Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@02:20:06 GMT

۵۷ مهاجر در دریا غرق شدند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۲۸۰۸

۵۷ مهاجر در دریا غرق شدند

بر اثر واژگونی یک قایق مهاجران در نزدیکی سواحل تونس ۵۷ نفر با ملیت تونسی در دریا غرق شدند.

به گزارش برنا، رسانه‌های خبری تونس به نقل از یک منبع امنیتی گزارش دادند که ناظران سکوی نفتی دریایی «ماسکار» واقع در خلیج قابس در جنوب شرقی این کشور در آخرین لحظات موفق به نجات ۳۳ نفر از ۹۰ مهاجر این قایق که از ملیت‌های مختلف بودند، شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع تاکید کرد، ناظران سکو کمک‌های اولیه شامل مراقبت‌های بهداشتی، غذا و لباس به بازماندگان ارائه دادند اما آنها برای تسهیل انتقال به خشکی نیاز به مداخله سریع از سوی مقامات منطقه ساحلی «جرجیس» واقع در استان «مدنین» تونس را دارند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تونس دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا برای مهار مهاجران دست به دامن مصر می‌شود

اتحادیه اروپا در سال حساس انتخاباتی و به منظور مقابله با احزاب دست راستی تلاش می‌کند با راهکارهای مختلف هجوم مهاجران به این اتحادیه را کاهش دهد و حالا برای این منظور دست به دامن مصر می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "دی ولت" در مطلبی نوشت: مهاجرت بی رویه همچنان اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار می دهد. در این شرایط نگرانی درباره گرایش به راست افراطی در انتخابات اروپا وجود دارد و از طرفی روند اصلاحات پناهندگی هم بسیار طولانی شده است. بنابراین در این شرایط بروکسل با کشورهای ثالثی که قرار است قایق های حامل پناهجویان را متوقف کنند، معامله می کند. نامزد بعدی برای این گونه همکاری ها کشور مصر است.

حالا در رسانه ها خبر سفر بعدی تیم اروپا از بروکسل به این کشور منتشر شده است. در همین راستا اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز یکشنبه به همراه سران دولت های بلژیک، ایتالیا و یونان برای دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به قاهره سفر می کند. بر اساس یک بیانیه مبهم این تیم مختلط سیاست خارجی باید شراکت بین اتحادیه اروپا و مصر را تقویت کنند.

اما برای همه روشن است که در واقع موضوع این تقویت همکاری ها چیست. اتحادیه اروپا می خواهد یک توافق جدید مهاجرت را منعقد کند. پس از توافق با تونس و موریتانی، مصر اکنون ظاهراً قرار است مشکل مهاجرت بی رویه به اتحادیه اروپا را حل کند. این تصادفی نیست که فون در لاین حالا این سفرها را به عنوان مأموریت تیم اروپا توصیف می کند. زیرا در میانه مبارزات انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا و با توجه به اینکه گروهی از راستگرایان افراطی می خواهند در این شرایط خود را ابر قهرمان نشان دهند بروکسل می‌خواهد این پیام را به شهروندان بفرستد که اتحادیه اروپا در موضوع مهاجرت همچنان فعال است.

برای فون در لاین، این مبارزات انتخاباتی از دو جنبه اهمیت دارد. از یک طرف، او می خواهد مجددا به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تایید شود. شانس این اتفاق بد نیست، زیرا فراکسیون حزب دموکرات مسیحی مردم اروپا (EPP) که او را به عنوان نامزد برتر معرفی کرد، احتمالاً دوباره بیشترین آرا را به دست خواهد آورد.

هم زمان مسئله خنثی سازی موضوع مهاجرت بی رویه برای وی مطرح است، که احزاب راست افرطی در حال کارزار برای آن هستند. این همچنین هدف توافقنامه اصلاح سیستم مشترک پناهندگی اروپا (CEAS) بود که کشورهای عضو این اتحادیه تحت رهبری فون در لاین بر سر آن توافق کردند.

اما از آنجایی که هنوز ماه ها طول می کشد تا این اصلاحات به صورت کامل اجرا شود و نتایج به شهروندان ارائه شود، فون در لاین مسیر دیگری را با قراردادهای مهاجرت ( با کشورهای ثالث) در پیش می گیرد تا اتحادیه اروپا را شایسته عمل نشان دهد.

در همین راستا توافق با تونس در ماه جولای انجام شد. در آن زمان، فون در لاین به همراه جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و مارک روته، نخست وزیر هلند، برای امضای قرارداد با کیس سعید، رئیس جمهور این کشور به تونس سفر کردند. این قرارداد کمک‌های اقتصادی را فراهم می‌کرد که در ازای آن، تونس قرار بود مانع از حرکت مهاجران از سواحل خود به سوی اتحادیه اروپا شود.

تونس پیش از آن به اصلی ترین کشور مبدا مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه تبدیل شده بود. ملونی و روته نیز از این معامله منتفع شدند، این دو در داخل بر سر موضوع مهاجرت تحت فشار بودند. با این حال، انتقادات از این توافق در آن زمان بلند بود، زیرا گزارش هایی از حملات نژادپرستانه به مهاجران و نقض حقوق بشر در تونس وجود داشت.

نتایج این توافق نیز مشهود نبود زیرا تنش‌های دیپلماتیک بعدی بین اتحادیه اروپا و تونس وجود داشت و ماه‌ها طول کشید تا تعداد مهاجران در حال خروج واقعاً کاهش یابد. با این وجود، کمیسیون اتحادیه اروپا توافق تونس را الگویی می دانست که باید در کشورهای دیگر نیز تکرار شود.

ایستگاه بعدی تیم اروپا کشورموریتانی در ماه فوریه بود که در این زمان فون در لاین به همراه پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به آنجا سفر کرد. هدف آنها: مهار افزایش شدید اخیر در تعداد مهاجرت های غیرقانونی از این کشور به سمت اسپانیا است. در مقابل، فون در لاین و سانچز به رئیس جمهور موریتانی 210 میلیون یورو پیشنهاد دادند و او قبول کرد.

مذاکرات در قاهره هم اکنون احتمالا بر اساس پول برای طرح کنترل مهاجرت است. با این حال، تفاوت های زیادی با ماموریت های قبلی وجود دارد. از یک سو، مصر یک کشور معمولی نیست که از آن مهاجران راهی اتحادیه اروپا شوند. در عوض، به گفته لوکا بارانا، محقق مهاجرت در موسسه سیاست خارجی ایتالیا، آنها از مصر به لیبی می روند تا در آنجا سوار قایق شوند.

بارانا همچنین اظهار داشت که مصر نقش سیاسی بسیار مهم تری در منطقه نسبت به تونس ایفا می کند و بنابراین موضع قوی تری در مذاکره با اتحادیه اروپا دارد. به عنوان مثال جنگ غزه اهمیت این کشور را بیشتر کرده است.

بنابراین بارانا در این باره تردید دارد که آیا برنامه های نمایندگان اتحادیه اروپا برای رهایی بخشی از مشکل مهاجرت آنها در بلندمدت با این کشور واقع بینانه است یا خیر. زیرا او معتقد نیست که مصر به درخواست اتحادیه اروپا مرزهای زمینی خود را با دیگر کشورهای شمال آفریقا بهتر کنترل کند همان طور که تونس این کار را نکرده است.

از طرفی مبارزه هدفمند علیه شبکه های قاچاق تنها بخشی از مشکل را حل می کند زیرا مهاجران همیشه راهی برای رفتن به سمت اتحادیه اروپا پیدا می کنند. همچنین مشخص نیست که آیا توافقنامه ای روز یکشنبه امضا خواهد شد یا اینکه تیم اروپایی فقط برای مذاکره به قاهره سفر خواهد کرد.

بهر حال مهاجرت همچنان بحرانی حل نشده در اتحادیه اروپا باقی مانده است و اتحادیه اروپا برای حل این بحران و کاهش قربانیان پناهجو به جای ایجاد راه‌های قانونی برای ورود مهاجران همچنان اهرم فشار بر این قشر مظلوم را افزایش داده و سیاست های سختگیرانه تری را در قبال آن ها در دستور کار قرار می‌دهد.

نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و پارلمان در اواخر سال گذشته میلادی درباره اصلاحات اساسی در سیستم پناهندگی و تشدید سختگیری‌ها علیه پناهندگان به توافق رسیدند.

از طرف دیگر کشورهای اروپایی به صورت مجزا هم بر تشدید سیاست های سختگیرانه خود در قبال پناهجویان ادامه می دهند.

روایت پزشکان بدون مرز از رفتارهای خشونت آمیز با پناهندگان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپادادگاه عالی ایتالیا اخراج پناهندگان به لیبی را جرم کیفری دانست

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل یک ایرانی در آمریکا برای سفر زیارتی به عربستان
  • مشکل یک استاد دانشگاه ایرانی در آمریکا
  • رژیم صهیونیستی از هوا، زمین و دریا غزه را زیر آتش می‌گیرد
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل تونس با دو قربانی
  • اتحادیه اروپا برای مهار مهاجران دست به دامن مصر می‌شود
  • حادثه‌ای دیگر برای مهاجران غیر قانونی در آب‌های ترکیه
  • ۲۲ مهاجر در دریای اژه غرق شدند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ حداقل ۲۲ نفر جان باختند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ ۲۲ نفر جان باختند
  • غرق شدن قایق مهاجران در سواحل ترکیه؛ دست‌کم ۲۲ نفر جان باختند