Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی برنامه تلویزیونی "خیابان پاستور" را نگاه می‌کنیم به پاسخ بسیاری از پرسش‌هایی می‌رسیم که نسبت به انتخابات برای‌مان به وجود آمده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "خیابان پاستور" با اجرای محمد سلوکی و به تهیه‌کنندگی سید جواد سیدمحسنی یک مجموعه برنامه 30 قسمتی و 22 دقیقه‌ای است که هر شب بعد از خبر  20:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر قسمت از این برنامه یک کارشناس سیاسی روبه‌روی سلوکی می‌نشیند و در جریان یک گپ و گفت، معیارهایی را که مخاطبان باید برای رأی دادن مدنظر قرار دهند، بررسی می‌کند.

در نگاهی به این برنامه، چند نکته به دست می‌آید؛ اول نشانی یک انتخاب آگاهانه و دوم تشخیص و شناسایی کاندیدای برتر. این شب‌ها برنامه‌ گفت‌وگو محور "خیابان پاستور" از شبکه دوم سیما در حال پخش است و در هر قسمت محمد سلوکی مقابل یک کارشناس سیاسی و اجتماعی می‌نشیند که این میهمانان، عموماً از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌های مختلف‌اند. سپس با رویکردی بی‌طرفانه و صرفاً آگاهی‌بخش، ویژگی‌های یک انتخاب اصلح مرور می‌شود تا به موجب آن مخاطب بداند برای تشخیص و شناسایی کاندیدای برتر باید دقیقاً به چه مواردی توجه کند؟

"خیابان پاستور" 22 دقیقه‌ مفید را پیش روی مخاطب می‌گذارد. در همان دقیقه نخست، بی‌فوت وقت، برنامه وارد فاز گفت‌وگو می‌شود و هرشب، بسته به اینکه کدام نماینده دعوت شده باشد و فرد از کدام کمیسیون آمده باشد، پرسش و پاسخ‌هایی در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، محیط زیست، اقتصاد و ... شکل می‌گیرد.

وظیفه‌ ملی که هر چهار سال یک بار با آن مواجهیم، مشارکت اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری است که در تعریف آن گفته شده است: «مشارکت اجتماعی عبارت است از شرکت آگاهانه، ارادی، خودانگیخته و هدفمند گروه‌ها و افراد در فرآیندها و امور اجتماعی جامعه به منظور تسهیم و نقش‌داشتن در کارها، تسهیل و تسریع امور جامعه و بهره‌برداری از نتایج آنها و کمک به اهداف توسعه اجتماعی جامعه». با محور قرار دادن این نظریه، پرسشی مطرح می‌شود و آن اینکه «آگاهانه بودن مشارکت اجتماعی، به عنوان اولین ویژگی آن، چگونه حاصل می‌شود؟». برنامه "خیابان پاستور" در هر قسمت به نحوی به این سؤال پاسخ می‌دهد.

همچنین، مفهوم دیگری تحت عنوان "مشارکت سیاسی" وجود دارد که مایرون وینر نظریه‌پرداز معاصر در مقاله مشهور خود درباره آن، این تعریف را ارائه می‌دهد: «مشارکت سیاسی عمل داوطلبانه موفق یا ناموفق، سازمان‌یافته یا سازمان‌نیافته، دوره‌ای یا مستمر شامل روش‌های مشروع و غیرمشروع برای تأثیر بر انتخاب رهبران و سیاست‌ها و اداره امور عمومی در هر سطحی از حکومت محلی یا ملی است»، اما میزان مشارکت سیاسی و اجتماعی تحت تأثیر عوامل کثیری به‌وقوع می‌پیوندد؛ سلوکی و میهمانانش در هر قسمت از "خیابان پاستور" تلاش می‌کنند این عوامل مختلف را بررسی کنند.

کیندر و کیویت، دو نظریه‌پرداز سیاسی معاصر معتقدند رضایت از زندگی، رضایت سیاسی، اعتماد به یکدیگر، میزان زیاد بحث سیاسی و حمایت از نظم اجتماعی موجود، نشانه‌های نگرش مثبت به جهانی است که شخص در آن زندگی می‌کند. بنابراین برای اینکه بدانیم نهادهای دموکراتیک تا چه حد می‌توانند قدرتمند باقی بمانند باید عناصری مثل رضایت از زندگی، خوشبختی، اعتماد به یکدیگر را بررسی کنیم و یک سؤال مهم را هم پاسخ بدهیم:  

"اینکه مردم امروز ما از دگرگونی‌های بنیادین اجتماعی حمایت می‌کنند یا از جامعه کنونی خود؟ و با اتکا به اینکه غالب مردم در دسته دوم قرار می‌گیرند، باید چه کرد که این حمایت خدشه‌دار نشود و برای چهار سال پیش رو هم ادامه پیدا کند؟ به عبارت بهتر، یک رئیس‌جمهور شایسته که قدردان پشتیبانی مردم باشد، چه دامنه اختیاراتی دارد، چه وعده‌هایی را مجاز است بدهد و چگونه باید عمل کند؟"

"خیابان پاستور" در تلاش است به همه این سؤالات پاسخ بدهد. این برنامه که به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی ساخته و هر شب بعد از خبر 20:30  از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

برنامه‌ای اختصاصی برای فلسطین/ شبکه انگلیسی‌زبانِ تلویزیون، وارد عمل شدروز ملی جمعیت پای تلویزیون + جزئیاتبازیگران سریال "خود خواسته"/ یک مجری تلویزیون هم هست + عکسکاش می‌شد به سریال‌های تلویزیون هم سیمرغ داد!/ نگاهی به نقاط قوت و ضعف فیلم‌های رمضانی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه دو رسانه ملی تلویزیون شبکه دو رسانه ملی تلویزیون خیابان پاستور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰ برنامه اجتماعی و فرهنگی در استان مرکزی هدفگذاری شد

بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌‌ای تشکل‌ها متعهد می‌شوند ۱۰۰ برنامه اجتماعی فرهنگی با هدف کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی در استان برای سال جاری اجرا کنند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۲ تشکل برای اجرای برنامه‌های مذکور طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت سکونتگاه‌های غیر رسمی از برنامه‌های در نظر گرفته شده است و سه محله در اراک و سه محله در ساوه برای این منظور مشخص شده است.

نظری گفت: تشکل‌های مردم نهادی که متعهد به اجرای برنامه‌ها می‌شوند با اعتبار در نظر گرفته شده بخش دولتی باید تا پایان اردیبهشت ماه امسال طرح‌های تایید شده خود را اجرا یا در صورت محدودیت زمانی برای طرح‌ها، مقدمه اجرای آن را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی باتوجه به اینکه هر آسیب مختص یک منطقه جغرافیایی است مستلزم تلاش بخش دولتی و مردمی در کنار یکدیگر است چراکه بخش مردمی باتوجه به فعالیت‌های محلی اشراف لازم بر مسائل محله‌ای را دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار کرد: سال گذشته اقدامات موثری در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی انجام شد که با توجه به بحث منطقه‌ای آسیب‌ها این دستاورد، همکاری همه جانبه تشکل‌ها و فرمانداری‌های استان را نشان می‌دهد.

نظری خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته با همکاری موثر فرمانداری‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اقدامات موثری در بخش کارگری انجام شد و تجمع‌های کارگری به دلیل همین پیگیری‌های به موقع شکل نگرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آموزشی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • به خاطر هم در شبکه نسیم دیده می‌شود
  • درآمدی بر حکمرانی مردمی؛ مشارکت ساختارمند نه صرفاً تزئینی
  • مشارکت ساختارمند نه صرفاً تزئینی
  • مخاطب میلیونی تلوبیون
  • جشن عید سعید فطر در زیر پرچم برگزار شد
  • سریال‌های تلویزیون بین دو تا سه میلیون بازدید دارند
  • محمد دلاوری وارد کارخانه اسلحه‌سازی شد/ ورود دوربین به پارچین
  • نمایش قدرت نظامی کشور با اجرای محمد دلاوری در یک برنامه جدید
  • اجرای ۱۰۰ برنامه اجتماعی و فرهنگی در استان مرکزی هدفگذاری شد