Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ صادق آملی لاریجانی عضو فقهای شورای نگهبان در گفتگوی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان برمبنای اطلاعاتی که از افراد به دست آورده است سوابق شخص را بررسی می‌کند، مهم این است که ما باید احراز صلاحیت کنیم.

وی افزود: آنچه هم در بخش بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس مطرح است، اینکه تا زمانی که شرایط احراز نشود، ما نمی‌توانیم صلاحیت را تایید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: ردصلاحیتی که در شورای نگهبان مطرح است همیشه معنی آن است که ما یقین داریم با ملاحظه تمام شرایط به اینکه شخص دارای صلاحیت است، نرسیدیم، گاهی هم شخص فاقد این شرایط است و ما نتوانستیم احراز صلاحیت کنیم که آن فرد دارای صلاحیت است.

آملی لاریجانی در پایان گفت: با کمال دقت و بی طرفی کامل و برمبنای دیانت و اخلاق بررسی‌ها را انجام خواهیم داد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 آیت الله آملی لاریجانی شورای نگهبان انتخابات 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازی کم شد؛ میزان دوره سربازی رسما چند ماه شد؟

آخرین نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲ برگزار شد. 

به نوشته فارس، طحان نظیف گفت: ۹طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شده است. صحت انتخابات مجلس ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: لایحه ساماندهی کوله‌بری با اصلاحاتی که مجلس شورای اسلامی داشته مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی، لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی ایران و دولت بحرین و لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۲ خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برخی ایرادت لایحه برنامه هفتم همچنان باقی مانده است. برخی ایرادات جدیدی به طرح شفافیت قوای سه‌گانه از سوی شورای نگهبان وارد شده است. 

وی ادامه داد: در این مدت ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد، اما هیأت عالی نظارت طی نامه‌ای اعلام کرد که همچنان ایراداتی را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر تنوع کاندیدا‌های انتخاباتی در میزان مشارکت در انتخابات گفت: حضور نمایندگانی با سلایق مختلف و تعلق به جریانات سیاسی مختلف نشان‌دهنده تنوع کاندیدا‌های انتخاباتی است که در همه ادوار مجلس هم این تنوع وجود داشته و در این دوره هم وجود داشته است. عوامل مختلفی در مشارکت مؤثر هستند و بعضی از این عوامل بحث اقتصادی و معیشتی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توصیه‌های مقام معظم رهبری به منتخبان مجلس درباره کنار گذاشتن اختلافات و تلخ نکردن کام مردم اظهار کرد: همانطور که رهبری فرمودند حضور مردم یک جهاد بود و این موضوع باید مورد نظر همه به ویژه منتخبان باشد. منتخبان باید به وعده‌ها و قول‌هایی که دادند عمل کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند. همانطور که مردم بصورت جهادی در انتخابات حضور یافتند ان‌شاءالله منتخبان هم بصورت جهادی مشکلات مردم را برطرف کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس که ایرادت وارده شورای نگهبان شفافیت قوای سه‌گانه بود، گفت: مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما ساز و کاری که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود را مورد ایراد قرار دادیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره پاسخگو بودن قانون جدید انتخابات عنوان کرد: نظام انتخاباتی ما همچنان به اصلاحات نیاز دارد و رسانه‌ها نقش موثری برای نزدیک کردن این نظام به یک نظام انتخاباتی مطلوب دارند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره گزارشات تخلفات انتخاباتی و احتمال باطل اعلام شدن انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه تاکید کرد: انتخابات مانند گذشته با کمال سلامت برگزار شد و با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارشاتی را دریافت کردیم که در حال بررسی آنها هستیم؛ برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیم‌های میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیم‌هایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند. ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره طرح ادعا‌هایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی گفت: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون ۵ مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه اینکه آیا نماینده‌ای که ادعایی کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است؟ تاکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. صرف یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجا است، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف لایحه بودجه با وجود ایرادات شورای نگهبان و مجمع گفت: بخشی از ایرادات شورا و هیأت عالی نظارت رفع شد و بخشی نیز با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که جلسات مجمع نیز برگزار شده است و احساس می‌کنم که طی روز‌های باقی مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس ارائه دهد و در این مدت نیز بر اساس جداول سال ۱۴۰۲ عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند، اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست. چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا میانگین هرساله سه انتخابات داشتیم که همه اینها در صحت کامل برگزار شدند. باید بگویم که انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز بصورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ۴ حوزه انتخابیه که به‌صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد، چیست؟ گفت: هم روز انتخابات و هم بعد از آن نسبت‌به ۴ حوزه‌ای که انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد ارزیابی‌هایی را داشتیم و الحمدالله باید عرض کنم که رضایت نسبی را در این خصوص شاهد بودیم و با زحمتی که در وزارت کشور کشیده شد، با مشکل خاصی مواجه نبودیم و رضایت‌بخش بود. در دور دوم انتخابات هم بنا بر این است که ان‌شاءالله اگر هماهنگی‌ها انجام شود و به نتیجه برسد در حوزه‌های انتخابیه بیشتری بحث انتخابات تمام الکترونیک را داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته است؟ گفت: مثل همه ادوار گزارشات و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و همانطور که گفتم تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

وی در پاسخ به اینکه صلاحیت منتخبان تا پیش از تایید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود؟ اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند، اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری که صلاحیت آنها برای دور بعد تایید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و نسبت به دوره فعلی منعی ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مراحل بررسی لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که از مجلس دریافت کردیم این لایحه بوده است که در نوبت رسیدگی است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی انجام دهد؟ عنوان کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و علنا می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست، اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رای دل‌سرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییر از صندوق رای انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: در این زمینه پیشنهاداتی از سوی وزارت کشور مطرح شده است و پس از جمع بندی اعلام می‌شود.

وی درباره رد صلاحیت روحانی گفت: تاکنون طی ۲ نامه یکی مستندات قانونی احراز نشدن صلاحیت و یک نامه هم دلایل احراز نشدن صلاحیت به روحانی اعلام شده. غیر از این موارد هم به صورت شفاهی هم در ۲ مورد، یک مورد نماینده ایشان در مقطعی در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطعی دیگر هم یکی از اعضای شورا به صورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی اعلام کرد: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیرو‌های مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگری تاکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ‌کس به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.

tags # خدمت سربازی سایر اخبار از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! چگونه رابطه جنسی اجداد ما با نئاندرتال‌ها آنها را منقرض کرد؟! وجود یک پستاندار با توانایی تولید مثل بدون آلت تناسلی!

دیگر خبرها

  • انتخابات در ورامین، قرچک و پیشوا در صحت کامل برگزار شد
  • صلاحیت منتخب مردم ورامین در انتخابات مجلس رد شد
  • احراز تخلف انتخاباتی در لنجان/تایید کلی انتخابات خبرگان
  • سربازی کم شد؛ میزان دوره سربازی رسما چند ماه شد؟
  • واکنش جالب شورای نگهبان به ماجرای مهاجرت پسر قالیباف
  • سخنگوی شورای نگهبان جواب حسن روحانی را داد
  • واکنش شورای نگهبان به ماجرای مهاجرت پسر قالیباف
  • واکنش شورای نگهبان به ماجرای مهاجرت پسر قالیباف /وقتی لاریجانی ردصلاحیت می شود اما قالیباف نه!
  • سخنگوی شورای نگهبان: بررسی لایحه حجاب هنوز به پایان نرسیده/ مستندات عدم‌ احراز صلاحیت روحانی به وی اعلام شد/ لایحه برای کولبرها تایید شد
  • مستندات رد صلاحیت حسن روحانی اعلام شد؟ | سرنوشت مصوبه کاهش مدت سربازی | انتشار اسنادی درباره فرزند قالیباف در بررسی صلاحیت وی تاثیر داشت؟