Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@00:53:24 GMT

جای خالی «مدیریت بحران» در جنگ با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۸۰۵۶

جای خالی «مدیریت بحران» در جنگ با کرونا

یک کارشناس مدیریت بحران با تاکید بر لزوم مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا، گفت: تعطیلی مدارس و مراکز مختلف آموزشی تا کی قرار است ادامه داشته باشد و باید نگرانی والدین را نسبت به حضور بچه ها در مدارس و دانشگاهها با برنامه ریزی درست، برطرف کنیم

بابک نورالهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیش از پانزده ماه از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و متولیان امور مربوط به مدیریت بیماری ناشی از این ویروس، همچنان در حال آزمون‌وخطا هستند، اظهار کرد: این تصمیمات متناسب با شرایط مختلف قابل‌تغییر است و شیب کرونا هرچند وقت یک‌بار بالا پایین می‌رود، بطوریکه اکنون کرونا دورخیزی خود را برای موج پنجم در ایران برداشته و ما همچنان سردرگم برای نحوه مدیریت این میهمان ناخوانده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه جور آن را هم از انواع چینی، انگلیسی و هندی و آفریقایی و ... تجربه کردیم و احتمال صادرات نوع ایرانی آن به وجود دارد.

برخی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه و چند صداییاعضای ستاد کرونا دلیل رعایت نکردن پروتکل ها

وی با اعتقاد به اینکه اکثر کشورها در ابتدای امر دچار این سردرگمی بوده و کشورهایی که موفق تر عمل کردند سریع به ثبات در کنترل این ویروس رسیده اند، ادامه داد: در ایران عدم به‌کارگیری از دانش مدیریت بحران در مدیریت این‌ همه‌گیری یکی از مهم‌ترین دلایل موج‌سواری این ویروس در کشور است، بطوریکه در ابتدا تصمیم گیریها عمدتاً با رویکرد درمان و گاهی بهداشتی (بدون اطلاع کامل از نحوه انتشار ویروس کرونا) صورت گرفت و اکثر مردم کشور که از ابتدای شیوع این ویروس با جدیدت پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده (استفاده از دستکش، ضدعفونی و شستشوی دست ها، گندزدایی سطوح و ...) را رعایت می‌کردند، بعدها برخی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه و چند صدایی در بین اعضای مختلف ستاد پیشگیری از ویروس کرونا و همچنین تغییر دیدگاه متولیان امر، نسبت به اجرای این پروتکل‌ها بی‌اعتماد شدند. 

این مدرس مدیریت بحران یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصول در مدیریت بحران را تصمیم‌گیری بر اساس دریافت نظرات متخصصین مختلف و مرتبط با نوع بحران دانست که وحدت فرماندهی توسط یک شخص است و اظهار کرد: ما در مورد ستاد ملی کرونا و تصمیمات اتخاذشده آن، چنین نگرشی را ندیدیم یا حداقل کمتر دیدیم. به‌گونه‌ای که آنچه در مصوبات ستاد ملی کرونا تصویب و ابلاغ می‌شد بعدها توسط برخی از اعضای مهم آن ستاد رد می‌شد و یا به‌گونه‌ای دیگر تعبیر می‌شد. به‌عنوان‌مثال؛ وزیر بهداشت بارها در مقابل دوربین ها از عدم تصمیم‌گیری‌های واحد و نگرش‌های مختلف قالب بر تصمیمات این ستاد سخن گفته و اخیراً نیز بعد از شیوع موج چهارم و بازگشت مردم از سفرهای نوروزی مخالفت خود را برای سفرهای نوروزی اعلام کرد. این مهم در مورد نحوه توزیع و تزریق واکسن کرونا نیز بارها تکرار شده است.

ضرورت پیاده‌سازی دانش مدیریت بحران در ستادهای ملی و استانی

نوراللهی با بیان این ضرب المثل که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، چند پیشنهاد در راستای مدیریت بهینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را ذکر کرد و افزود: رویکرد مدیریت این ‌همه‌گیری باید تغییر پیدا کند و با پیاده‌سازی دانش مدیریت بحران در ستادهای ملی و استانی و شهرستانی، ضروری است مباحث  کارشناسی و فنی متخصصین مرتبط در تصمیم‌گیری‌های ستادهای مذکور مدنظر قرار گیرد و با تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی موضوع بهترین راهکارها پیاده شود.

به گفته وی، دلیلی ندارد با شعارهایی همچون #کرونا_را_شکست_می‌دهیم، مردم را به آینده‌ای مبهم امیدوارم کنیم .بهتر است #زندگی_با_کرونا را تمرین کنیم تا شرایط واقع‌بینانه و ایدئال‌تری را در کشور ایجاد کنیم. شاید #پساکرونایی وجود نداشته باشد و این ویروس همانند خیلی از ویروس‌ها و بیماری‌های دیگر همچنان با ما باشد، پس راهکارهای مختلف پیشگیری از آن را متولیان بهداشت کشور بررسی و بهترین راهکار را ارائه دهند.

اهمیت مناسب‌سازی فضاها و تجهیزات شهری برای شرایط کرونا و بیماری های واگیردار

این کارشناس مدیریت بحران با تاکید بر اینکه بیایید در موضوع هایی مانند فاصله گذاری اجتماعی از اطلاعیه و نصب بنر در مکان های مختلف پا را فراتر گذاشته و مناسب‌سازی فضاها و تأسیسات و تجهیزات شهری برای شرایط کرونا و بیماری های واگیردار را جا بیاندازیم، عنوان کرد: در این شرایط میتوانیم مفهوم واقعی فاصله‌گذاری اجتماعی را در مراکز جمعیتی خود لمس کنیم.

این کارشناس ادامه داد: مدیران بحران در هر بخش و سطحی باید پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این‌ همه گیری را در مجموعه های خود ازجمله از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ...  ارزیابی کنند و برای آن برنامه متناسب با آن بنویسند.

این کارشناس در ادامه این پیشنهادات با بیان اینکه در مدیریت بحران نمی‌توان صرفاً به ابلاغیه و بخشنامه اکتفا کرد و شرایط بحرانی را مدیریت کرد، ادامه داد: باید برنامه‌های اجرایی را برای هر موضوع تدوین کرد و آستین‌ها را برای اجرای آن بالا زد. با متمرکز کردن برنامه ریزی ها و اقدامات در یک وزارت خانه، سایر وزارتخانه‌ها نیز تماشاچی خواهند بود، از وزارت بهداشت فقط کار تخصصی خود را بخواهیم و فرماندهی این بحران به سطوح بالاتر منتقل شود و با تدوین برنامه‌های اجرایی، نقش کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را پررنگ کنیم.

لزوم بازبینی مقررات ملی ساختمان و مباحث ۲۳ گانه آن در شرایط بیماری های واگیردار

به گفته نوراللهی، وزارت راه و شهرسازی  و مرکز تحقیقات این وزارت خانه، نقش بسیار مهمی در تدوین ضوابط مربوط به ساخت‌وسازها و شهرسازی متناسب با این اپیدمی دارد. مطمئناً مقررات ملی ساختمان و مباحث ۲۳ گانه آن باید با در نظر گرفتن شرایط ‌بیماریهای واگیردار مانند کووید ۱۹، بازبینی و اصلاح شود.  

وی اظهار کرد: وزارت کشور که نقش محوری را در راهبری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر عهده دارد، باید درزمینه تهیه الگوهای مناسب مدیریت شهری و روستایی متناسب با شرایط زندگی با کرونا و سایر بیماری‌های واگیر، برنامه‌ریزی و با  کمک استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نظارت مناسبی را برای اجرای آن در شهرها و روستاهای کشور داشته باشند.

لزوم ایجاد سامانه سفر و صدور مجوز سفر محدود و متناسب با ظرفیت مکان های گردشگری

این کارشناس مدیریت بحران ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی اصلی گردشگری کشور می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب سفرهای مردم را در طول سال مدیریت کرده و از متمرکز شدن مسافران در مراکز گردشگری و زیارتی جلوگیری کند. یکی از بهترین راهکارها ایجاد سامانه سفر و صدور مجوز سفر به‌صورت محدود و متناسب با ظرفیت مکان های گردشگری است.

وی تاکید کرد: تعطیلی مدارس و مراکز مختلف آموزشی تا کی قرار است ادامه داشته باشد. باید نگرانی والدین را نسبت به حضور بچه ها در مدارس و دانشگاهها با برنامه ریزی درست، برطرف کنیم. بهترین راهکار استفاده از تجارب دهه شصت و دو شیفته کردن مدارس است و با این اقدام، تمرکز در مراکز آموزشی کمتر خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: باید عنوان کنم که همیشه محدودیت بهترین روش نیست. اگر به دانش مدیریت بحران اعتقاد داریم با بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف موضوع می توان بهترین الگوهای مدیریتی را اتخاذ کرد.

لینک کوتاه: asriran.com/003ICx

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دانش مدیریت بحران تصمیم گیری ویروس کرونا برنامه ریزی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه مشترک اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه و محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

جهانگیر در این جلسه با بیان اینکه امیدواریم این جلسات در راستای کاهش مشکلات مردم باشد و در راستای تعامل بیشتر برای خدمت‌رسانی باشد، گفت: مدیریت بحران موضوعی جهانی است و همه کشورها به نحوی درگیر بحران و نحوه مدیریت بحران هستند. برای مقابله با هر مسأله‌ای زمانی که ساختار حکومت شکل گرفت باید با ترتیبات قانونی برای حل آن اقدام کرد.

وی گفت: اولین قانون کشور در حدود ۱۱۵ سال پیش تصویب و تاکنون بیش از ۱۳ هزار قانون تصویب و ابلاغ شده است، اما برخی از این قوانین دچار نقص، نسخ و پایان مدت و یا نسخ صریح و ضمنی شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: از سوی معاونت تنقیح قوانین از سال ۸۹ برای رفع این نقایص بازنگری‌هایی صورت گرفته است، شاهد هستیم که کشورمان در درون و بیرون خود با بحران‌های طبیعی و تحمیلی رو برو بوده است، بحث ساماندهی قوانین و مقررات در این حوزه مهم است.

جهانگیر گفت: به طور کلی نگاه قانونگذار در سنوات گذشته بر اساس روح نظام مسائل بحرانی نبوده است، قوانین و مقرراتی که تصویب شده در دل خود مشکلات و بحران‌هایی ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: زمانی که قانونی نگارش می‌شود باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی آن نیز دیده شود که متأسفانه تاکنون اینگونه نبوده است در این زمینه ما نیاز به دادهای واقعی داریم، این داده‌های امکان سیاست گذاری واحد و فهم مشترکی در حوزه‌های سیاست‌گذاری فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از داده‌ها در کشور غیر واقعی است، گفت: آنچه در حوزه مدیریت بحران بسیار مهم است جمع‌آوری داده‌ها بر اساس واقعیت روز جامعه و تجمیع آن برای سیاست گذاری است.

جهانگیر افزود: بحران‌ها را می‌توان با برش‌های مختلف در نظر گرفت، گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل و بالقوه تبدیل می‌شود.

وی گفت: باید مدل بحران‌ها را مشخص کنیم و آن را بشناسیم چرا که با منابع محدود روبرو هستیم. در حوزه بحران هم می‌توان بحران را با برش فرایندی هم مدیریتی بررسی کرد. بحران‌های مدیریتی ناشی از ترک فعل‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و به تصمیم‌گیری و تصمیم سازی منجر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بحران‌های مدیریتی خودساخته و نقطه‌ای با تغییر و تحولات قابل تغییر است، گفت: در حوزه‌های مختلف نظام مسائل ناشی از سو مدیریت اجرایی، قضائی و حتی مردمی نیز از همین دست است.

جهانگیر گفت: امروز در محیطی به سر می‌بریم که از سیستم‌های پیچیده‌ای تشکیل و روی هم اثر گذاشته است و گاهی نیز به نفع هم کنار می‌رود. اگر بخواهیم منتظر باشیم تا بحرانی وسیع اتفاق بیفتد و به میدان بیایم سبب می‌شود که همیشه بحران‌های کشور از سیاست گذاری‌های ما پیشی بگیرد و بحث پیشگیری که بحث اساسی است مغفول مانده و سبب مدیریت پس از واقعه شود.

وی ادامه داد: کار صرفاً نباید اینگونه باشد که پس از وقوع حادثه ورود کنیم بلکه باید نوع سیاست‌گذاری را به گونه‌ای کار کنیم که از بحران‌ها پیشی بگیریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یکی از روش‌های بررسی بحران‌ها در دنیا روش بررسی دایره‌ای است و حکایت از این دارد که زمانی که در یک حوزه‌ای بحران به وقوع می‌پیوندد فقط به آن حوزه مرتبط نیست به سایر حوزه‌ها نیز بازمی گردد.

جهانگیر گفت: تشکیل و ایجاد کارگروه میان معاونت اجتماعی و سازمان مدیریت بحران کشور کار مثبتی است، اما شروع آن باید تصمیم‌گیری‌ها و ترک فعل‌هایی باشد که تولید مسأله و در واقع آنجایی که بی قانونی ایجاد مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور می‌تواند گزارشات و اطلاعات خود را به روز و لحظه‌ای به دستگاه قضائی منعکس کند تا بتوانیم ارتباط عمیقی را در همه حوزه‌ها با مشارکت مردم ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سامانه‌ای در معاونت اجتماعی راه اندازی کردیم که مردم بتوانند در حوزه‌های مختلف تخلفاتی که می‌تواند برای جامعه ایجاد مشکل کند را گزارش دهند. استفاده از مردم برای حفظ حقوق خودشان بسیار اثر بخش است. در کارگروه‌ها می‌توانیم سامانه‌ای مشترک در این زمینه نیز ایجاد کنیم.

جهانگیر گفت: کاهش مشکلات مردم به کارآمدی در حکمرانی کمک خواهد کرد، دشمن تلاش می‌کند کارآمدی نظام را در همه عرصه‌ها کاهش دهد. باید نظام مسائلی که با داده‌های واقعی به وجود می‌آید را به درستی تبیین و به مجموعه‌های مختلف ارائه دهیم تا با هم افزایی قوای سه‌گانه کشور را به جایگاه بالا برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مشترک با اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروزه کشورهای دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان‌زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشورها صورت گیرد. در این زمینه نیز در کشور ما روح حاکم بر قانون مدیریت بحران، پیشگیری است.

وی ادامه داد: مهمترین مخاطره کشور ما سیلاب است و باید موضوع آبخیزداری و آبخوان داری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا زدن سدهای زیرزمینی آغاز شده است سدهای زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد. یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم. در حالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان داری یا آبخیزداری و تأسیس سدهای زیرزمینی پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات کشور است. ۶۲ درصد از شهرهای ما یا روی گسل است یا در حرایم گسل هستند. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی به ۵ الی ۶ ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشترین از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر ۸ ریشتر را داشته باشد ما در اکثر شهرها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

وی ادامه داد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله رخ داده که بالای ۷ ریشتر بوده است. البته از سال ۱۳۳۰ تعداد زلزله‌ها کاهش داشته در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار زلزله داشته‌ایم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از ۸ ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم یک زلزله ۴ ریشتری برابر با یک بمب هیروشیما است و زلزله ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما بوده است.

نامی تصریح کرد: لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه وی از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درخواست کرد تا با تشکیل کارگروهی در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند.

کد خبر 6085723

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • عوامل بحران‌آفرین معرفی شوند
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود
  • معاون قوه قضاییه : با مشکلات و بحران هایی روبرو بوده و هستیم
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور