Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که رییس اتحادیه نانوایی‌های سنتی پیش از این افزایش قیمت نان را مورد تایید قرار داده و گفته بود مصوبه در خصوص افزایش قیمت نان صادر شده است، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای خواستار عدم اقدام واحدهای صنفی در این زمینه شد.

 بیشتر بخوانید: 

                                           وزات صمت: قیمت نان تغییر نمی کند

                                         اطلاعیه اتاق اصناف ایران برای اصلاح قیمت نان

 مصرف نان در ایران نسبت به سایر کشورهای جان بالاست و نان یکی از مهمترین اقلام سفره ایرانی محسوب می‌شود با این حال به واسطه شکل پخت نان، امکان نگه‌داری آن در میان‌مدت فراهم نیست و همین امر سبب شده است دورریز نان در ایران نیز مانند مصرف آن بالاتر از استانداردها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اهمیت این نکته زمانی آشکارتر می‌شود که روشن شود ایران به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کم‌آب و درگیری‌های طولانی مدت با خشکسالی، هر ساله نیاز به واردات گندم برای تامین نان مصرفی درکشور دارد.

 یارانه نان چقدر است؟

نان یکی از اقلامی است که یارانه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. بنا براعلام دبیر پیشین ستاد تنظیم بازار، دولت در سال ۹۸، ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کرد که بخشی از آن به صورت یارانه پنهان و بخشی از آن هم در قالب یارانه نقدی یعنی هر نفر ۵ هزار تومان در هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد؛ اما با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به هر کیلوگرم ۲,۷۰۰ تومان یارانه پنهان نان از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

به گفته وی ۸۰ درصد نانوایی ها گندم با نرخ یارانه ای و ۲۰ درصد نانوایی ها گندم با نرخ نیمه یارانه‌ای دریافت می‌کنند.   در سال گذشته هر چند پیشنهادات فراوانی در خصوص افزیش قیت نان مطرح شد اما این مهم مورد تصویب قرار نگرفت.

نانوایان چه می‌گویند؟

 بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی معتقد است با توجه به اینکه از سال ۹۳ تا ۹۸ قیمت نان هیچ گونه افزایشی نداشت و به مدت ۵ سال قیمت‌ها ثابت بود، قیمت‌ها باید افزایش یابد.

 وی به استناد همین نکته تاکید می‌کند پیرو درخواست‌های متعدد اتحادیه در آبان ۹۸ با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان موافقت شد و براین اساس از آخرین افزایش رسمی قیمت نان حدود یک و نیم سال می‌گذرد. هر چند وی میزان افزایش قیت نان را صد در صد اعلام می‌کند اما برخی از موافقت ضمنی با افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان خبر می‌دهند.

این مقام صنفی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید نان از قبیل دستمزد، اجاره واحد صنفی، انرژی، بیمه، مالیات، حمل و نقل، خمیر مایه و هزینه های معمول زندگی می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ با افزایش چند برابری هزینه‌ها، باید نرخ مصوب نان تغییر می‌کرد تا جوابگوی هزینه‌های تولید باشد.

 اتاق اصناف نیز در بیانیه خود اعلام کرده است : هزینه دستمزد سرکارگر نانوایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه ۸۵ هزار تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۰ نیز از ۲۶ تا ۳۹ درصد افزایش روبه رو شده است و هزینه خمیر مایه در اسفندماه سال ۱۳۹۸ هر کیسه ۱۰ کیلویی، ۱۵۶ هزارتومان بوده، که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۳۷۰ هزار تومان افزایش یافته و هم اینک نیز قیمت آن ۴۵۰ هزار تومان می باشد و یا اینکه قیمت نمک در اسفندماه ۱۳۹۸ هر کیلو ۱۰۰ تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به هرکیلو یک هزار تومان تغییر قیمت یافته و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان یک هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است و همچنین هزینه تغذیه کارگران در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه حدود ۱۰ هزار تومان بود که همین قیمت در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۶۰ هزار تومان تغییر یافت و هزینه بهداشت نانوایی در سال ۹۸ روزانه ۵ هزار تومان بوده که در سال ۱۳۹۹ به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی ناشی از بیماری کرونا به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در این بیانیه با اشاره به افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش قیمت بسیاری از کالاهای دیگر و عدم همخوانی قیمت‌ها تاکید شده است: در اثر همین عوامل تعدادی از صنوف خبازان مجبور به تغییر شغل خود شده و یا از نیروهای شاغل در نانوایی کاسته‌اند؛ این درحالی است که در هر نانوایی حداقل به ۵ نفر نیروی کار نیاز است و این مسئله به اقتصاد و معیشت جامعه و کارگران آسیب جدی وارد می‌کند.

 به این ترتیب زنگ‌های خطر برای نانوایی‌ها به صدا درآمده است و به نظر می رسد افزیش قیمت نان در آینده‌ای نه چندان دور گریزناپذیر خواهد بود. نکته اما اینجاست که آیا افزایش قیمت نان به رشد کیفیت آن نیز می‌انجامد یا خیر؟

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1516681

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نان واردات گندم تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گران فروشی و افزایش قیمت خلاف عدالت خودرو پژو پارس

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، طبق قانون شرکت های خودرو سازی می توانند هر ساله اقدام به پیش فروش خودروهای خود کنند که این اقدام نوعی تشویق برای خودروسازان و همینطور کمک به مشتریان برای خرید ارزان تر خودرو است اما متاسفانه بدقولی خودرو سازان در تحویل به موقع خودرو وعده داده شده کام مشتریان را تلخ می کند.شهروند خبرنگاری در همین باره پیامی ارسال کرده اند.

متن پیام شهروند خبرنگار ما:

در سال گذشته تعداد زیادی از مردم برای خودرو در سامانه یکپارچه ثبت نام کردند و مقرر بوده ایران خودرو در زمستان ۱۴۰۲ خودرو را تحویل دهد لکن این اقدام در سال ۱۴۰۲ انجام نشده و ایران خودرو به تعهد خود عمل نکرده است و حالا قیمت خودرو پژوپارس را ۱۵۰ گران کرده است در حالی که باید این خودرو ها به قیمت زمان مقرر تحویل بایستی تحویل مشتری میشد و بابت دیرکرد هم به مشتری خسارت پرداخت میشد اما این گران فروشی و افزایش قیمت چه معنایی دارد.

دیگر خبرها

  • چرا به‌زودی تمام گوشی‌ها گران می‌شوند؟
  • ادعای حمله اسرائیل به ایران، طلا را گران کرد!
  • ادعای حمله اسرائیل به ایران قیمت طلا را گران کرد
  • گران فروشی و افزایش قیمت خلاف عدالت خودرو پژو پارس
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟