها خیلی فعال نشده‌اند و قیمت‌ها نسبت به قبل از سال نو مناسب‌تر است، اما رو به بالا حرکت می‌کند. اگر شخصی نیاز به گوشی دارد باید بلافاصله خرید کند. موبایل کالای سرمایه‌ای نیست، بلکه وسیله‌ای مصرفی است. اگر شخصی نیاز به خرید موبایل دارد باید همین امروز خریداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار موبایل وضعیت بازار موبایل واردات گوشی ابتدای سال بازار موبایل خرید و فروش قیمت گوشی نرخ دلار شرکت ها قیمت ها گوشی هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تریلی های چینی ارزان در ایران؛ 6 مدل از 3 میلیارد به بالا (تصاویر)

تین نیوز

اگر قصد خرید تریلی دارید و می خواهید با کمترین قیمت مالک یک دستگاه از این خودروهای سنگین شوید انتخاب شما به تریلی های چینی محدود می شود.

در روزهای پایانی سال قیمت ها در بازار خودروهای سبک تکان خورده و گرانی در بازار جولان می دهد. سوال اینجاست که آیا قیمت ها در بازار کامیون و تریلی هم جابجا شده است یا نه؟

خریدارانی که خرید خود از بازار ماشین های سنگین را به ایام پایان سال موکول کرده اند با عجله مشغول ارزیابی قیمت ها هستند چرا که بر اساس برخی ارزیابی ها ممکن است قیمت ها در سال آینده رشد بیشتری داشته باشند.

در این بازار خریداران تریلی اگر پول کافی نداشته باشند باید به تریلی های چینی ارزان قیمت اکتفا کنند.

سایت باکامیون در گزارشی به معرفی ارزان ترین کشنده های بازار ایران پرداخته و نوشته است: بازار کشنده ها در ایران به ‌طور کامل در اختیار مدل ‌های چینی است. اگر به دنبال ارزان‌ ترین کشنده‌ ها هستید، انتخابی جز گزینه‌های چینی وجود ندارد. در بازار کنونی، برای یافتن تریلی صفر کیلومتر با قیمت کمتر از ۳ تا ۵ میلیارد تومان، بسیار دشوار است.

ارزان‌ ترین تریلی جدید بازار کامیون ایران

کشنده دایون N8، تریلی جدید شرکت کرمان دیزل، به عنوان یکی از گزینه‌های ارزان‌ترین کشنده‌های صفر کیلومتر در بازار ایران معرفی شده است. این مدل با قیمت کارخانه ‌ای ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌ رسد. شرکت کرمان دیزل از سال ۱۳۹۳ در زمینه تولید کامیون‌ های دایون فعالیت می‌ کند و با قیمت مناسب نسبت به سایر کشنده‌ های چینی توانسته است بازار خوبی را در ایران داشته باشد.

دایون N8 با قیمت پایین ‌تری نسبت به سایر رقبا، به عنوان گزینه ارزان ‌تر در بازار مطرح است. با این حال، قیمت واقعی آن در بازار حدود یک میلیارد تومان بیشتر است. اما مشتریان به دلیل عدم شماره ‌گذاری صحیح در تحویل این کشنده، نارضایتی را تجربه کرده‌ اند.

دایون N8 با پیشرانه ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی از شرکت چینی ویچای، قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۳۰ نیوتن متر را تولید می ‌کند. انتقال نیرو نیز توسط گیربکس اتوماتیک ۱۶ دنده از شرکت FAST صورت می ‌گیرد. اما به دلیل قیمت مناسب، نباید انتظار کیفیت بالا و تجهیزات فراوان را از این کشنده داشت. از این لحاظ، دایون N8 کمی پایین‌تر از کشنده‌ های چینی گران ‌تر قرار می ‌گیرد.

تریلی چینی فاو ۴۲۰

کشنده فاو ۴۲۰، یکی از کشنده ‌های عرضه شده توسط سیبا موتور گروه بهمن در ایران، به عنوان یک گزینه ارزان‌ تر در بازار کامیون ‌ها معرفی شده است. این کامیون در دو نسخه ی تک محور و دو محور در بازار عرضه می ‌شود و هر دو نسخه قیمتی تقریباً یکسان دارند، در نتیجه به عنوان یکی از کشنده‌ های باقیمت مناسب شناخته می‌ شوند.

فاو ۴۲۰ با پیشرانه ی ۱۱ لیتری شش سیلندر خطی، قدرت ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰۰ نیوتن متر را تولید می ‌کند. انتقال قدرت نیز توسط یک گیربکس ۱۶ دنده دستی از شرکت ZF صورت می ‌گیرد. اما با وجود قدرت کمتر و استفاده از گیربکس دستی، فاو ۴۲۰ قیمتی بالاتر نسبت به دایون N8 دارد و به قیمت ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می ‌شود. اما در عوض، از برندی خوش ‌نام ‌تر و ایرانی معتبرتر بهره می‌ برد.

مشکل اصلی کشنده ی فاو ۴۲۰ در خشکی اتاق و تعلیق آن است. سیستم تعلیق این کامیون از نوع فنری بوده و استفاده از بالن در آن وجود ندارد. این مشکل ممکن است برخی از خریداران را ناراضی کند. اما با توجه به برند خوش ‌نام و ارزانی قیمت، فاو ۴۲۰ همچنان به یک گزینهٔ جذاب در بازار کشنده ‌ها تبدیل شده است.

فوتون H4:  جایگزین مناسب در بازار کشنده‌ های ایران

با پایان برجام و تشدید تحریم‌ها که باعث خداحافظی برندهای اروپایی از بازار ایران شد، شرکت ایران‌خودرو دیزل به دنبال یک جایگزین مناسب برای مونتاژ کامیون‌های مرسدس بنز به دنبال شرکت چینی فوتون رفت. فوتون با همکاری‌های زیادی با شرکت‌های بزرگ اروپایی و استفاده از قطعات آن‌ها در محصولات خود، به عنوان جایگزینی مناسب برای مرسدس بنز در خط تولید ایران‌خودرو دیزل شناخته می‌شود. یکی از کشنده‌هایی که توسط فوتون به بازار ایران عرضه شده است، فوتون آئومان با نام تجاری H4 است.

 

کشنده فوتون H4 با ظاهری مشابه آکتروس و داشبوردی کاملاً تقلید شده از این کامیون آلمانی، به یکی از پرفروش‌ترین کشنده‌های بازار ایران تبدیل شده است. این کامیون از پیشرانه ۱۱.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی کامینز استفاده می ‌کند که قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰۰ نیوتن متر را تولید می‌کند. انتقال نیرو نیز توسط یک گیربکس دستی ZF با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می ‌گیرد. در حال حاضر، قیمت این کامیون در بازار حدود ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است.

با وجود قیمت مناسب و شباهت ظاهری به آکتروس، فوتون H4 به یک گزینه ی جذاب در بازار کشنده‌ ها تبدیل شده است. شرکت فوتون با همکاری شرکت‌های بزرگ اروپایی و استفاده از قطعات با کیفیت، توانسته است جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند و به عنوان یک برند قابل اعتماد شناخته شود. به طور کلی، فوتون H4 با قیمت کارخانه ‌ای ۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان، به عنوان جایگزینی مناسب و پرفروش در بازار کشنده‌های ایران شناخته می‌شود.

فوتون آتامان:

با پیروزی کشنده فوتون آئومان یا H4 در بازار ایران، ایران‌ خودرو در سال ۱۴۰۱ نسخهی بهبود یافته‌ ای از این کشنده را با نام آتامان معرفی کرد. آتامان با اضافه کردن پیشرانه  مرسدس بنز OM457، یکی از بهترین پیشرانه‌ های بازار سنگین در ایران، به بازار عرضه شد. این موتور که قبلاً در اتوبوس‌های ایران‌خودرو دیزل استفاده می‌شد، با ظرفیت ۱۲ لیتر و شش سیلندر خطی، توانایی ۴۳۰ اسب بخار و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست.

با وجود خروجی مشابه با فوتون H4، پیشرانه ی آتامان مورد توجه بیشتری از سوی رانندگان ایرانی قرار می‌ گیرد به دلیل استهلاک کمتر و عملکرد برتر. انتقال نیرو نیز توسط یک گیربکس دستی ۱۶ سرعته ZF صورت می‌پذیرد. آتامان در سایر قسمت‌ها مشابه H4 است و قیمت آن نیز به طور قابل توجهی افزایش نیافته است.

 

با این حال، هنوز آتامان وارد بازار نشده است و قیمت نهایی آن هنوز مشخص نیست. اما انتظار می‌ رود که با توجه به ویژگی‌ های بهبود یافته و استقبال رانندگان از این برند، آتامان نیز به عنوان یک گزینه پرفروش در بازار کشنده‌ های ایران مطرح شود.

فاو ۴۶۰: کشنده ی قدرتمند با طراحی به ‌روز

گروه بهمن، با عرضه ی کشنده‌های تک و دو محور ۴۲۰ فاو، توانست در بازار کامیون‌های ایران سهم قابل توجهی را به دست آورد. اما با ورود رقبای چینی جدید به بازار، گروه بهمن تصمیم گرفت با معرفی کشندهی جدید فاو ۴۶۰، سهم خود را در بازار حفظ کند. فاو ۴۶۰ با پیشرانهی قوی‌تر و داشبورد به‌روز، به ظاهری نسبتاً مشابه با نسخهی قبلی ۴۲۰، اما با تغییرات ظاهری بروزتر، معرفی شد.

ویژگی برجستهی فاو ۴۶۰، پیشرانهی قوی‌تر آن است. با استفاده از پیشرانهی ۱۱ لیتری شش سیلندر خطی، فاو ۴۶۰ به راننده توانایی ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را می‌دهد. بااین‌حال، انتقال نیرو همچنان توسط گیربکس ۱۶ دنده دستی ZF صورت می‌پذیرد، در حالی‌که بیشتر کشنده‌های این ردهٔ قیمتی به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند.

قیمت فاو ۴۶۰ در بازار در حال حاضر به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. این کشنده با قدرت و عملکرد بالا و طراحی به‌روز، به عنوان یک گزینهی جذاب برای خریداران در بازار کشنده‌های ایران مطرح شده است.

فوتون H5: کشنده توانمند با طراحی مدرن

با اضافه شدن کشنده فوتون H5 به لیست نمایندگان برند فوتون و ایران‌خودرو دیزل در دستهی کشنده‌های ارزان قیمت، تعداد نماینده‌های این برند به سه عدد افزایش یافت.

فوتون H5، پیشرانه قدرتمندی با استفاده از موتور ۱۱.۸ لیتری شش سیلندر خطی کامینز فوتون H4 دارد،اما در H5، این موتور خروجی بیشتری با قدرت ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر ارائه می‌دهد. همچنین، فوتون H5 به گیربکس اتوماتیک مجهز شده است.این گیربکس AMT ساخت ZF با ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب می‌باشد.

علاوه بر قدرت بیشتر، فوتون H5 از طراحی به‌روز و کابین مدرن بهره می‌برد، اما با افزایش قدرت و بهبود طراحی، قیمت کارخانه‌ای آن حدوداً ۸۵۵ میلیون تومان بیشتر از نسخه ی قبلی است. قیمت فوتون H5 با قدرت ۴۶۰ اسب بخار در بازار نیز به حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین، گروه بهمن نسخه  ارتقاء یافتهی فوتون H5 را با نام امپاور عرضه می‌کند. امپاور با قدرت ۴۹۰ اسب بخار، قوی‌تر از نسخه ی عادی H5 است و قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان است.

با قدرت و عملکرد بالا و طراحی مدرن، فوتون H5 و امپاور به عنوان گزینه‌ های جذابی برای خریداران در بازار کشنده‌ های ایران مطرح شده ‌اند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • قیمت جدید ام وی ام؛ X ۳۳ کراس چند؟
  • دستگیری ۳ مالخر که موبایل‌های دزدی را صادر می‌کردند/ اعتراف به حداقل ۱۰۰ فقره مالخری
  • قابلیت جالب اندروید ۱۵ برای پیدا کردن گوشی‌های خاموش
  • مزایا و معایب شغل تعمیرات موبایل؛ بررسی همه چالش‌ها و فرصت‌ها
  • مشتریان تماشاچی!
  • کدام یک از گوشی‌های ارزان بازار ایران برای شما مناسب است؟
  • مرد جگرفروش مشتری‌اش را به‌خاطر درگیری بر سر قیمت کشت
  • ◄ تریلی های چینی ارزان در ایران؛ 6 مدل از 3 میلیارد به بالا (تصاویر)
  • واکنش نمایندهِ روحانی مجلس به عکس گرفتن طلبه قمی از یک زن /معتقدم آن بنده خدا درحال بازی با موبایل بود /جا داشت گوشی خود را به آن خانم نشان می داد
  • پرفروش‌ ترین گوشی شیائومی + دانلود لیست قیمت جدیدترین و ارزان‌ترین موبایل امروز (۲۷ اسفند)