Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید مجیدی در گفتگو با یک سایت اسپانیایی زبان تأکید کرد که همه جنگ‌ها کشورها را دچار مصیبت می‌کنند و خانواده‌ها و به ویژه کودکان این مناطق بیش از همه از این مساله رنج می‌برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «خورشید» همزمان با عرضه جهانی این فیلم، در مصاحبه‌ای جدید با این سایت اسپانیایی زبان، درباره فیلم «خورشید» و مسئله کودکان کار به ارائه توضیحاتی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل گفتگوی سایت پابلیکو با کارگردان فیلم سینمایی «خورشید» را در ادامه می‌خوانید.

* وضعیت کودکان در ایران امروز چگونه است؟

بچه‌های زیادی در خیابان هستند و خیلی‌ها هم کودکان کار هستند. این را می‌دانم زیرا با کودکان آسیب پذیر و کودکان کار، کار کرده‌ام. این را هم می‌دانم که این یک پدیده جهانی است و امروز ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان وجود دارد؛ اما در ایران این مشکل به دلیل حضور ۷ میلیون مهاجر افغان بزرگ‌تر است.

* آیا واقعیت زندگی کودکان افغان می‌تواند بدتر از این هم باشد؟

بله. وضعیت پناهندگان چنین است و به دلیل افزایش موقعیت‌های بد و از همه بیشتر برای جنگ‌ها، آنها وضعیت بدتری دارند. به دلیل حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، این جمعیت مشکلات بیشتری دارند. البته در ایران مهاجرانی از عراق و پاکستان هم زندگی می‌کنند؛ برخی از آن‌ها قانونی و بیشترشان غیرقانونی در کشور حضور دارند و همه اینها به دلیل جنگ‌هایی که کشورهای غربی به راه می‌اندازند این وضعیت را پیدا کرده‌اند.

جنگ‌ها مشکلات جدی ایجاد می‌کنند، اما همه مشکل کودکان در ایران از جنگ نیست. درست است؟

همه جنگ‌ها کشورها را دچار مصیبت می‌کنند و خانواده‌ها و به ویژه کودکان این مناطق بیش از همه از این مساله رنج می‌برند، اما این درست است و در ایران ما به دلیل تداوم تحریم‌های اقتصادی در بیش از چهار دهه، مشکل داریم و هم چنین با شیوع کووید نیاز به امکانات پزشکی مشکلات را بیشتر کرده و دلیلش هم این است که آمریکا اجازه ورود دارو به ما نمی‌دهد. دوباره بگویم: باز هم این کودکان هستند که رنج بیشتری را تحمل می‌کنند.

* شما تصویری بسیار غمگین از واقعیت ارایه می‌کنید، اما در روایت داستان فیلم را به سمت قصه‌های ماجراجویانه هم می‌کشانید...

همه چیزهایی که در این فیلم می‌بینید ریشه در زندگی واقعی بچه‌های کار دارد. زندگی آن‌ها پر از ماجراست، هر روز آنها با یک ماجرای تازه روبه‌رو می‌شوند و من می‌خواستم فقط همین را روی پرده بیاورم. علاوه بر این می‌خواستم نشان بدهم چقدر این داستان جذابیت دارد.

* می‌توان گفت مهمترین مساله برای «خورشید» این است که همه بچه‌ها باید حق آموزش داشته باشند؟

آینده هر ملتی به بچه‌ها بستگی دارد. باید اهمیت آن‌ها را درک کرد. آنها یک گنجینه بسیار باارزش و ارزش‌مندتر از منابع طبیعی هستند. بچه‌ها باید حق زندگی و آموزش داشته باشند. یک سکانس نمادین در این فیلم هست که در واقع بیانگر یک رویاست، رویا من، یک رویای حل نشده که تحقق آن سخت است. بچه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند اما حداقل ما حق تحصیل به آنها می‌دهیم.

فکر می‌کنید جهان چگونه می‌تواند تغییر کند؟

اگر کودکان از حقوق کامل برخوردار باشند، تا یک دهه آینده، به جای دیدن آن‌ها در خیابان، در جایی که از آن‌ها سوء‌استفاده می‌شود و مورد آزار واقع می‌شوند، ما می‌توایم آنها را در دانشگاه‌ها ببینیم و آنها می‌توانند زندگی خودشان، خانواده‌شان و جامعه را بهتر کنند و یک نسل روبه جلو داشته باشیم. این را در فیلم هم می‌بینیم. علی، قهرمان داستان، یک گنج است، و ما هستیم که با کشف استعدادهای سینمایی او یک گنجینه پیدا کرده‌ایم. کودکان می‌توانند در همه جهان ایجاد کننده انقلاب باشند و این فیلم هم برای رسیدن به چنین رویایی ساخته شده تا از مشارکت مردمی و دولتی دعوت کند وارد این مسیر شوند.

* پدر و مادرهای بچه‌های این فیلم یا در زندان هستند یا معتادند؛ این وضعیت را نتیجه می‌دانید یا دلیل؟

هر دو، اما بیش از هر چیز این واقعیت است. بچه‌ها مجبورند کار کنند زیرا والدین‌شان از نظر مالی فقیرند یا اینکه در زندان هستند یا طلاق گرفته‌اند و یا معتاد هستند. این‌ها بزرگ‌ترین دلایل آسیب‌پذیری کودکان هستند. باید گفته شود که اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل اجتماعی در ایران است و در طبقه اجتماعی پایین هر روز بزرگ‌تر از پیش می‌شود. ما مرز گسترده‌ای با افغانستان داریم که یکی از بزرگ‌ترین مراکز مواد مخدر جهان است. مواد مخدر این مردمان را از نظر اقتصادی به فقر می‌کشاند و بعد آن‌ها را دچار فقر فرهنگی می‌کند و همیشه این کودکان هستند که بیش از هر چیز آسیب می‌بینند.

* در ایران آیا شما به عنوان یک فیلمساز از آزادی کامل برخوردار هستید؟

این سوالی است که در غرب همیشه از من می‌پرسند. در ایران سانسور در همان حدی وجود دارد که در همه دنیا وجود دارد؛ فقط در هر کشور ویژگی‌های خاص خودش را پیدا می‌کند. ساخت یک فیلم مانند این، نشان می‌دهد آزادی وجود دارد. البته، دولت‌ها بیشتر علاقه دارند تا بگویند همه چیز کاملاً خوب است، اما رسالت فیلمساز این است که اگر موارد اشتباهی رخ داد، انتقاد کند. در دوره رییس جمهور قبلی سطح سانسور بالاتر بود، اما پس از آن وضع بهتر شد و مشکلات بسیار کمتری وجود دارد. حضور فعال روشنفکران، متفکران و فیلمسازان در زندگی عمومی به تلطیف مسایل کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بچه ها جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است/سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌ها ۱۴۰۱

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در واکنش به گزارش شورای حقوق‌بشر از وقایع سال ۱۴۰۱ در کشور گفت:‌گزارشی که هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب به شورای حقوق بشر ارائه داد، یک گزارش غیرمستند، غیر حرفه‌ای و سراسر ادعاهای واهی و بی‌اساس بود و منابع آن‌ها بیشتر رسانه‌های ضد ایرانی بودند. ایران برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی خود ذی‎صلاح است.

به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی در حاشیه نشست شورای حقوق بشر ضمن تشریح عملکرد جمهوری اسلامی ایران در پنجاه‌ و پنجمین نشست این شورا، گفت: شورای حقوق بشر در سال گذشته طی یک اقدام سیاسی با تحریک و پیگیری برخی از کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان، هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یابی را برای بررسی موضوع‌های مرتبط با اغتشاش‌های سال ۱۴۰۱ در ایران ایجاد کرد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه اقدام مذکور درحالی صورت گرفت که کشورهای بانی این اقدام سیاسی مانند آلمان در نقض گسترده حقوق مردم ایران دخیل بودند، اظهارکرد: آلمان کشوری است که از طریق ارائه سلاح‌های شیمیایی به صدام سبب شهادت و جراحت بیش از ۱۱۳ هزار انسان بی‌گناه در ایران شده است.

به گفته دبیرستاد حقوق بشر، آلمان در کنار دیگر کشورها مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، هلند و برخی از کشورهای اروپایی بر وضع و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه‌ علیه ایران موثر هستند؛ تحریم‌هایی که حقوق میلیون‌ها ایرانی را از طریق وضع تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه نقض کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه این‌ها کشورهایی هستند که تروریست‌ها را در خاک خودشان جای داده‌اند، افزود: تروریست‌هایی که بیش از ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به شهادت رساندند؛ این کشورها به اضافه آمریکا کشورهایی هستند که از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در غزه به‌صورت گسترده حمایت کرده و اجازه ندادند هیچ اقدامی در سازمان‌های بین‌المللی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود؛ این کشورها چگونه می‌توانند مدعی حقوق بشر باشند؟

سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌های سال گذشته در ایران

غریب‌آبادی با اشاره به سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌های سال گذشته در ایران، اظهارکرد: کشورهای یاد شده درپی اعتراض‌های ناشی از فوت یکی از شهروندان ما که با کمک دخالت خارجی، تحریک رسانه‌های ضد ایرانی، همراهی سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورها و حضور گروهک‌های تروریستی و نقش فعال شبکه‌های اجتماعی به خشونت کشیده شد، منادی حقوق زنان و مردم ایران شدند.

دبیرستاد حقوق بشر تاکید کرد: گزارشی که هیئت به‌اصطلاح حقیقت‌یاب به شورای حقوق بشر ارائه داد، یک گزارش غیرمستند، غیر حرفه‌ای و سراسر ادعاهای واهی و بی‌اساس بود و منابع آن‌ها بیشتر رسانه‌های ضد ایرانی بودند.

وی اظهار کرد: ما این موضوع‌ها را روز دوشنبه در شورای حقوق بشر تشریح کردیم؛ جنبه موثق و معتبر بودن و نفس این اقدام را با همان توصیفاتی که بیان شد، زیر سوال بردیم؛ این کشورها در حوزه حقوق بشر صلاحیت ندارند، در حالی که جنایت‌های بسیاری در فلسطین اشغالی روی می‌دهد، این کشورها وضعیت حقوق بشری ساختگی برای کشورهای مستقل ایجاد کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه نکته دیگری که در تشریح مواضع جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت، مسئولیت‌پذیری نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اظهارکرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به اتفاقاتی که در سال گذشته روی داد، با رافت نگاه کرده و تلاش کرد هر چه سریع‌تر افرادی که بازداشت شدند، تعیین تکلیف شوند؛ ضمن اینکه از طریق عفو گسترده مقام معظم رهبری عموما پرونده همه کسانی که بازداشت شده بودند یا با قرارها و وثیقه‌های متناسب بیرون بودند، مختومه شده و رفع اثر کیفری شد؛ در عین حال، تلاش شد تا اگر فردی خسارتی دید و به مراجع ذی‎صلاح مراجعه کرد، در جهت رفع خسارات آن‌ها اقدام شود و اگر کسی بی‌گناه جان خود را از دست داد تلاش شد دیه آن‌ها از طریق مراجع ذی‎صلاح پرداخت شود؛ البته این شامل مردمی است که جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه از نیروهای مجری قانون و مدافعان امنیت هم ۷۲ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۷ هزار نفر از آن‌ها مجروح شدند، ادامه داد: طبیعتا باید دولت خسارات این موارد را هم بپردازد و حقوق نقض شده آن‌ها را هم مدنظر داشته باشد؛ این موضوع نیز تشریح شد.

به گفته غریب‎آبادی، براساس سیاست مسئولانه اگر خطاهایی هم در برخورد با اغتشاشات صورت گرفته باشد، بعد از شکایت‌هایی که از نیروهای مجری قانون شده به این شکایت‌ها هم در دستگاه قضایی رسیدگی شد.

دبیرستاد حقوق بشر در پایان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی خود آسیب گسترده‌ای بر اثر دخالت خارجی و به خشونت کشاندن ناآرامی‌ها در سال گذشته دید، اما مسئولانه عمل کرد، گفت: ایران هیچ موقعیتی را برای کشورهای مدعی حقوق بشر و سازوکارهایی مانند هیئت به ‌اصطلاح حقیقت‌یاب باقی نگذاشت که بخواهند در این امور داخلی ایران دخالت کنند؛ ایران خود برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی ذی‎صلاح است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است
  • ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است/سوءاستفاده کشورهای غربی از ناآرامی‌ها ۱۴۰۱
  • ایران برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی خود ذی‎صلاح است
  • ۲۸ درصد کودکان زیر دو سال غزه و خان یونس دچار سوء تغذیه هستند
  • (تصاویر) ۱۴ هزار کفش به یاد کودکان قربانی جنگ غزه
  • تراژدی دیروز حلبچه و امروزِ غزه سند شرمساری عاملان آن در دادگاه تاریخ خواهد بود
  • برگزاری مشترک جشن نوروز از سوی ۱۰ کشور در آلمان
  • زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند!
  • آنروا: یک سوم کودکان فلسطینی دچار سوء تغذیه هستند
  • تعداد کودکانی که در شمال غزه دچار سوء تغذیه هستند ۲ برابر شده است