اسلامی: میتوانیم به قطب صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویم
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۷۶۰۳
وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت تولیدکننده ریل ملی امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است بنابراین میتوانیم به قطب صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت را و شهرسازی، محمد اسلامی دیروز سهشنبه (۲۸ اردیبهشت) در حاشیه هفتمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاهها در شکستن رکورد احداث راهآهن در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دستگاههای ذیربط با ارائه صورت مسئلههایی که دارند، میتوانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهشها و ظرفیتهای علمی در راستای اهداف و مسائلشان شکل بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.
اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوریها و پژوهشهای خودمان، خلق فرصتها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاهها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راهآهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانهروزی محقق شد و این هدفگذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود؛ لذا شرکتها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود، اما هم اکنون نتیجهاش این است که ریل در داخل کشور تولید میشود و برای پروژههای زیرساختی نصب و به بهرهبرداری میرسد.
وی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای اولین بار انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: به موازات آن سرمایهگذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدفگذاری کردیم و این امری ضروری بود چرا که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریمهای سخت و پیچیده و ظالمانهای را کشورهای تروریست و حامیان آنها به ما تحمیل کرده بودند.
وی بیان کرد: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در طی سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تأمین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.
وی با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگیمان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتمهایی که مربوط به واگنهای باری بود، بهویژه چرخ و محور، ترمز که فوقالعاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکتهای دانش بنیان و بهرهبردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.
اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافعشان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، افزود: امروز نیز به آنها اعلام میکنیم به جای واردات برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و انشاءالله این کار، برایشان حلالتر است و دعای همه هم پشتشان خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامهریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دستشان میرسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساختهای ریلی تصریح کرد: بر اساس وعده دولت، تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند، در یک گام و در سه سال گذشته ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند. همچنین ۸ پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل داریم که تا پایان ۱۴۰۰ انجام میشود و برخی از آنها در همین مدت افتتاح میشوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول خطوط ریلی کشور است.
اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راهآهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری میکنیم که این ۶ برابر ریلگذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راهآهن انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در احداث راهآهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دورهها رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راهآهن در استانهای کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری گفت: خط میانه بستانآباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راهآهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژههایی هستند که افتتاح میشوند.
وی درباره سهشنبههای ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد. سازمانهای هوشمند و پویا حتماً سازمانهایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.
اسلامی تصریح کرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از تمام عناصر و پرسنل راهآهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.
وی تأکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راهآهن را برای حل مسئله استخراج کردند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سهشنبه میعادگاه حل مسئله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظامنامه و یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه میشود و حاصل اینها، همین دستاوردها و میلیونها دلار صرفهجویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.
وی تاکید کرد: ذوبآهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و میتوانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: صنعت ریلی صادرات ریل گسترش خطوط ریلی وزیر راه و شهرسازی راه و شهرسازی تولید داخل ریلی کشور سال گذشته صنعت ریلی قطب صادر راه آهن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۷۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار میدهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: «فلسفه اسلامی» تعبیری است که برای اشاره به دستاوردهای فلسفی مسلمانان در طی سیزده قرن گذشته به کار میرود؛ تلاشی که با یعقوب بن اسحاق کندی و شکلگیری نهضت ترجمه آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. خاستگاه فلسفه اسلامی، یونان باستان است. مسلمانان از قرن دوم هجری، ترجمه آثار فلسفی را آغاز کردند. در این قرن بخش زیادی از تألیفات ارسطو و شارحان مدرسه اسکندریه و بسیاری از کتب جالینوس و برخی مکالمات افلاطون به عربی ترجمه شد. فلسفه اسلامی با یعقوب کندی شروع شد ولی با فارابی هویت مستقل خویش را پیدا کرد و با ابنسینا به اوج رسید. گفته شده فارابی، اصول و مبانی فلسفه اسلامی را پایهگذاری کرد اما نتوانست آن را گسترش دهد اما ابن سینا با نظریهپردازی در موضوعات گوناگون و طرح اصول و فروعات فلسفی جدید به گسترش و تکمیل فلسفه اسلامی پرداخت.
در سالیان اخیر بحثهای بسیاری پیرامون هویت «فلسفه اسلامی» شکل گرفته است. برخی نگاه انتقادی دارند و «فلسفه اسلامی» را تعبیری متناقضنما در نظر میآورند چون از نظر آنها فلسفه یعنی تفکر آزاد که هیچ قید و پسوندی نمیپذیرد. گروهی دیگر فلسفه اسلامی را فلسفهای که توسط مسلمانان در کشورهای اسلامی دنباله شده است میدانند ولی گروه دیگری هستند که فلسفه اسلامی را یک دستگاه اندیشهای مستقل از فلسفه یونان و فلسفه غرب و شرق تلقی میکنند چنانکه علامه مصباح یزدی بر این باور بود که وجود کمترین ارتباط میان فلسفه و اسلام، برای درستی عنوان فلسفه اسلامی کفایت میکند؛ چنانکه برخی از مسائل فلسفه اسلامی، از آموزههای اسلامی نشأت گرفته و برخی از آنها در خدمت اثبات آموزههای اسلامی است.
برای تبیین این مساله با عبدالله صلواتی، استاد فلسفه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همصحبت شدیم. پیشتر بخش اول این گفتگو با عنوان «متون مقدس، فیلسوف را دچار خودسانسوری نمیکند» منتشر شده بود.
آنچه در ادامه میخوانید بخش دوم این گفتگو است:
* آیا فلسفه اسلامی این ظرفیت را دارد که همانند فلسفه غربی، صورت انضمامی بپذیرد و بتواند در امور مختلف اجتماعی و سیاسی اثرگذار و تعیینکننده باشد؟
طبیعتاً پاسخ بنده به این پرسش مثبت است و در مقالات مختلف سعی کردم این تفکر انضمامی را نشان دهم. اساساً ظرفیت فلسفه اسلامی طوری است هم میتوانی آن را خیلی اوج بدهی و به آسمان ببری و هم میتوانی آن را به زمین بیاوری و از کارکرد زمینی آن بهرهمند شوی. بد نیست تفکیک وظایفی هم بشود که برخی محققان کارکردهای اینجهانی فلسفه اسلامی را نشان دهند و طیفی دیگر کارکردهای الهیاتی و وجودی را در فلسفه اسلامی کنکاش کنند. برخی هم این ظرفیت را دارند هم پژوهشهای اینجهانی فلسفه را پی بگیرند و هم پژوهشهای آن سویی فلسفه اسلامی را.
بنده در آثارم دغدغه امتداد فلسفه صدرایی را دارم. در یکی از تالیفاتم به نام «باور در عصر کلیک؛ آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» از ظرفیت فلسفه اسلامی استفاده کردم هرچند استفاده از این ظرفیت خیلی آشکار نیست ولی در برخی موارد نمودش مشخص است. همچنین در کتاب «تحول معرفتشناختی فضای مجازی» از ظرفیت فلسفی اسلامی استفاده شده است. میخواهم این را بگویم که امتداد فلسفه صدرایی یا فلسفه اسلامی در امور اجتماعی به این معنا نیست که عیناً اقوال و اصطلاحات یک فلسفه را در مسائل روز به کار بریم و کلیدواژههای آنها را تکرار کنیم بلکه شما از دامنه تأثیر، از ظرفیتی که وجود دارد، از جهتدهی که در فلسفه اسلامی هست میتوانید در تحلیل مسائل استفاده کنید.
بنابراین کارهایی که بنده انجام دادم و کارهایی که دیگران در این فقره انجام دادند عملاً نشان میدهد فلسفه اسلامی به طور عام و فلسفه صدرا به طور خاص این ظرفیت را دارد از امتداد اجتماعی آن بهرهمند شویم ولی نکته اینجا است در فلسفه ملاصدرا یکسری اصول و مبانی مترقی داریم، همچنین یک نگرش وجودی عمیق داریم و این اصول و مبانی مترقی و این نگرش وجودی، ظرفیت قدرتمندی برای امتداد اجتماعی آن فراهم میکند که ما را قادر میسازد در خصوص مسائل اخلاقی روز، حقوق بشر، فضای مجازی و مسائل زیست محیطی و خیلی از مسائل دیگر از آن استفاده کنیم و تحلیل خاص خودمان را داشته باشیم. به نظر میرسد برای پویایی فلسفه ملاصدرا نیاز به این تفکر و پژوهشهای انضمامی داریم، یعنی پژوهشهای انضمامی و توجه به امتداد اجتماعی فلسفه اسلامی امر مستحب نیست، بلکه امروزه یک ضرورت است.
* آیا میتوان این ادعا را مطرح کرد که ریشه بسیاری از مشکلات امروزین جامعه ما بازگشت به نگرش فلسفی ما دارد که بر خوانش ما از امور مختلف از جمله دین، فرهنگ و توسعه اثرگذار بوده است؟
میتوان گفت ریشه بسیاری از مشکلات به ذهن و شناخت برمیگردد و یکی از علومی که در خصوص شناخت حرف برای گفتن دارد و اصول و مبانی دارد و به شناخت جهت میدهد فلسفه است و از این جهت میتواند ریشه برخی مشکلات را بخشکاند و اصل مشکل را حل کند.
اگر بخواهیم مشکلات را به نوعی طبقهبندی کنیم بخشی از مشکلات به تبعیض و نابرابری برمیگردد، بخش دیگر به خشونت و جنگ برمیگردد طیفی از مشکلات، به نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی برمیگردد. به نظر میرسد عامل همه اینها به ذهن منتهی میشود و در رأس همه این عوامل، خودخواهی معرفتی، خودشیفتگی، شیفتگی به دنیا، تمامیتخواهی و استبداد است. خودخواهی، خودشیفتگی، شیفتگی به دنیا، استبداد و تمامیتخواهی به انگارههای ما برمیگردد، به عدم انعطاف ذهنی و وجودی ما برمیگردد. چون تمایل نداریم از خود و تمایلات خود و علایقی که در ما نهادینه شده بیرون بزنیم و خویش را در معرض حقایق قرار دهیم. علی القاعده در اینجا فلسفه به ما کمک میکند و ظرفیت خوبی دارد برای اینکه یک گشودگی و انعطاف ذهنی و وجودی برای ما پدید آورد. همچنین، فلسفه ظرفیت خوبی دارد که با خودمان در صلح باشیم تا با دیگران در وضعیت صلح قرار بگیریم.
*آیا انحصارگرایی در این حوزه ایجاد مانع جدی میکند؟
در بحث شناخت ما دیدگاههای انحصارگرا داریم. این دیدگاه انحصارگرا وقتی در عرصه دین بیاید دین را دچار مشکل میکند، وقتی در سیاست بیاید سیاست را دچار مشکل میکند، وقتی در اقتصاد بیاید اقتصاد را دچار مشکل میکند یعنی ویروسی است که همه امور را مبتلا میکند و امور را از منطق و کارکرد و اهداف خودش دور میکند. یکی از جاهایی که نگاه انحصارگرا ما را دچار آشفتگی و نابسامانی میکند جایی است که این نگاه در دین راه پیدا میکند و دین را منحصر در سطح خاصی میکند. در دین استعارههای متفاوت وجود دارد اما نگاههای انحصارگرا بخشی از این استعارهها را برجسته میکنند و برخی را نادیده میگیرند.
قرآن به تعبیر مفسران بزرگ لایهها و سطوح و مراتب مختلفی دارد و هر انسانی به حسب اینکه در چه سطحی باشد با افقی از قرآن همافق میشود. فلسفه و عرفان به ما کمک میکنند تا در سطح وجودی بالاتری قرار بگیریم و از ظرفیت قرآن بیشترین بهره را ببریم، یعنی وقتی به لحاظ وجودی در سطح بالاتری قرار بگیریم سطوح بالاتری از آیات را مورد استفاده قرار میدهیم. از این منظر، فلسفه ظرفیتی در اختیار ما قرار میدهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم و انگارههای خودمان را مدیریت کنیم، شناخت خودمان را مدیریت کنیم و در بخش اخلاق بتوانیم گشودگی و انعطاف ذهنی نسبت به دیگری پیدا کنیم. همه اینها دست به دست هم میدهند تا اولاً ریشه مشکلات را از بین ببریم و ثانیاً انسان متعالی را به جامعه تحویل دهیم تا بتواند یک زندگی مطلوب و ارزشمندی را برای بشر به ارمغان بیاورد و ثالثاً راه را از بیراهه و خردمندی را از حماقت، حقیقت را از توهم، و حق را از باطل تشخیص دهیم.
کد خبر 5919499