Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهارات اخیر وزیر خارجه لبنان علاوه بر عربستان، واکنش شدید کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، کویت و مصر و نیز شورای همکاری خلیج فارس را به دنبال داشت. همزمان کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان اعلام کرد که اظهارات وهبه بیانگر موضع رسمی و سیاست خارجه نیست.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، به دنبال اظهارات شربل وهبه، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان درباره پیدایش داعش و حمایت برخی کشورهای همسایه لبنان از آن، وزارت خارجه امارات سفیر بیروت در این کشور را احضار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت خارجه امارات ضمن ابراز خشم خود نسبت به اظهارات شربل وهبه نامه اعتراضی را به سفیر این کشور در ابوظبی داد.

مصر، بحرین و کویت نیز در اقدام مشابه با احضار سفرای لبنان در این کشورها اعتراض خود را به اظهارات شربل وهبه اعلام کردند.

وزارت خارجه بحرین با احضار سفیر لبنان به وی اعلام کرد که اظهارات وزیر امور خارجه لبنان با «هنجارهای دیپلماتیک» و «روابط برادرانه» دو کشور مغایرت دارد.

وزارت خارجه کویت هم اظهارات شربل وهبه را «توهین‌آمیز» دانسته و با احضار کاردار سفارت لبنان به این سخنان اعتراض کرده است.

وزارت خارجه مصر نیز با احضار سفیر لبنان در قاهره اعتراض خود را به وی اعلام و خواستار توضیح درباره اظهارات جنجالی شربل وهبه شد.

اظهارات وزیر خارجه لبنان اعتراض شورای همکاری خلیج فارس را نیز به همراه داشت.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای از وزیر خارجه لبنان خواست که به دلیل این اظهارات از اعضای این شورا عذرخواهی کند.

پیش از این نیز عربستان سفیر لبنان را احضار و اعتراض رسمی ریاض به اظهارات شربل وهبه را به وی اعلام کرده بود.

در همین حال، یاسین جابر، رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان در سخنانی تاکید کرد که اظهارات وهبه بیانگر موضع رسمی و سیاست خارجه لبنان در قبال برادران عربش نیست.

وی افزود: تمامی اعضای کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان این اظهارات را محکوم می‌کنند. ما به شدت نیازمند همبستگی دیگر کشورها با لبنان هستیم؛ چراکه کشور هر لحظه با احتمال تجاوزات اسرائیل علیه خود مواجه است و به تمامی برادرانش در جهان عرب نیاز دارد تا از آن حمایت کنند.

اظهارات وزیر خارجه لبنان در مصاحبه با شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کردند، با اینکه نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان کشورهای عربی و لبنان شد. البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره سلاح‌های حزب‌الله گفته بود، "حزب‌الله مسئول سلاح‌هایش است و بی‌تردید لبنان این مسؤولیت را بر عهده می‌گیرد اما تصمیم، تصمیم حزب‌الله است، زمانی که اسرائیل لبنان را به اشغال خود درآورد، جوانان حزب‌الله برای دفاع از حاکمیت لبنان اقدام و جنوب کشور را از تصرف اشغالگران اسرائیلی آزاد کردند".

او در ادامه نیز گفت، "مرحله دوم زمانی بود که کشورهای دوست و برادر، داعش را برای ما روی کار آورده و با حمایت مالی از آن، این گروه تروریستی را در دشت نینوا، الانبار و تدمر (سوریه) توسعه دادند".

این برنامه تلویزیونی بر خلاف اصول حرفه‌ای با وجود وهبه، میزبان یک تحلیلگر عربستانی نیز بود و او در سخنان خود به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اهانت کرد که در ادامه درگیری لفظی میان وهبه و این تحلیلگر عربستانی شکل گرفت./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر خارجه لبنان وزارت خارجه امور خارجه حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

به گزارش ورزش سه، عظیمی که در این مسابقات با زدن 4 ضربه به تیر دروازه حریفان رکوردار است، در دیدار مقابل قرقیزستان علاوه بر توپی که به تیرک این تیم کوبید با یک شوت سرکش پای چپ، گل اول ایران را به ثمر رساند و به سبک «جود بلینگام» شادی کرد.

این بازیکن 22 ساله که در دیدار با بحرین هم موفق به گلزنی شد و آن را به حسین طیبی ستاره مصدوم تیم ملی تقدیم کرد، در مورد شادی بعد از گلش گفت: بعد از بازی مقابل بحرین، پسر کوچکی از مشهد در شبکه‌های اجتماعی به من پیام داد و گفت اگر گل زدی مثل بلینگام خوشحالی کن.

عظیمی افزود: ما اینجا هستیم که با فوتسال مردم را خوشحال کنیم به همین خاطر حس کردم چیزی بزرگتر از این نیست که این پسربچه را که پای تلویزیون نشسته و بازی تیم ملی را دنبال می‌کند خوشحال کنم و برایش خاطره و تصویر خوبی از تیم ملی بسازم، برای همین بعد از گل این شادی را با او شریک شدم.

دیگر خبرها

  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران
  • اظهارات وزیر کشور رئیسی درباره گشت ارشاد: وظیفه ذاتی پلیس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات
  • حماس: از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش بس کوتاه نمی‌آییم