Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@02:00:22 GMT

امکان بازدید از موزه‌های دانشگاهی برای عموم فراهم شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۳۳۳۳

امکان بازدید از موزه‌های دانشگاهی برای عموم فراهم شود

ایسنا/خراسان رضوی یکی از اعضای شورای موزه‌های کشور گفت: در ایران که محیط دانشگاه به لحاظ فیزیکی بسته بوده و درهای آن را به روی مردم بسته است، ایجاد موزه یک تناقض است. بنابراین باید فرصت و امکاناتی فراهم شود تا عموم مردم امکان بازدید و تعامل با موزه‌های دانشگاه را داشته باشند.

سلمان ساکت ظهر امروز در وبینار مجازی موزه‌های دانشگاهی، پیوند دانشگاه و جامعه اظهار کرد: بر اساس آخرین تعریفات صورت گرفته، موسسات دائمی که با در نظر گرفتن منافع و اهداف عمومی، مجموعه‌ای از عناصر ارزنده که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود را گردهم می‌آورد، به عنوان موزه شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تعریف یکی از مهم‌ترین عوامل دائمی بودن است. در تعریف‌های جدیدتر، موزه یک موسسه غیرانتفاعی تلقی شده که در خدمت جامعه و توسعه آن است. در این تعریف نیز تاکید بر دائمی و غیرانتفاعی بودن و همچنین خدمت به جامعه است.

وی افزود: طبقه‌بندی موزه‌ها به لحاظ گستردگی بسیار دشوار است. برخی از موزه‌ها در طبقه جغرافیایی مانند موزه لوور قرار می‌گیرد. برخی از موزه‌ها نیز از نظر شیوه نمایش و موضوع دسته‌بندی می‌شود. همچنین از نظر نحوه مدیریت خصوصی، دولتی یا نیمه دولتی نیز موزه‌ها تقسیم‌بندی شده است.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی در خصوص هدف اصلی ایجاد موزه‌های دانشگاهی ادامه داد: هدف اصلی از ایجاد کمیته ملی موزه‌های دانشگاهی گردآوری و انتشار میراث دانشگاهی است. انتشار میراث دانشگاهی در قالب فعالیت‌های ایکوم(شورای بین‌المللی موزه‌ها) صورت می‌گیرد. موزه‌های دانشگاهی جنبه‌های مختلفی دارد و هدف اصلی آن توسعه جامعه است.

جمع‌آوری صرف آثار و اطلاعات اهمیتی ندارد

ساکت در خصوص رسالت موزه‌های دانشگاهی تصریح کرد: حفظ و انتشار اسناد مربوط به تاریخ، هویت و سرشت هر مجموعه دانشگاهی، برای آن مجموعه امری مهم است. البته باید توجه کرد که جمع‌آوری صرف اهمیتی ندارد؛ به عنوان نمونه اسناد بسیاری در مرکز اسنادی آستان قدس جمع‌آوری شده اما در دسترس عامه مردم نیست. رسالت بعدی موزه‌ها ایجاد پیوند میان دنیای شهروندی و دانشگاهی با هدف درک درست جامعه از دانشگاه است.

این عضو شورای موزه‌های کشور خاطرنشان کرد: رسالت بعدی موزه‌های دانشگاهی نیز انتشار و گردهمایی آثار مفاخر دانشگاهی است. ایجاد و تقویت پیوستگی میان نسل جوان دانشگاهی با مفاخر و نخبگان نیز یکی از رسالت‌های مهم موزه دانشگاه است. همچنین موزه محیطی برای بالندگی عقلانی است. موزه می‌تواند به تفکر و خردگرایی کمک کند. تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و معرفی و شناساندن سلوک اخلاقی از دیگر رسالت‌های موزه‌ها در دانشگاه است.

وی گفت: موزه‌های دانشگاهی می‌تواند برای نسل جوان امید باشد و به آن‌ها نشان دهد که با کمترین امکانات می‌توان به قله‌های ترقی رسید. موزه‌های دانشگاهی می‌تواند از مفاخر و پیشکسوتان مراقبت کند و آنچه که هستند و بودند را به یادشان بیاورد. موزه‌ها می‌تواند به عمومی‌سازی علوم کمک کند. موزه‌های دانشگاهی زمانی موفق خواهند بود که در کنار تمام رسالت‌هایی که باید عرضه کند، استانداردهای لازم را هم فراهم کنند.

ساکت اظهار کرد: مرکز آثار مفاخر در دانشگاه فردوسی در سال ۸۴ تاسیس شد اما بعد از وقفه‌ای طولانی در اواخر سال ۹۲ افتتاح گردید. فعالیت‌های مختلفی مانند جمع‌آوری فیزیکی و دیجیتال بیش از 70 هزار عکس، تبدیل 2000 نوار نگاتیو به عکس، تبدیل ۵۰۰ نوار کاست به فایل‌های MP3 و تبدیل ۶۰۰ نوار VHS به DVD که همگی شنیده، کدگذاری شده و قابلیت بازیابی دارد، انجام شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار سند مهم توسط این مرکز شناسایی و جمع‌آوری شد. بسیاری از اسناد و مدارک مربوط به استادان برجسته دانشگاه نیز در این مرکز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سلمان ساکت موزه های دانشگاهی موزه های دانشگاه جمع آوری موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس ماده ۵۰ آیین‌نامه مدارس و در ماده ۸۸ آیین‌نامه آموزشی، ثبت‌نام مجدد دانش‌آموز در همان پایه که قبول شده در موارد استثنا مانعی ندارد و تکرار پایه در دوره دوم متوسطه متناظر با رشته تحصیلی و تنها در مدارس غیر دولتی امکان‌پذیر است.
علیرضا شجاعی‌پور افزود: افزود: اگر دانش‌آموزی متقاضی تکرار پایه بود، باید شرط قبولی در همان پایه را دارا باشد.
وی افزود: هر چند دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته می‌تواند هم در خردادماه و هم در شهریورماه در آزمون تغییر رشته مشارکت کند، اما توصیه ما به شرکت دانش‌آموز در امتحانات خردادماه است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: در خردادماه هم دانش‌آموزان می‌توانند تغییر رشته بدهند، اما مدیران باید مشخصات دانش‌آموز متقاضی را در سامانه سیدا ثبت کنند.
به گفته او: دانش‌آموز متقاضی تغییر رشته در پایه‌های دهم و یازدهم باید تا دوهفته قبل از امتحانات خرداد و یا شهریورماه، درخواست تغییر رشته خود را به مدرسه ارائه دهند.
سرپرست معاونت آموزش اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: دانش‌آموزانی که از پایه یازدهم به دوازده تغییر رشته دهند، در صورتی که دروسی باقی بماند می‌تواند در امتحانات شهریور شرکت کنند، اما نمراتشان در سوابق تحصیلی موثر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • امکان مسیریابی حمل‌ونقل همگانی در «اصفهان من» فراهم شد