Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-20@00:27:44 GMT

روحانی: کار بزرگ افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۹۴۳۶

روحانی: کار بزرگ افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی انجام شد

رئیس‌جمهوری گفت: اینکه دولت یازدهم و دوازدهم یک‌دفعه تصمیم می‌گیرد تولید پتروشیمی را از ۵۰ میلیون تن در سال، به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ ببرد این کار را شوخی می‌دانند. مگر می‌شود دولت در طول تاریخ پتروشیمی را در سال دو برابر کند، اما این دولت این کار را آن هم در شرایط تحریم و سخت انجام داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست هیئت دولت، با اشاره به روزهای پایانی اردیبهشت و آغاز خردادماه، گفت: ماه خرداد از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت بالایی برای ما دارد، ماه امام راحل است و روزهایی همچون ۱۵ خرداد و سالگرد رحلت امام (ره) را در این ماه داریم، اما امسال ویژگی خاصی به نام انتخابات ۱۴۰۰ هم را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره فعالیت‌های تبلیغاتی در انتخابات و با تأکید بر اینکه نباید غش در معامله انجام دهیم، افزود: وقتی می‌خواهیم کالایی اعم از برنامه، نقد گذشته یا وصف شرایط حال به مردم ارائه دهیم، باید منطبق بر واقعیت باشد و خدای ناکرده با دروغ، تهمت و اقدام‌های غیراخلاقی توأم نباشد که برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این دولت در شرایط پیچیده و مشکلی مسئولیت را بر دوش داشته است که حداقل در ۱۰۰ سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم، تصریح کرد: این دولت با کمترین درآمد نفتی کشور را اداره کرده است، در حالی که کسی فکر نمی‌کرد بودجه بدون نفت در کشور محقق شود و اگر شرایط کشور را نگوییم تاریخ را تحریف کرده‌ایم.

روحانی بیان کرد: اینکه بودجه کشور بدون نفت در سال‌های گذشته بسته و اداره شده جزو تصوراتی که کسی فکر نمی‌کرد محقق شود. می‌گفتند بودجه بی‌نفت آرزوی بلندمدت است و ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر به آن می‌رسیم، اما این دولت بودجه بودن نفت را اداره کرد، دولت با ایجاد درآمدهای بسیار جدید این کار را کرد که باید به این قضیه در چهار سال اخیر پرداخت.

وی گفت:‌ در کشوری که همه منابع آن را قطع کردند و کشوری که اتکای به بودجه همیشه در تاریخ از زمان کشف نفت، به نفت بوده است و حالا نفت با مشکلات روبه‌روست، باید پرسید این دولت چگونه با این مشکلات کشور را اداره می‌کند. دولت صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد و این کار آسانی نبود.  

رئیس‌جمهوری افزود: عمده‌ترین صادرات نفتی که در سال‌های اخیر ما را یاری کرده فرآورده، پتروشیمی و فولاد بود. البته موارد دیگر هم داریم، اما این سه عمده است و بار سنگین را به دوش گرفت تا جای نفت را پر کند. صادرات غیرنفتی با واردات ما تقریباً ولو در این شرایط کرونایی بسیار سخت هم در کنار هم هستند. صادرات غیرنفتی ما ۴۰ میلیارد دلار و واردات ما ۴۲ میلیارد دلار است.

روحانی با طرح این پرسش که چه کسانی فولاد، ‌پتروشیمی و فرآورده را به اینجا رساندند، تصریح کرد:‌ حتی در مخیله آنهایی که ما را تحریم کردند هم خطور نمی‌کرد ما در منطقه صادرکننده بنزین شویم. یکی از مقام‌های آمریکایی گفته بود فکر نمی‌کردیم ایران را تحریم کنیم و صادرات بنزین داشته باشد و می‌گفتیم جلو واردات بنزین را می‌گیریم، زیرا ما واردکننده بنزین بودیم، اما امروز صادرکننده بنزین، برق و گاز هستیم.

وی ادامه داد:‌ اگر روزی صادرات نفت بود امروز صادرات گاز، فرآورده و برق هم داریم و تحول بزرگی به‌وجود آمده است و همه آنهایی که در صنایع معدنی ما در این چهار سال فعال بودند بار سنگینی بر دوش گرفتند.

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: اینکه دولت یازدهم و دوازدهم یک‌دفعه تصمیم می‌گیرد تولید پتروشیمی را از ۵۰ میلیون تن در سال، به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ ببرد، این کار را شوخی می‌دانند. مگر می‌شود دولت در طول تاریخ پتروشیمی را در سال دو برابر کند، اما این دولت این کار را آن هم در شرایط تحریم و سخت انجام داد.

منبع: شانا

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهوری نشست هیئت دولت میلیون تن در سال رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های جاری، تولید و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- ندا زارعی: اعمال تحریم‌های نفتی جدید، برنامه‌ای است که دولت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل برای آن درنظر دارد. بعد از حمله مستقیم ایران در ۲۶ فروردین سال جاری با بیش از حدود صدها پهپاد، موشک کروز و بالستیک، دولت آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی برای صادرات نفت ایران است تا علاوه بر جبران حمله ایران به اسرائیل، بتواند از این طریق کشور را تحت فشار قرار دهد.

 

اما خبری که در روز‌های اخیر درباره میزان صادرات نفت ایران و افزایش آن منتشر می‌شود، بسیار مهم است و حکایت از مقاوم شدن ایران در برابر تحریم‌های نفتی دارد.

هفته گذشته بود که اوپک گزارشی منتشر کرد مبنی بر افزایش میزان تولید نفت ایران در ماه مارس و اینکه جایگاه سوم تولیدکننده نفت بعد از عربستان و عراق، همچنان توسط ایران حفظ شده است. طبق این گزارش ایران در ماه مارس با افزایش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت، تولید خود را به سه میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت دور روز ارتقا داد.

 

حالا تنها بعد از گذشت چند روز بار دیگر گزارشی منتشر شده از روزنامه فایننشال تایمز که در آن به افزایش صادرات نفت ایران اشاره می‌کند. این رزنامه نوشته است که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است.

 

همچنین این روزنامه در گزارش خود با استفاده از داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا، اظهار کرده است که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرناندو فریرا از گروه انرژی موسسه آمریکایی راپیدان نیز در این باره گفت است: ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده و صادرات آن به دو میلیون بشکه نزدیک شده است.

با وجود اینکه ایران در اوایل سال‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته بود، وضعیت نامناسبی در زمینه تولید و صادرات نفت را تجربه کرد، حالا در این روز‌ها به عنوان سومین تولیدکننده نفت در بین کشور‌های عضو اوپک، وضعیت صادرات خود را نیز بهبود بخشیده است. به طوری که این موضوع با واکنش‌های بسیاری از سمت کشور‌های دیگر همراه بوده است.

دیگر خبرها

  • میزان تولید آب شرب در چهارباغ افزایش می‌یابد
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • شناسایی ۱۸ ظرفیت جدید سرمایه گذاری در بخش آب استان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است